December 31, 2018

PERHIMPUNAN AGUNG BERSATU - PERISTIWA TERAKHIR 2018


PERHIMPUNAN AGUNG BERSATU –PERISTIWA TERAKHIR 2018
(Fikrah Bangi: 103),
BBB, 23 Rabi`ul-Akhir 1440H. = 31 Disember 2918M. (Isnin):
Peristiwa terakhir dari segi politik  dengan berakhirnya tahun 2018 ialah Perhimpunan Agung Parti Bumiputra Bersatu. Ianya merupakan perhimpunan kali kedua selepas ditubuhkan pada tahun lepas, iaitu semasa negara masih di bawah pemerintahan BN. Sebagai parti pembangkang  Bersatu mendapat tekanan dari pemerintah, bahkan tidak lulus pendaftaran sehingga bertanding di atas lambang PKR. Kini sebagai pemerintah tentulah persidangan dapat diadakan di Putrajaya itu dengan cara yang lebih selesa. Walau bagaimana dilihat dari kedudukan kerusi Bersatu masih ketinggalan. Bersatu kini hanya mempunyai 16 kerusi berbanding dengan  Amanah (11) DAP (42) PKR (50) dan Warisan (9). Bersatu mesti mengimbangi parti-parti yang lain dalam pemerintahan. Kini Bersatu paling popular dan mendapat sambutan. Mereka yang melompat dari parti lain terutama UMNO adalah berhasrat menyertai Bersatu. Namun penerimaan mereka yang melompat ini tidak disenangi oleh DAP dan PKR. Oleh iru proses melompat  agak slow dan bersyarat. Akibatnya sindrom melompat  terganggu.
Bersatu kata Syed Saddiq bukan kesinambungan dari Umno, tetapi sesuatu yang baru, tetapi dilihat kepada nama dan fokus bagi mendapat sokongan adalah semacam pola Umno, bahkan nama parti itu adalah sebagai mengambil tempat Umno. Golongan yang menjadi fokus ialah Melayu dan Bumiputra sebagaimana Umno.
Kata Tun Dr. Mahathir Bersatu ditubuhkan bagi menyatupadukan Melayu dan Bumiputra, pada hakikatnya sebaliknya dengan tertubhnya Bersatu ianya menjadi elemen yang lebih memecahbelahkan Melayu dan Bumiputra. Kini Melayu yang mempunyai kuasa undi 60% yang jika bersatu dapat memerintah negara secara majoriti, sebaliknya suara Melayu kini berpecah kepada Pas, Umno, PKR, Amanah dan kini Bersatu. Manakala jika dilihat kepada kaum Cina mereka bersatu di bawah DAP dan dapat memenangi jumlah kerusi yang  tinggi (42).
Apa yang perlu bagi Melayu menyedari tentang kekuasaan undi yang ada pada mereka dan menggunakan sebaik-baiknya. Melayu perlu memilih apa yang terbaik bagi  mereka. Dalam keadaan sekarang Melayu hilang majoriti. UMNO parti yang paling tua di negara ini (1946) menghadapi kemelut dan hilang keyakinan masyarakat. Parti tidak salah, tetapi yang salah adalah pimpinan. Apakah Umno dapat membersih diri dan dapat membuat tawaran terbaik kepada masyarakat ? Setakat ini belum ada pendekatan yang meyakinkan
Parti kedua tertua (1951) yang menjadi tumpuan Melayu ialah Pas, tetapi dengan pendekatan kini, Pas tidak dapat menunjukkan yang ianya mampu menjuarai kepimpinan pada peringkat negara. Muhyiddin Yassin menyifatkan Pas sebagai parti yang selamanya mau menjadi pembangkang. Peluang untuk sama memerintah  dilepaskan oleh Pas dan diambil kesempatan oleh Amanah Negara. Bukankah lebih baik untuk berdakwah berada bersama yang mau didakwah berbanding duduk dari luar ? Sebenarnya Pas ada kekuatan dengan bersatu. Ini disedari oleh PH yang berusaha agar Pas bersama-sama bagi mengalahkan BN, tetapi peluang ini ditolak oleh PAS, PAS kalau mau memerintah perlu mencari rakan dari yang bukan  Melayu bagi mendapat sokongan majoriti.
Dalam keadaan sekarang berlaku perlumbaan bagi mendapat sokongan dari Melayu dan Bumiputra. Dalam hal ini nampaknya Bersatu lebih agresif berbanding dengan PKR, Amanah dan Pas. Hak mendapat sokongan Melayu dan Bumiputra adalah terbuka. Terpulang kepada  pendekatan setiap parti. Bagi mendapat sokongan ini Bersatu tidak bimbang dengan Pas, tetapi lebih dibimbangi pada kebangkitan Umno. Lantaran itu mereka menyerang dari segi psikologi dengan mengatakan Umno sudah mati dan tiada tempat lagi dihati rakyat. Ini adalah cabaran bagi Umno untuk bangkit. Dengan pengaruh dan arus sokongan yang kuat terhadap Bersatu kini, bagi Bersatu mereka mudah menghadapi Pas yang statik dan tidak berkembang, kecuali di kalangan Melayu. Mereka berhasrat melebarkan kekuasaan seperti di Kelantan dan Terengganu, juga Pahang dan Perlis.
Seperti Umno yang menjadi induk pemerintrahan pada zaman BN, pola sedemikian adalah menjadi hajat dan tumpuan Bersatu. UMNO dan Pas perlu sedar dan bertindak bukan saja bertahan tetapi lebih agresif bagi meningkatkan kemenangan, tetapi bagaimana ?
Sekian.

No comments:

Post a Comment