BBB, 06 Rajab 1438H. = 03 April 2017M.
(Isnin):
Dari kalangan sufi seterusnya ialah
Muhammad bin Hamid al-Tirmidzi, iaitu
Muhammad bin Hamid bin Muhammad bin Isma`il bin Khalid, dan kunyahnya ialah Abu
Bakar. Dia adalah dari kalangan shaykh sufi terkenal di Khurasan. Nyata
kedudukan dan elok siasahnya.
Antara shaykh-shaykh sufi yang ditemuai di
Balakh ialah seperti Ahmad bin Khadhrawayh dan yang lain daripadanya. Dia
mempunyai sahabat-sahabat yang cenderung
kepadanya. Nasabnya dan kunyahnya kepada
anaknya, Abu Nas*r, Muhammad bin Muhammad bin Hamid dan adalah Abu Nas*r seorang anak muda di Khurasan.
Abu Bakar disanadkan dengan Hadith yang dia
adalah salah seorang perawinya.
``Bercakap kepada kami Abu Nas*r, Muhammad
bin Muhammad bin Hamid, berkata, bercakap kepada kami bapaku, berkata bercakap
kepada kami Abu Bakar dan `Umar bin `Abd al-Rahim, bercakap kepada kami Fahd
bin Salam, bercakap kepada kami Suyaid bin Abu H*atim daripada Ghalib al-Qat*t*an
daripada Bakr bin `Abdillah al-Muzni daripada Ibn `Umar berkata, bersabda Rasulullah s.a.w. bermaksud:
``Siapa takut kepada Allah, maka Allah
menakutkannya daripadanya (gerun kepadanya) oleh tiap-tiap suatu dan siapa
tidak takut kepada Allah, maka Allah menakutkannya (dia menjadi takut) daripada
tiap-tiap suatu.``
Sebuah lagi Hadith yang Abu Bakar sebagai sanad ialah:
Mengkhabarkan kami oleh Al-Husain bin Muhammad bin Muhammad bin Shabt*am,
bercakap kepada kami Muhammad bin Hamid, bercakap kepada kami oleh Ishaq bin
Hamdan al-Warraq, bercakap kepada kami Muhammad bin Zaid al-Naisaburi, bercakap
kepada kami Zaid bin Abi Musa al-Marwari, bercakap kepada kami Muhammad
al-Fadhl daripada Layth daripada Mujahid, daripada Ibn `Abbas berkata, bersabda
Rasulullah s.a.w. bermaksud:
``Menuntut perkara halal itu adalah jihad
dan Allah suka kepada orang mu`min yang berkerja.``
Aku
mendengar Aba Bakr Muhammad bin `Abdullah al-Razi berkata, aku mendengar
Muhammad bin Hamid berkata, ``Fikrah ada lima wajah.
Fikiran pada ayat-ayat Allah dan
alamatnya melahirkan ma`rifat
Dan fikiran pada tanda-tanda Allah dan
ne`matnya menghasilkan mahabbah
Dan fikiran pada janji-janji Allah dan
pahalanya melahirkan daripadanya kegemaran pada mentaati Allah dan muwafaqah.
Dan fikiran pada janji (wa`id) Allah dan
balasan siksa melahirkan kegerunan dari mukhalafah.
Dan fikiran pada mendekati dengan ihsan
Allah kepadanya melahirkannya fikrah sebagaimana salaf dalam malu kepada Allah
Ta`ala dalam mendzikirkanNya.
Katanya, dan berkata Muhammad bin Hamid,
``Apabila bertapak cahaya di dalam al-sirri, maka bercakaplah (bertindak)
segala anggota dengan kebajikan.``
Katanya,
disoal Muhamnmad bin Hamid tentang firman Allah Ta`ala yang bermaksaud:
``Wahai manusia, kamu semua faqir kepada
Allah, dan Allah Dialah yang Maha Kaya
lagi Maha Terpuji.`` (Fat*ir: 15).
Maka katanya, kamu adalah faqir kepada
rahmatNya. Dan Dia amat Kaya daripada pewrbuatan kamu dan kamu berhajat kepada
rahmatNya.``
Katanya, berkata Muhammad bin Hamid,
``Tidak mendapati seseorang sempurna himmah dengan sifat-sifatnya, melainkan
ahlu al-mahabbah. Adapun mereka mendapati sekalian dengan mengikuti Al-Sunnah, dan menjauhi
bid`ah. Maka Rasulullah s.a.w. adalah setinggi makhluk dari segi himmah dan
lebih dekat mereka itu dari segi capaian.``
Katanya, dan berkata Muhammad bin Hamid,
``Ingkar kewalian para wali di hati orang-orang jahil, lantaran sempitnya dada
mereka daripada pengeluaran hasil dan dalam menjauhi dosa-dosa dari didatangai daya mencegah.``
Katanya, dan berkata Muhammad bin Hamid, ``Sedekat hati kepada
Allah ialah hati yang meredhai bersahabat dengan fuqara` dan mengesani yang
kekal di atas yang fana, dan menyaksikan larian qadha` dan mesra terhadap
perbuatanNya.``
Katanya, dan berkata Muhammad bin Hamid,
``Merendahkan para auliya` menandakan kurang ma`rifat dengan Allah Ta`ala.``
Katanya, dan berkata Muhammad bin Hamid,
``Apabila Allah menyampaikan engkau kepada satu maqam dan engkau tertegah dari menghormati ahlinya, ketahuilah engkau
mengalami kesombongan dan merendahkan kedudukan.``
Katanya, dan berkata Muhammad bin Hamid,
``Aku tidak memperkecilkan seseorang daripada muslimin, melainkan ku dapati
kekurangan imanku dan ma`rifatku.``
Katanya, dan berkata Muhammad bin Hamid,,
``Jalan terang,, dalil diketahui, bekalan sempurna, dan kenderaan kuat, akan
tetapi tertegah kaum dari kesampaian kerana tiada menurut pertunjuk, pergerakan di jalan
lebih nenurut syahwat, mengambil bekalan tidak menurut aturan, melemahkan
tunggangan dan tidak menepati perancangan.``
Katanya, dan berkata Muhammad bin Hamid,
``Modal engkau ialah qalam engkau dan waktu engkau, sesungguh terlintas di hati
engkau berbagai sangkaan, engkau terbawa kepada kerja yang tidak berkenaan.
Maka bilakah engkau dapat untung daripada kerugian pada modal engkau ?``
Katanya, dan berkata Muhammad bin Hamid,
``Sejahat-jahat manusia dari segi kejadian, ialah orang yang hidup tanpa
meraikan sahabat-sahabat dalam kumpulan dan tidak menunjukkan sikap bersahabat,
meskipun kepada seterunya.
Katanya, dan berkata Muhammad bin Hamid,
``Manusia dari segi kejadiannya adalah lebih baik dari kejadian-kejadian lain.
Demikian berbagai-bagai pendapat Muhammad
bin Hamid al-Tirmidzi yang dapat dinilai.
Sekian.
No comments:
Post a Comment