BBB, 30 Rajab 1438H. = 27 April 2017M. (Khamis):
Dua istilah yang agak rumit untuk
dihuraikan. Istilah ini dapat dirujuk kepada Al-Qur`an antaranya untuk
`al-sitr` bermaksud:
``Dan semasa kamu berselindung ketika melakukan
dosa di dunia dahulu, bukankah kerana kamu bimbangkan pendengaran dan penglihatan
serta kulit-kulit badan kamu menjadi saksi terhadap perbuatan-perbuatan dosa
itu, akan tetapi kerana kamu menyangka bahawa Allah tidak mengetahui kebanyakan
dosa yang kamu lakukan (secara bersembunyi itu) – (Fussilat: 22).
Al-Sitr (berselindung atau tersembunyi) bermakna seperti sirr yang popular penggunaannya dalam
tasawuf. Ayat Al-Qur`an bermaksud:
``Dan jika engkau kuatkan suara
(nyaringkan) dengan do`a permohonanmu,
maka sesungguhnya Dia mengetahui yang sirr (rahsia) dan tersembunyi.`` (Taha: 7).
Manakala bagi perkataan `tajalli`, seperti
firman Allah bermaksud:
``Dan tatkala Nabi Musa datang pada waktu
yang kami telah tentukan itu dan Tuhannya berkata-kata dengannya, maka Nabi
Musa merayu dengan berkata, ``Wahai Tuhanku, perlihatkanlah kepada aku (akan
DzatMu yang Maha Suci), supaya aku dapat memandang kepadaMu.`` Allah berfirman,
``Engkau tidak sekali-kali akan sanggup melihatKu, tetapi lihatlah ke gunung
itu, maka jika ia tetap berada pada tempatnya, nescaya engkau dapat
melihatKu.``
Maka tatkala Tuhannya `Tajalli`
(menzahirkan kebesaranNya), kepada gunung itu, maka tajalliNya menjadikan
gunung itu hancur lebur dan Nabi Musa pun jatuh pengsan. Setelah ia sedar
semula, berkatalah ia, ``Mahasuci Engkau, wahai Tuhanku, aku bertaubat kepadaMu
dan akulah orang yang awal pertama beriman (pada zamanku)``, (Al-A`raf: 143).
Daripada ayat Al-Qur`an dapat difahami
makna:
Al-Sitr = Suatu yang rahsia (terlindung)
Al-sirr = Mendekati makna al-sitr yang
bermaksud tersembunyi dan rahsia.
Tajalli = menzahirkan, memanifestasikan.
Dari petikan di atas kita berdepan dengan
maksud `rahsia`, tersembunyi, sesuatu yang tidak nyata dari segi pandangan. (Allah
tidan dapat dilihat secara alamiah nyata).
Dan dari petikan ayat Al-Qur`an di atas
Nabi Musa secara naluri berkeinginan melihat ``Allah`. Allah memeberitahunya
ianya tidak mungkin. Allah memperlihatkan kebesaraNya dengan menyuruh Nabi Musa
melihat ke arah bukit, maka dengan tajalliNya bukit menjadi hancur lebur dan
Nabi Musa jatuh pengsan. Dia tidak mampu melihatNya.
Apa yang mau diterangkan oleh Al-Qushairy
dengan dua istilah di atas, al-sitr dan
tajalli.
Katanya, `Al-Sitr, ialah istilah yang
digunakan bagi kalangan awam, tertutup bagi al-sitr, dalam erti kata tersembunyi.
Dan khas, berterusan tajalli, tidak tertutup.
Menurut Al-Qushairy, sebagaimana di dalam
khabar, bahawa Allah Subhanahu wa Ta`ala apabila bertajalli kepada sesuatu,
maka khusyuklah orang yang tertutup dengan gambaran syuhudnya dan yang
bertajalli (sahib al-tajalli).
Bagaimana konsep tajalli dimaksudkan oleh Al-Qushairy bagi
kalangan sufi ? Sedangkan Nabi Allah Musa tidak mampu melihat Tuhan dan apabila
Dia bertajalli, bukit hancur lebur dan Nabi Musa jatuh pengsan.
Dari segi akidah tauhid, bahawa melihat
Allah dengan mata kepala, terutama di dalam dunia adalah tidak mungkin,
lantaran tidak mungkin yang abadi berada bersama dengan yang baharu dan fana.
Kecuali di akhirat sebagaimana digambarkan di dalam ayat Al-Qur`an bermaksud:
``Wajah-wajah mereka yang berseri pada masa
itu melihat kepada Tuhannya.`` (Al-Qiyamah: 22-23).
Menurut Ibrahim al-Laqqani di dalam
al-Jauharat al-Tauhid menyatakan di dalam bait bermaksud:
``Daripadanya melihat dengan mata jelas
Akan tetapi ianya tanpa kayfiyat dan batas.
Ertinya penglihatan yang layak bagiNya. Ini
merupakan pendapat kalangan Ahlu al-Sunnah wa al-Jama`ah, tetapi bagi
Mu`tazailah tidak mungkin berlaku penglihatan antara yang Qadim dan Kekal
dengan yang baharu dan binasa.`
Baik pada kalangan sufi dan orang awam,
bahawa tidak mungkin melihat Allah dengan secara mata kasar, sebagaimana jelas
dari peristiwa yang berlaku pada Nabi Musa di Bukit Tursina.
Kemungkinan yang lain Tajalli Allah kepada
manusia antaranya:
Tajalii Akliah:
Melalui akal, dalam mana kita memahami
wujud Allah melalui ilmu yang dengannya kita memahami konsep ketuhanan yang
dari bukti-bukti akliah kita meyakini.
Tajalli Alamiah:
Kita melihat kejadian alam sebagai ciptaan
Allah yang indah, maka kita mengkagumi dan menghayati, maka dengan penghayatan
kita membesarkan Pencipta yang tajalli melalui ciptaanNya yang indah dan
mengkagumkan.
Tajalli Hati-Rohani
Kita menerima rahmat dan kurniaan Allah
yang banyak. Kita bersyukur, bahkan mengasihi dan mencintaiNya sehingga kepada
peringkat tertinggi Cinta Ilahi, lantaran kita bukan saja memahami, menghayati
bahkan mesra dan mencintaiNya.
Sekian.
No comments:
Post a Comment