BBB,
19 Rajab 1438H. = 16 April 201`7M. (Ahad):
Antara perkara yang berhubung dengan lafadz
atau lebih tinggi istilah ialah perkara yang berhubung dengan `Waktu`
yang turut dibicarakan oleh sufi. Waktu iaitu satu eleman yang kita
tidak dapat pisahkan diri daripadanya. Kita hidup di dalam waktu. Setiap pagi
kita bangun dari tidur, kita tidak dapat lari dari waktu – menjelang subuh,
kita berada di dalamnya dan kita bergerak bersamanya, bahkan berenang bersama
arusnya – arus waktu. Bersolat secara berjamaah, bersama menumpukan perhatian
terhadap tadzkirah berasaskan firman Allah atau sabda Rasulullah. Lantas
selepas bersalam-salaman sesama jama`ah, masing-masing secara tenang bergerak
menuju tangga surau tua dan membilang anak-anak tangga melangkah ke bawah
memakai selipar dan bergerak turun seorang demi seorang menapak pulang ke
kediaman masing-masing dengan waktu
tetap mengiringi dan mengisyaratkan bahawa matahari mulai memecahkan tabir
malam dan menebarkan cahaya pagi ke ruang maya, walaupun masih kelam, tetapi
jalan-jalan mulai jelas kelihatan. Pokok-pokok kiri kanan jalan tegak dalam
keheningan bagai sama hening tegak melahirkan kesyukuran bagi memulai
perjalanan hari dari permulaan sebuah pagi, sedangkan kicau burung mulai
kedengaran dari rimbun pokok, bahkan sebahagian mulai berterbangan memulakan
hari mencari rezeki Ilahi.
Masa walaupun pada hakikatnya bergerak
berterusan, tetapi dengan bermula hari dari pagi kelihatan lebih aktif. Dia
seolah menggerakkan berbagai aktiviti. Mulai pagi ibubapa dan kenderaan-kenderaan
mulai sebok menghantar anak-anak ke sekolah
atau ke pusat jagaan kanak-kanak. Sementara itu pekerja-pekerja pejabat,
swasta dan pekerja-pekerja kilang masing-masing mengejar masa bagi menepati
masa sempat ke tempat kerja bagi memulakan kerja. Semua tenaga kerja diberbagai sektor, juga buruh, petani,
peniaga dan berbagai-bagai pekerja aktif
bekerja menurut rutin pagi ke tengah hari dan dari bahagian tengahari ke
petang. Kemudia pada waktu petang pekerja
pulang untuk berada di rumah bersama keluarga dan menikmati kerehatan bersama
mereka.
Di dalam pertukaran hari rutin bekerja
berulang hinggalah tiba hari-hari minggu memberri ruang untuk keluarga dan
semua pihak menikmati rehat pada hujung minggu, sebelum kembali menurut rutin
hari-hari kerja.
Apakah masa dengan gerak dinamiknya memberi
peluang manusia meeruskan kehidupan dan
berlumba-lumba mencari pendapatan dan habuan dan peluang yang dapat
diterjemahkan kepada erti kebahagian hidup yang antara perkiraannya mempunyai
pendapatan yang selasa, berumah besar, berkenderan mewah dan melakukan
aktiviti-aktiviti kehidupan yang melambangkan kemewahan ataukah masa merendah
dan menghinakan seseorang, kelompok dan
golongan tertentu menyebabkan mereka tidak bernasib baik, tidak mempunyai
pendapatan yang mencukupi, keluarga di dalam kesempitan dan mereka sentiasa di
dalam kesusahan ? Ataukah masa adalah neutral menyediakan ruang ruang waktu
yang membolehkan mereka yang rajin dan berpengetahuan merebut peluanfg bagi
mencapai kejayaan atau sebaliknya.
Apakah masa sebenarnya adalah ruang terbentang
yang menyediakan peluamg bagi manusia
berlumba tiada henti-hentinya, sehingga mereka keletihan dan di samping yang
berjaya, ada yang jatuh dan tersungkur kegagalan ?
