PANTUN AKAL
BUDI MELAYU – PERBANDINGAN DENGAN
HAIKU
(Fikrah
Bangi: 805).
BBB:
03 Jamadil-Awal 1442H. = 18 Disember
2020M. (Juma`at).
Sebagaimana
telah disebutkan, bahawa pantun adalah satu-satunya bentuk puisi tradisi dan
kini Melayu. Ianya mencerminkan persepsi
alamaiah, pemikiran, budaya dan
peradaban Melayu. Profesor Ungku Aziz seorang intelektual dan budayawan Melayu
adalah salah seorang pengkaji tentang
pantun Melayu dan ia merumuskan bahawa,`Pantun adalah Cerminan Akal-Budi Melayu`. Bermaksud melalui
pantun dapat diselami tentang pemikiran Melayu, adab dan Budi serta falsafah
keindahan Melayu.
Jika
hendak dibandingkan pantun dengan bentuk puisi dalam bahasa lain, ianya ada
sedikit kedekatan dan kesamaan dengan
bentuk `Haiku` puisi Jepun yang juga
dari tradisi timur. Tetapi Haiku tidak ada pembayang dan maksud sebagaimana
pantun dan tidak ada ukuran suku kata dan jumlah baris khusus.
Haiku
adalah puisi yang disifatkan sebagai puisi ringkas dalam beberapa baris. Ianya bersifat
renungan terhadap fenomena alamiah sebagai intro dan berakhir dengan natijah
yang selalunya bersifat benar dan sering berifat ironi. Sebagai contoh:
Rehat
di bawah ketapang halaman rumah.
Angin
menderu dari puncak bukit,
Sehelai
daun kering gugur di laman
Hidup
ini berakhir dengan kefanaan !
Dalam haiku ada intro yang ditanggap dari
pengalaman alamiah. Contoh imej utama alamiah ialah pohon ketapang di halaman
rumah di mana di bawahnya ada bangku, seseorang duduk berehat di bawahnya pada
waktu petang. Imej alamiah angin menderu dari puncak bukit menggerakkan pohon
ketapang, menyebabkan daun tua dan kering berguguran di laman. Imej ini menjadi
perbandingan yang menginsafkan tentang ironi kehidupan, bahawa tiap-tiap
sesuatu yang hidup seperti pokok,
haiwan, bahkan manusia akan berakhir dan gugur melambangkan kematian dan
pengakhiran.
Haiku
adalah bersifat penghayatan langsung tentang fenomena alamiah yang berubah dan berakhir
dengan kefanaan. Demikianlah dengan kehidupan manusia akan berakhir dengan
kematian. Ada ketajaman persepsi dan tanggapan mendalam mengenai kehidupan yang
fana ini dalam haiku di atas.
Bandingkan
dengan sebuah pantun yang membawa persoalan yang sama – kefanaan dan kematian:
Halia ini tanam tanaman,
Ke barat juga akan tumbuhnya;
Dunia
ini pinjam-pinjaman
Akhirat juga akan sungguhnya.
Dari
segi bentuknya, haiku tiada pembayang
berbentuk (a. b) sebagaimana pantun
dengan suku kata (10 suku kata
setiap baris atau kerat). Antara haiku dan pantun sama dari segi persepsi
alamiah, haiku diwakili pohon ketapang, sedang dalam pembayang bagi pantun adalah tumbuhan yang
dikenali dengan halia sejenas ramuan bagi memasak, bahkan menjadi ramuan minuman dan makanan yang menyehatkan tubuh badan.
Haiku membuat renungan dan pernyataan secara langsung tentang fenomena alam,
ketapang dan gugurnya daun tua atau kering sebagai imej dibandingkan dengan kehidupan. Sedang pantun,
pemantunnya menghayati fenomena alamiah
dari tumbuhan halia sebagai pembayang. Ungkapan dihasilkan secara teliti dengan
menjaga jumlah baris dan suku kata bagi setiap baris dan paling penting hujung bagi dua baris
pembayang adalah (a, b).
Bagi
haiku dan pantun membawa perutusan yang sama, iaitu tentang kefanaan alam yang
melambangkan kehidupan yang akan berakhir dengan mati. Haiku membawa renungan
dan falsafah tentang hidup dan mati, tetapi dalam pantun lebih jauh daripada
itu, iaitu membawa keyakinan dan pegangan bahawa kihidupan tidak setakat di
dunia sahaja, juga pengakhiran tidak setakat di dunia sahaja, tetapi menurut
pegangan - yang melibatkan keyakinan dalam
agama Islam, pengakhiran dan kematian
tidak setakat berakhir di dunia, tetapi
akan menempuhi alam akhirat.
Puisi
haiku melibatkan persepsi alamiah
renungan mendalam yang membawa kepada natijah kepada kehidupan yang berakhir
dengan kefanaan.Ada elemen estetika dan kemanusiaan.
Manakala
pada pantun ada persepsi alamiah, renungan dan penghayatan, ada ciri-ciri estetika lahiri dan maknawi. Pada perutusan
ada falsafah hidup dan keyakinan yang mengukuhkan pengajaran dan akidah
keislaman.
Kedua-dua
puisi menggambarkan keaslian bentuk puisi. Haiku bagi Jepun dan pantun bagi orang
Melayu – Nusantara. Ada pandangan hidup
dan keyakinan. Kedua-duanya mencerminkan tentang kehalusan rasa, nilai budaya,
peradaban dan pemikiran, sebagaimana disifakan oleh Profesor Ungku Aziz, bahawa pantun
adalah `akal budi Melayu` dan haiku
sebagai akal budi Jepun.
Sekian.
No comments:
Post a Comment