BBB, 17 Rajab 1438H. = 1`4 vApril 2017M. (Jumaat):
Gaya Hadith mempunyai pengaruh yang kuat di
dalam persuratan tasawuf pada peringkat permulaan. Penghimpunan Hadith selepas
kewafatan Rasulullah s.a.w. berlaku
bukan saja di dalam bidang umum, tetapi juga di dalam bidang-bidang keilmuan
seperti Fiqh. Contoh kita Al-Muwat*t*a`
al-Imam Malik, demikian juga di dalam
bidang tasawuf. Contoh Kitab al-Zuhd oleh Al-Imam Ahmad bin Hanbal (m. 241H./855M.).
Namun fokus yang dilakukan oleh Ahmad bin Hanbal, ialah terhadsap rasul-rasul
dan sahabat-sahabat Rasulullah s.a.w.
Pengaruh gaya Hadith di dalam persuratan
tasawuf berlaku kepada persuratan tasawuf yang disusun oleh Abu al-Qasim `Abd
al-Karim bin Hawazain (m. 465H.). Namun tokoh yang ditulis oleh Al-Qushairy,
hanya sebahagian daripada kandungan kitab yang membicarakan berbagai aspek
tasawuf yang lain. Sesungguhnya `Abdul Rahman al-Sulami adalah penulis yang
lebih awal daripada Al-Qushairy yang langsung menulis dan membicarakan tentang
tokoh-tokoh sufi dan pendapat-pendapat mereka yang berjumlah (103) orang.
Penulis di dalam proses menulis tentang
`Turath Tasawuf` ini memfokuskan pembicaraan kitab Al-Risalat al-Qushayriyyah
dan mendapati bahawa di dalam kitab al-Risalah ini sebahagian daripadanya
membicarakan tentang tokoh sufi, bahkan tentang tokoh ini adalah merupakan
bahagian awal dari kandunga Al-Risalat al-Qushayriyyah. Jumlah tokoh-tokoh yang
dibicarakan ialah seramai (83) tokoh.
Adalah didapati ada versi-versi kitab al-Risalat al-Qushayriyyat. Misalnya versi
yang digunakan oleh Muhammad Luqman Hakiem
(Surabaya, 1997) dengan terjemahan yang dibuat meletakkan bahagian
tokoh-tokoh adalah pada bahagian belakang kitab atau buku terjemahan. Meskipun
jumlah tokohnya sama, tetapi tidak sama dari segi kedudukan seturut dan ada sejumlah
tokoh di dalam Al-Risalat al-Qushayriyyah tidak terdapat di dalam versi
Muhammad Luqman Hakiem dan begitulah sebaliknya.
Walaubagaimana apa yang disusun oleh
penuliis adalah berdasarkan versi yang ada pada Penulis – Cetakan Mesir , Husain
Bek Hasani (1287H.). Adapun Muhammad Luqman menterjemahkan tokoh-tokoh
dan aspek-aspek lain adalah berdasarkan teks yang digunakan. Penulis dapati
pentokohan yang disusun oleh Al-Qushairy adalah tidak sama dari segi panjang
pendeknya. Setengahnya agak panjang.
Lebih dari satu halaman kitab bagi satu tokoh, tetapi kebiasaan dua tokoh bagi
satu muka surat, namun, makin akhir semakin ringkas yang bagi setiap tokoh antaranya
hanya dibicarakan di dalam beberapa baris. Untuk keseluruhan tokoh (83) orang
adalah memakan sebanyak halaman (8-36), iaitu 28 halaman sahaja.
Oleh kerana tokoh-tokoh di dalam Al-Risalat
al-Qushayriyyah adalah hampir sama, tetapi dengan jumlah yang lebih di dalam
Tabaqat al-Sufiyyah dan setiap tokoh diberi ruang pembicaraan agak seimbang,
iaitu antara tiga hingga lima halaman (517 dibahagi 103 tokoh), maka Penulis
dapati apa yang disusun dan maklumat yang diberi bagi setiap tokoh oleh
Al-Sulami adalah lengkap. Lantaran itu, meskipun susunan tokoh yang Penulis
bicarakan adalah langsung menurut apa yang disusun oleh Al-Qushairy dari pertama hingga ke 83, penulis utamakan
bahan-bahan yang ada di dalam versi yang Penulis gunakan, selepas itu jika
bahan dari Al-Rsalah kurang, maka ianya ditambah dari apa yang dihuraikan oleh
al-Sulami di dalam al-Tabaqat, atau tidak jarang, jika ada maklumat dari
al-Tabaqat adalah baik, maka dipetik dari aL-Tabaqat sebagai pelengkan bagi
al-Qushairy. Dengan demikian setiap tokoh yang dibicarakan hampir seimbang,
iaitu dari dua halaman hingga tiga halaman.
Sebagaimana telah disebutkan, bahawa jumlah
tokoh yang dibicarakan oleh Al-Qushairy adalah 83 orang. Penulis sengaja
menambahkan jumlah tokoh kepada 100 orang, iaitu dengan mengambil tujuh belas orang
lagi dari Tabaqat al-Sufiyyat oleh `Abdul Rahman al-Sulami. Penulis berharap
dengan pengambilan 100 tokoh yang
merangkumi dua kitab, tidak perlu lagi kelak untuk menmgulangi pembicaraan
tentang tokoh.