Apakah masa yang bergerak dari minit, jam,
hari,minggu, bulan dan tahun dan kepada tahun-tahun selain dari menyediakan
peluang dan kebahagian yang dapat diraihkan, juga sebenarnya dari satu pihak
menderakan manusia dengan paksaan-paksaan yang seharusnya manusia tunduk bagi
mencapai kebahagian, jika tidak mereka berada pada kaki gunung harapan yang tidak
mampu di daki. Dan terus berada di dalam katinggalan. Adakah ini dapat
dikatakan sebagai penganiyayaan terhadap mereka yang tidak bernasib baik,
apalagi bagi yang berpegang pada falsafah negatif dan mengelirukan. Sesungguhnya berbagai spekulasi dapat
diandaikan, berbagai tanggapan dan tuduhan dapat dilontarkan.
Pada dasarnya masa dan kehidupan adalah
peluang yang diberi secara terbuka
kepada sesiapa bagi mencapai kejayaan, keindahan dan kebahagiaan, iaitu dengan
menurut tabi`i dan perintah yang diaturkan.
Sebaliknya jika bertindak menentang dia adalah mengundang kemusnahan.
Sebaiknya dengan amal dan kebajikan membahagiakan. Sebagaimana firman Allah
bermaksud:
Demi masa, manusia sesungguhnya dalam
kerugiaan, melainkan mereka yang beriman dan beramal Salih dan berpesan-pesan
dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran (Al-`Asr: 1-3).
Menurut Al-Qushairy, ``Waktu menurut ahli
al-tahqiq ialah sesuatu yang baharu dan mewahamkan bergantung hasilnya pada tindakan atau perbuatan yang melakukannya
(mutahaqqiq) misalnya dikaitkan dengan waktu seperti esok, seminggu, sebulan,
setahun dan sebagainya. Ianya merupakan perkiraan berdasarkan pergerakan dan
perjalanan waktu yang ditanda (tarikh) yang selalu ilusi sifatnya.
Al-Qushairy juga memetik pendapat Abu `Ali
al-Daqqaq r.h.a. yang berpendapat, ``
``Waktu ialah apa yang engkau berada padanya,
kalau engkau di dunia maka waktu engkau adalah dunia, dan kalau engkau berada
pada hujungan, maka engkau berada pada hujungan, kiranya engkau dalam gembira,
maka waktu engkau adalah gembira, demikian sebaliknya jika engkau berada pada
dukacita, maka waktu engkau adalah dukacita. Maksudnya waktu ialah apa yang
ghalib di dalam kehidupan yang dikaitkan dengan pergerakan masa.
Menurut Al-Qushairy, ``Waktu adalah
bergerak dan berterusan dan tidak menunggu, siapa mengalami perlu menanggapi
dan tidak boleh dtangguhkan, jika tidak engkau di hanyut dan ketinggalan.
Tentang hal ini Al-Qushairy menyebut ungkapan termasyhur sebagai pepatah
`Arab bahawa,
``Waktu seperti pedang, jika engkau tidak
memotongnya (menggunakannya), maka dia memotong engkau (berlalu dengan
sia-sia).
Waktu dilihat sebagai terowong yang menjadi
ruang laluan bagi segala kewujudan atau dia melewati kewujudan berkenaan. Jika
diabai, maka ianya adalah kekosongan. Kepentingan waktu hendaklah diisi dengan
perkara kebaikan, agar ianya menjadi wadah dan peluang yang dapat digunakan
sebaik-baiknya. Waktu bergantung pada
pergerakan dan dinamika benda secara berterusan dan sebagaimana benda termasuk
alam akan mengalami kemusnahan, maka waktu akan tergantung dan musnah dengan
kemusnahan dan ketiadaan yang musnah. Dan yang tinggal adalah Yang Abadi yang
di luar dari ruang dan tidak bersifat waktu ! Ianya adalah Abadi dan Kekal.
Sekian.
No comments:
Post a Comment