April 15, 2019

AKHIRNYA ECRL DITERUSKAN: KEJAYAAN BAGI SEMUA


AKHIRNYA ECRL DITERUSKAN: KEJAYAAN BAGI SEMUA
(Fikrah Bangi: 195),
BBB,  09 Sha`ban 1440H. = 15 April 2019M. (Isnin).
Setelah mengalami ketidaktentuan projek ECRL yang diusahakan pada zaman pemerintahan  Datuk Seri Najib yang dijangka salah satu legasi Najib yang menumpukan banyak perhatian kepada pembangunan jalan perhubungan seperti MRT antara Kajang ke Sungai Buluh, Pan Borneo dan ECRL, akhirnya ECRL diteruskan. Pada asalnya selepas kemenangan PH projek ini (yang lain sudah dan sedang berjalan) mau ditiadakan dengan alasan cost tinggi, tetapi antara lain kerana sindrom untuk menolak apa yang dbuat oleh kerajaan sebelum PH.
Dalam hal inilah kita berpendapat kuasa negara jangan hanya diserahkan kepada orang politik sepenuhnya. Sebahagian daripada mereka hendaklah dipilih dari pegawai-pegawai yang sedang berkhidmat dari berbagai sektor dan para profesional dalam satu kerajaan yang dikuasai oleh politik. Sebagai contoh kenaikan PH yang menguasai politik Federal telah melantik sebahagian dari kabinet menteri dari kalangan yang tidak berpengalaman dan diragui kelulusan dan kelayakan. Akibatnya setelah sepuluh bulan memerintah masih tidak setabil dan makin kehilangan sokongan rakyat. Tun Daim Zainuddin sejak awal menyedari hal ini dan semalam memberi amaran lagi,
``Beri PH 6 bulan lagi, sebaik sahaja kerajaan dapat laksanakan janji-janji mereka (manifesto), ia akan dapat meyakinkan rakyat, tapi kalau tidak capai juga, rakyat masih diberi peluang, iaitu untuk tukar kerajaan. Itu hak rakyat.`` (Sinar, 15.4.2019: 1).
Ini adalah pendapat profesional dan konsisten dengan pandangan yang bersifat profesional. Daim tidak melihat ECRL sebagai projek BN, sebagaimana Menteri Kewangan dan ekonomi menolak, tetapi Daim membawa soal ECRL berunding dengan kerajaan Cina dan melakukan perubahan dan penyesuaian dan akhirnya ECRL diumum diteruskan. Hasil dari bijaksana rundingan antara berbagai pihak, kemenangan dicapai semua. Projek ECRL diteruskan, jimat RM21.5 bilion, iaitu dengan kos RM44 bilion berbanding dengan kos asal RM65.5 bilion. Antaranya dengan perubahan sebahagian dari jalur yang dilalui dan pengurangan station bagi hentian ECRL.
Dengan keputusan secara profesional ini semua pihak merasa gembira. Rakyat keseluruhan merasa senang hati, kerana kos dapat diturunkan dan dapat mengelak dari penalti bayaran jika projek tidak diteruskan. Yang paling  bergembira dengan projek berkenaan ialah negeri negeri yang dapat menerima nikmat pembangunan infrastruktur perhubungan berkenaan, iaitu Selangor, Negeri Semilan (mula tidak termasuk di dalam jajaran, dengan perubahan jalur  jajaran negeri ini termasuk menerima nikmat projek berkenaan), Pahang, Terengganu dan Kelantan. Kemudahan komunikasi dan lempahan pembangunan akan lebih dirasai secara khusus ialah tempat-tempat singgahan (station) yang dilalui ECRL, bermula dari;
Kota Bharu, Tol Bali, Kampung Raja, Kuala Terengganu, Pangkalan Berangan, Dungun, Kemasik, Cukai, Cerating, Kuantan Port City, 1 & 2, , Kota SAS, Gambang, Maran, Mentakab, Jelebu/Kuala Kelawang, Bangi/Kajang, Putrajaya dan Pelabuhan Kelang. (BH, 13.4.2019: 1).
Tentulah tempat-tempat berkenaan secara khusus dan negeri-negeri berkenaan akan mengalami lempahan pembangunan. Kawasan-kawasan yang dilalui, khususnya station-station singgahan akan maju dan tanah-tanah akan diteroka dan pemasaran dan aliran barangan akan mudah diedarkan.
Hasil kemajuan yang akan dinikmati tidaklah boleh didakwa sebagai pembangunan yang dilakukan oleh PH, tetapi juga dari hasil kerajaan sebelumnya. Bahkan hasil pembangunan negara untuk rakyat semua.
Sekian.

No comments:

Post a Comment