Satu yang menarik bahawa zaman kelahiran
tokoh-tokoh sufi yang dibicarakan ialah selepas abad ke 2 Hijrah kepada pertengahn
abad ke 4 H, iaitu zaman selepas lahirnya istilah tasawuf dari pertengahan abad
ke 2H. dan memuncak perkembangan ke pertengahan abad ke 4H. dan berlanjutan
seterusnya. Dalam masa tersebut ramai lahirnya tokoh-tokoh sufi awal dan
terkenal. Mereka seperti Al-Junayd al-Baghdadi, Sari al-Saqati, Ibrahim bin
Adham, Shaqiq al-Balakhi, Sahl al-Tustari, Ibrahim al-Khawass, Ma`ruf
al-Karkhi, Al-Harith al-Muhasibi, dan
ramai lagi. Mereka pada umumnya adalah kalangan sufi Sunni, walau bagaimana
antara mereka merupakan tokoh
kontroversi seperti al-Hallaj, Al-Bistami dan
Dzu al-Nun al-Misri.
Satu yang menarik bahawa pada peringkat prolifiknya perkembangan
keilmuan Islam terutama dari pertengahan abad ke 4H. terdapat beberapa pola perkembangan
keilmuan Islam. Misalnya di kawasan perkembangan keislaman awal dari Madinah ke
Syria, Baghdad lebih didominasi perkembangan ilmu yang bersifat akli dan amali
seperti akidah dan perundangan. Ingatkan tokoh-tokoh pendukung Qadariyyah, Jabariyyah, Mu`tazilah,
Ahlu al-Sunnah dari segi akidah dan juga
terkenal dengan perkembangan keilmuan perundangan seperti lahirnya
madzhab-madzhab empat dan pecahan dan pengolahan terhadapnya. Di Barat seperti
di Andalus lebih terkenal dengan bidang
falsafah, contoh falsafah tasawuf oleh Ibn `Arabi dan pengikut-pengikutnya.
Tasawuf yang bersifat rohani, lembut dan
seni adalah lahir dari kawasan yang amat mendukung seni, iaitu di kawasan Asia
Tengah seperti Khurasan, Naisaburi, Tusi, Balakh hinggalah ke Samarqand. Kita
lihat sebahagian tokoh-tokoh tasawuf
adalah kelahiran dari seperti Khurasan, Naisaburi, Tusi, Al-Tirmidzi, Balakh
dan al-Jurjani, sebagai contoh seoerti Shaqiq al-Balakhi, Ibrahim al-Balakh,
Abu Hamzah al-Khurasany, Abu Bakar bin Halim al-Tirmidzi, Mahfuz bin Mahmud al-Naisaburi, Abu Hafs
al-Naisaburi, Abu `Ali al-Jurjani, Abu al-Husain bin al-Warraq al-Naisaburi,
Abu Hami al-Tirmidzi, Mahfuz bin Mahmud al-Naisaburi, Abu `Ali al-Jurjani
(Termasuk Al-Ghazali kemudiannya dari T*usi). Ini tidak menafikan kelahiran
kalangan sufi dari kawasan seperti Iraq, Basrah, Mesir, Maghribi dan beberpa
tempat yang lain, tetapi tidak sehebat dengan kawasan-kawasan Asia Tengah,
iaitu kawasan yang manusia lembut dan tinggi dengan daya seni, dan dengan
keilmuan tasawuf mempertingkatkan daya seni dan imaginasi tersebut. Dari kawasan-kawasan berkenaan dan sekitarnya
juga lahir tokoh-tokoh penghimpun Hadith yang sebahagian daripada mereka dari
kawasan Asia Tengah. Lantaran itu gaya Hadith menjadi pendekatan persuratan
sufi, terutama pada peringkat permulaan.
Sebagai kesan dari seni, maka ungkapan-ungkapan kalangan sufi yang merupakan
ilham bagi mereka , walaupun aspek-aspek yang diperkatakan ialah persoalan
tasawuf yang melibatkan berbagai-bagai persoalan dari soal ibadat, akhlak, nilai dan sosial, tetapi terbawa sama
aspek-aspek yang merupakan cita rasa seni, termasuk langsung menggunakan
bentuk-bentuk puisi yang sering diungkapkan oleh para tokoh sufi berkenaan.
Jangan lupa sebahagian besar penyair-penyair Islam, ialah mereka yang
mendalamai tasawuf dan sebahagian daripada mereka dari kawasan Asia Tengah
berkenaan. Elemen seni yang bersifat
rohani juga terpengaruh pada seni bina, alat-alat perhiasan, taman dan pakaian.
Bahan-bahan tasawuf yang diungkap oleh
tokoh-tokoh sufi yang dibicarakan dapat dilihat tentang aspek tasawuf- rasa
kerohanian, keinsanan dan keihsanan, keilmuan yang berbagai, anjuran dan
pembawaan mereka yang dapat dinilai yang mungkin tidak semuanya perlu diikut.
Sekian.
No comments:
Post a Comment