BBB, 05 Rajab 1438H. = 02 April 2017
(Ahad):
Tokoh sufi seterusnya ialah T*ahir
al-Maqdisi, sebagaimana dinisbahkan kepada namanya, maka T*ahir adalah berasal
dari Baitul Maqdis yang pada zamannya dikira di bawah kawasan Sham. Dia adalah
dari kalangan shaykh tertinggi di Sham dan dari kalangan pemuka zaman. Dia berkesempatan melihat Dzu al-Nun
al-Mis*ri. Dia juga seorang yang `alim, Shibli menggelarkannya sebagai Tokoh
Ahli al-Sham.
Kata ~Abdul Rahman al-Sulami:
Aku mendengar Aba al-Qasim al-Dimashqi
berkata, ``Aku mendengar T*ahir
al-Maqdisi disoal,``
``Mengapa sufi dinamakan dengan nama ini
?``
Maka katanya, ``Lantaran dia terlindung
dari makhluk dengan benteng-benteng wajdan. Tetapi terbuka nya dengan kesempurnaan
qasad.``
Katanya dan berkata T*ahir:
``Had ma`rifat ialah tajarrud diri pada nafsu-nafsu dan tadbirannya, sama pada
perkara yang besar atau yang kecil.``
Katanya, dan berkata T*ahir,
``Tidak baik kehidupan, melainkan bagi
siapa yang melazimi sifat al-uns dan berada dalam suasana jiwa yang qudus, dan
meliputi al-uns dengan al-quds dan al-quds dengan al-uns, kemudian hilang
daripada mushahadah lantaran bermut*ala`ah dengan al-quds.``
Menasyidkan daku oleh `Abdullah bin
Muhammad al-Dimashqi, dan menasyidkan daku oleh T*ahir al-Maqdisi bagi setengah
kalangan mereka itu:
Aku memerhati bintang-bintang dan bukan
keilmuanku bidang
Membilang gemerlapan bintang-bintang bersempadan
kegelapan
Bagaimana
tidurnya pemuda yang tiada
lelap semalaman
Sedang segala mata kelilingan tenggelam
lelap berterusan
Aku berjalan kepadanya dengan hawa
perjalanan
Maka dia adalah korban tawanan dikalahkan
kerinduan
Tidak tersisa baginya kecuali dia di dalam,
asyik dan cinta
Dikatakan
dia perindu mengangankan kesejahteraan jua
Kurus kerdil memakan diri diziarahi rusuh
dalaman
Ditambah luka duka berdosa memanjang
kesakitan.
Dan katanya, dan berkata T*ahir,
``Pencapaian ke tempat kejayaan tersekat,
dan jalan-jalan kepadanya terhapus, dia mencari penuh harapan kepada
perbatasan-perbatasan. Maka dia diingatkan
tempat-tempat hubungan adalah kemungkinan penipuan-penipuan. Diingatkan,
``Berdirilah di mana berdirinya orang-orang
awam nescaya engkau selamat.``
Lalu dia berpuisi:
Pendustaan
antara dua pinggiran, dusta pada pinggir engkau dan satu benar
Aku mendengar dengan telingaku daripada
engkau yang engkau tidak dengar
Aku tidak menghuni di bumi yang kamu menghuninya
Supaya tidak mereka itu berkata aku
denganmu suka
Maka tidaklah hatiku mendapat pertunjukan
tiada juga kerahmatan
Tidak
dengan engkau kekurangan dan tidak pula ketamakan.
Demikianlah ungkapan T*ahir al-Maqdisi, biarpun ringkas, tetapi
tidak mudah difahami, khususny a kandungan puisinya begitu imbiguiti dan tidak mudah ditanggapi.
Sekian.
No comments:
Post a Comment