April 26, 2019

PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN DAN NEGERI : PERLU DIBERI KEFAHAMAN


PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN DAN NEGERI: PERLU DIBERI KEFAHAMAN
(Fikrah Bangi: 206):
BBB,  20 Sha`ban 1440H. = 26 April 2019M. (Juma`at).
Sebelum ini rakyat tidak begitu terdedah dengan isu-isu perlembagaan dan perundangan sebagaimana kini. Rakyat berdepan dengan tuntutan Sabah dan Sarawak agar hak kedua-dua negeri tersebut sebagaimana di dalam Perjanjian Pembentukan Malaysia 1963 dihormati dan dilaksanakan – Hak sama rata dengan Semenanjung Malaysia. Perkara ini dibahaskan di Parlimen April 2019, meskipun gagal mendapat majoriti dua pertiga (kurang 10 undi) , tetapi ianya menyedarkan rakyat tentang isu yang selama ini terpemdam. Isu yang releven ini pasti akan dibangkit lagi dalam Parlimen pada masa akan datang.
Rakyat juga didedah dengan perjalanan undang-undang berhubung dengan tuduhan rasuah yang berlansung kes demi kes. Perkara seperti ini belum pernah berlaku seperti ini. Rakyat didedah dengan isu rasuah dan perjalanan undang-undang. Baik secara langsung atau tidak langsung mereka terdedah dengan isu perundangan.
Mutakhir timbul isu perlembagaan negeri berhubung dengan perlantikan Exco kerajaan Negeri Johor yang dikatakan tidak mendapat green light dari Perdana Menteri (Star, 25.4.2019: 1).
Apa yang mengejutkan apabila perkara ini ditanya kepada Dr. Mahathir, beliau menyatakan,
``Perlembagaan Johor Terengganu terbatal apabila Persekutuan Tanah Melayu terbentuk.`` (UM 25.4.2019: 4).
Kenyataan ini amat mengejutkan dan timbul persoalan, ``Apakah selama ini kedua-dua negeri ini berlangsung tanpa perlembagaan ? Pada hal kita ketahui negeri mempunyai kuasa  sendiri, misalnya mengenai tanah, hasil bumi negeri, air,  Hal Ehwal Islam dan lain-lain lagi. Bagaimanakah dengan undang-undang yang sentiasa digubal di dalam DUN-DUN kedua-dua negeri tersebut ?
Apa yang mengelirukan di atas terjawab, apabila Pakar Sejarah Datuk Dr. Ramlah Adam mengingatkan, ``Dr. M perlu berhati-hati keluar menyataan.`` (UM, 26.4.2019: 4). Beliau merujuk kepada Fasal 71 Perlembagaan Persekutuan yang memberi jaminan terhadap Perlembagaan Negeri.
Manakala Abdul Aziz Bari, seorang pakar undang-undang berhubung dengan perlembagaan, menyifatkan apa yang dikatakan oleh Dr. Mahathir sekadar pendapat peribadi dan tidak penting. Ia bukan keputusan mahkamah.`     ` (UM, 26.4.2019: 4).
Pandangan bahawa perlu dihormati Perlembagaan negeri, pernah diucapkan dalam media letronik oleh Dr. Sham Rahayu yang juga Pakar  Perlembagaan Negara.
Kita berpedapat selain dari negeri Johor pihak Kerajaan Negeri Terengganu dan Menteri Besar Negeri itu, patut memberi respond terhadap pandangan Perdana Menteri terhadap Perlembagaan negeri itu, agar rakyat tidak dikelirukan dengan pandangan yang dinyatakan oleh Perdana Menteri. Sikap berdiam diri tidak patut diambil oleh pimpinan di negeri itu, kerana akan membuka ruang kepada berbagai spekulasi yang negatif.
Lebih dari itu respon berani dari kalangan ahli akademik dan pakar-pakar perundangan patut dipuji. Sekurang-kurangnya dapat memberi kefahaman terhadap rakyat mengenai aspek-aspek perundangan yang penting yang patut diketahui.
Polimik dan perbincangan tentang undang-undang mengenai isu-isu penting perlu terus dibincangkan dari masa ke masa bagi kefahaman rakyat.
Sekian.

No comments:

Post a Comment