BBB, 13 Rajab 1438H. = 10 April 2017M.)
Isnin):
Nama bagi Muhammad bin `Aliyyan
al-Nasawiyy, ialah Muhammad bin `Ali, dia adalah salah seorang dari pembesar
shaykh-shaykh di Nasa, yang nama tempat ini dinisbahkan kepada Muhammad iaitu `Al-Nasawiyy`, iaitu daripada
kariah di Bismah. Dia adalah berkedudukan tinggi sebagai sahabat Abi `Uthman
Dan adalah Mahfuz* berkata,
``Muhammad bin `Aliyyan ialah imam bagi ahli-ahli ma`rifah.``
Adalah dia keluar dari Nasa, menuju bagi
menemui Abi `Uthman. Dia mempunyai permasalahan semasa, dan dalam penujuan dia
tidak makan dan tidak minum di perjalanan, hingga dia sampai ke Naisabur.
Sebaik sampai dan menemui Aba `Uthman, lantas ia bertanya kepadanya
permasalahan-permasalahan yang dibawa.
Muhammad bin `Aliyyan disifatkan dari
shaykh yang tinggi himmah. Dia dianggap mempunyai karamah lahir.
Riwayat-riwayat yang berhubung dengannya:
Aku mendengar Muhammad bin Ahmad al-Farra`,
berkata, aku mendengar Muhammad bin `Aliyyan berkata, ``Siapa yang tidak tahqiq
dalam hubungan baik dengan Allah dan mencintaiNya –menjadikannya tempat
menunaikan janji, sebaliknya merosakkan
hubungan, maka tempat yang sepatutnya menjadi medan ulfah menjadi keliaran.``
Katanya, aku mendengar Ibn `Aliyyan
berkata, ``Bagaimana engkau tidak
mengasihi yang tiada putus dari memberi kebaikan kepada engkau sehingga setiap
kejipan mata berterusan. Dan bagaimana engkau mendakwa mencintai sedang engkau
tidak memuwafakat dengannya setiap kejip
mata ?``
Katanya, dan aku mendengar Ibn `Aliyyan, bahawa dia disoal,
``Apakah alamat redha Allah dengan seorang
hamba ?``
Maka katanya, ``Cergasnya di dalam ketaatan dan penjauhannya dari
sebarang ma`siat.``
Katanya, dan aku mendengar Ibn
`Aliyyan berkata,
``Siapa yang menzahirkan karamatnya, maka
dia adalah pendakwa (tidak wajar), dan siapa yang lahirnya dari karamat (bukan
dakwaan), maka dia adalah wali.``
Katanya, dan aku mendengar Muhammad bin
`Aliyyan berkata,
`` Al-Faqr ialah pakaian orang bebas
jiwanya (merdeka). Dan yang kaya adalah pakaian kalangan yang membuat kebajikan.``
Katanya, dan aku mendengar Muhammad
bin`Aliyyan berkata,
``Siapa bersahabat dengan para faqir, maka
dia bersahabat dengan yang selamat dari
segi kerahsiaan, pemurah hati, luas dada
dan menerima susah dengan senang.``
Katanya, dan aku mendengar Muhammad bin
`Aliyyan berkata,
``Sefaqir-faqir fuqara` ialah orang yang
tidak mengambil kesah kepada yang boleh mentaqdirkannya, bahawa dia
berkemungkinan kaya.``
Katanya, aku mendengar Muhammad bin `Ali
berkata, ``Tanda-tanda kewalian dan karamat mereka itu ialah redha dengan apa yang dicemuh oleh
orang awam dari larian taqdir.``
Katanya, dan aku mendengar Muhammad bin
`Ali berkata,
``Tidak bersih bagi pemurah (mengeluarkan
sadaqah) pemurahanya, melainkan mengecilkannya dan melihat kelebihan pada orang
yang menerima darinya.``
Katanya, dan aku mendengar Muhammad bin
`Ali berkata,
``Kebajikan dan muru`ah menjaga agama dan
memelihara diri, dan memelihara kehormatan orang mu`minin, dan kemurahan bagi
yang wujud, dan kurang menengok dengannya dan daripada perbuatan engkau (tidak
menunjuk-nunjuk.)``
Katanya, dan aku mendengar Muhammad bin
`Aliyyan berkata, ``
``Takut kepadaNya memberi kesan kepada hati
dan memberi kesan kepada sahabatnya dari segi zahir dari segi do`a, tadharra`
dan ujian.``
Katanya, dan aku mendengar Muhammad bin `Aliyyan
berkata, ``Alamat kewaliyan takut berputus daripadanya, kerana kuat kesan pada
hati mereka dan shauq kepadanya.``
Katanya, dan aku mendengar Ibna `Aliyyan
berkata,
``Siapa yang berkhidmat kepada Allah kerana
menun tut pahala, atau takutkan balasan kesalahan, dia melahirkan kepentingan
dan ketamakannya, maka huduhlah bagi hamba yang berkhidmat kepada tuannya kerana
mengharapkan gantian.``
Katanya, dan aku mendengar dari Muhammad
bin `Aliyyan berkata,
``Siapa yang memberi perhatian kepada yang
lain daripada Allah Ta`ala, maka mencuaikannya oleh Allah Ta`ala dan
meninggalkannya ! Maka barang siapa yang memberi tumpuan kepada Allah Ta`ala,
maka Allah menyekat jalan tumpuan kepada yang lain daripadaNya.
Demikian keterangan dan huraian yang disampaikan oleh Muhammad bin `Aliyyan
al-Nasawiyy yang jelas maksud untuk dinilai dan fahami.
Sekian.
No comments:
Post a Comment