December 8, 2020

 

MENGHARGAI  SASTERA TRADISI  ASAS  PERADABAN  KITA

(Fikrah  Bangi:  795),

BBB:  22 Rabi`ul Akhir 1442H. = 08 Disember 2020M. (Selasa).

Kita telah membicarakan tentang bahasa yang terdapat di dalamnya berbagai-bagai bentuk puisi tradisional yang telah berkembang di dalam bahasa kita, iaitu seperti bahasa bersukat, bahasa berirama,  ungkapan beradat, teromba, pepatah petitih, seloka, rejang, perumpamaan dan pantun.

Semua jenis puisi di atas membuktikan wujudnya genius di kalangan rakyat tradisi mengungkapkan sentuhan hati mereka dengan sesuatu  peristiwa dan diungkapkan dengan  bentuk-bentuk puisi rakyat yang bersesuaian dengan tema dan bentuk. Semua bentuk dan ungkapan di atas adalah milik rakyat yang tidak dapat dikenali pengungkap dan asalnya,kecuali  teromba dapat dipastikan asal usulnya dari pancaran adat minangkabau dan Negeri Sembilan.

Walau apapun bahasa yang bersifat puisi tradisional yang asalnya diwarisi secara lisan, bahawa terdapat ciri dan nilai indah serta peradaban masyarakat tradisional Melayu kita. Masyarakat kita sejak dari awal lagi  mengenali ciri indah dan estetika di dalam berbahasa. Misalnya dengan melihat bahasa yang berentak secara tersusun adalah indah sebagaimana dilihat fenomena alam misalnya banyak perkara yang tersusun seperti  pokok yang sama tinggi dan tersusun adaah indah, maka ciri sedemikian disusun dalam bahasa sebagai indah seperti:

Supaya tidak papa, hidup kena kerja.  Betapa tinggi gunung Tahan, tinggi lagi  harapan.

Dari kesedaran tentang indahnya bahasa berentak, menimbulkan kreativiti bahasa bersajak dan berirama.Keindahan misalnya bukan saja dilihat pada persamaan, tetapi juga berlawan. Misalnya dari fenomena alam dilihat kepelbagaian misalnya tinggi rendah, jauh dekat, cerah gelap dan sebagainya, lantas timbul daya kreativiti mengungkapkan elemen bertentangan. Misalnya  Susah senang, ujian kehidupan. Dari jauh datang,  dekat tunduk penghormatan. Ungkapan yang lebih jelas adalah seperti dalam ungkapan bahasa berirama. Contoh lambang kekayaan zaman tradisi:

Kerbau kambing sesak di padang,

Itik angsa tenang kuala.

Merpati lindungan langit,

Rengkiang tujuh sejajar,

Teman dengan sekerat kota.

Contoh gambaran Raja perintah  membina kota:

Baginda menitahkan orang besar empat,

Membuat istana pun berkota,

Lalu dipanggil Pawang Raja,

Pawang mengerah orang bekerja,

Empat puluh empat tukang dan utas.

Siang malam tiada berhenti.

Dalam bahasa berirama di atas menggambarkan nilai kemasyarakatan pada zaman tradisi.

Ungkapan-ungkapan tradisi di atas  dan contoh-contoh yang lain adalah warisan yang diterima secara ingatan dan hafalan. Tentu  banyak lagi ungkapan  yang mencerminkan kreativiti dan nilai estetika pada zaman tradisional.Kita percaya banyak genius tradisi yang luput dari  ingatan dan kita tidak warisi.

Genius melalui bahasa ini bukan saja sempat diwarisi, tetapi sebahagian telah hilang,tetapi dari cebisan ingatan dapat kita selami sejarah dan tradisi kita. Sebagai contoh dapat dihayati dari cerita lisan. Misalnya tentang Cerita Perang Siti Zubaidah yang mencerminkan pada suatu masa dahulu orang Melayu sebahagian mereka mendiami kawasan Kemboja,bahkan memerintah di sana, tetapi melalui sejarah mereka terpaksa berperang mempertahan kedudukan dengan puak-puak dari utarayang berasal  dari Cina dan berkembang dan bergerak  ke bawah dan dalam perang dengan yang difatkan Cina, ini Melayu Kemboja sebagaimana digambarkan dalam Hikayat Siti Zubaidah dan Perang Cina itu kalah dans akibakinya dapat dikesan dari masayarakat Melayu Kemboja, antaranya Champa yang masih bersisa.

Orang Melayu dahulu bertapak dan berkuasa hingga ke Semenanjung Kra, tetapi sebagaimana di Kemboja Melayu yang bertapak di Semenanjung Kra ke selatan juga mengalami petaka,sebagaimana dalam cerita rakyat Marahkarna berperang di Pengkalan Cahaya, tetapi kalah perang dan terpaksa berundur ke selatan,tetapi Caya yang asalnya Pengkalan Cahaya masih wujud hingga sekarang.

Demikian sastera rakyat, walaupun bersifat lisan, antaranya menggambarkan realiti sejarah yang pernah dialami. Kita percaya banyak lagi sastera rakyat yang telah hilang dari ingatan dan tidak diwarisi. Kita mempunyai sejarah panjang dari Funan, Langkasuka, Sriwijaya dan lain-lain lagi yang tradisinya sebahagian besar telah luput.  Apa yang kita warisi,ialah cebisan dari sejarah.  Jadi sastera lisan baik puisi dan cerita rakyat yang diwarisi tidak seharusnya dilihat dari ciri sastera dan estetika sahaja, tetapi sebahagian mencerminkan nilai sejarah dan budaya kita. Apa yang kita warisi dari sastera tradisi itupun setelah antaranya dirakmkan dalam penulisan sebagai sastera rakyat puisi dan prosa.

 

Sekian.

No comments:

Post a Comment