April 17, 2019

ECRL MENCERIAKAN SEMUA


ECRL MENCERIAKAN SEMUA
(Fikrah Bangi: 197),
BBB, 11 Sha`ban 1440H. = 17April 2019M. (Rabu):
Satu yang menggembirakan di tengah tekanan  kenaikan harga barang dan kesempitan hidup kalangan bawahan, ialah berita penerusan Projek Laluan Rel ke Pantai Timur. Kedudukan tentang penarikan balik projek ini terlerai bila pengumuman dibuat tentang penerusan projek. Dengan demikian dapat mengelak dari pampasan yang terpaksa dibayar hampir satu pertiga kos, kalau projek tidak jadi. Yang menggembirakan bahawa  melalui rundingan yang diketuai oleh Tun Daim Zainuddin kos projek yang asalnya RM65.5 bilion itu dapat dikurangkan kepada RM44 bilion. Projek ini merapatkan kembali hubungan dengan Cina yang agak renggang bila dikatakan projek ditarik. Lebih menggembirakan apabila dikatakan, bahawa antara kos yang akan dibayar ialah melalui penukaran minyak kelapa sawit sebagai sebagahagian dari biaya pembinaan. Ini tentulah memberi harapan kepada pekerja-pekerja kelapa sawit yang memberi kesan kenaikan harga komoditi itu apabila pemasarannya dapat dialirkan ke Cina selepas mendapat tentangan dari negara-negara Barat.
Penerusan Projek ECRL selepas membuat revisi yang mengurangkan kos. Antaranya mengubah laluan dari Gombak ke Negeri Sembilan melalui Jelebu dan Kuala Klawang. Ini dapat mengelak dari mengorbankan khazanah hutan negara dan bukit quars di Banjaran Titiwangsa dari dikorban dan dirosakkan. Juga menyelamatkan hutan-hutan yang berharga di situ. Dengan mrngubah laluan dari Gombak ke Jelebu dan Kuala Klawang, memberi peluang kawasan yang kurang membangun ini untuk dimajukan. Penaikan taraf bandar dan kawasan kependudukan di Negeri Sembilan yang asalnya tidak masuk di dalam jajaran laluan ECRL memberi peluang sama Negeri Sembilan menikmati pembangunan. Jika sebelum hanya Selangor, Pahang, Terengganu dan Kelantan menjadi laluan akan bertambah peluang kepada sebuah negeri lagi, iaitu negeri Sembilan.
Bagi menyelamatkan kos terpaksa dikurangkan station hentian. Tetapi penambahan kelak dapat dilakukan bila kemampuan meningkat dan tambahan diperlukan. Apa yang diharapkan bahawa projek ini akan dapat menggunakan bahan-bahan tempatan dan menggunakan pekerja-pekerja tempatan. Maka dengan itu faedah bukan saja didapati oleh Cina, tetapi sama melempahkan kemakmuran kepada rakyat jelata.
Bagi sebahagian negeri-negeri, iaitu Kelantan, Pahang dan Terengganu adalah di bawah pembangkang, jangan menganggap ini adalah projek kerajaan PH, semata-mata tetapi ia sebenarnya asalnya pojek BN. Sebelum kalah Datuk Seri Najib membina legasinya sebagai arkitek Pembangunan hubungan jalan seperti MRT dari Kajang ke Sungai Buluh, Lebuhraya Pan Borneo dan ECRL, > Penerusan ECRL tidak menghapuskan legasi Najib sebagai Pembangun Perhubungan Jalan. Bagi negeri-negeri hendaklah merangka pendekatan terbaik bagaimana dapat digunakan hubungan jalan rel ini dapat membangunkan negeri-negeri masing-masing. Negeri-negeri tidak seharusnya bersifat menerima semata-mata, tetapi peluang bagi meningkat sektor ekonomi, pertanian, pelancungan, pendidikan dan apa jua peluang hendaklah digunakan agar negeri-negeri di Pantai Timur tidak jauh ketinggalan dari segi kemajuan.

Penulis dapat bayangkan, apabila Projek laluan Rel Pantai Timur itu dap[at disiapkan pada tahun 2026 nanti, jika panjang umur dengan mudah dapat bertolak dari rumah di Bandar Baru Bangi dan dalam beberapa jam dapat tiba di tepi tangga di kampung halaman di Dungun. Jika urusan perlu segera dapat pulang kembali ke Bangi pada hari yang sama dalam keadaan yang selamat.
Adalah diharapkan juga dengan siapnya Laluan Rel ke Pantai Timur ini apabila tiba Hariraya dan hari-hari kebesaran dan tutup sekolah nanti tidak berlaku jem sepanjang jalan kereta biasa dan dapat mengurangkan kemalangan jalanraya.
Projek ECRL dilihat begitu banyak manfaat yang dapat digunakan oleh orang ramai sebagai perjalanan termurah dan  digemari ramai – Insya Allah.
Sekian

No comments:

Post a Comment