December 9, 2020

 

PANTUN GENIUS PERADABAN MELAYU

(Fikrah Bangi:  796),

BBB: 23 Rabi`ul-Akhir 1442H. = 09 Disember 2020M. (Rabu).

 

Dalam perkembangan sastera Melayu tradisional, khususnya puisi, maka pantun adalah satu-satunya bentuk puisi tradisi  asli Melayu dan paling popular di dalam sastera Melayu. Puisi ini, walaupun dikategorikan sebagai tradisional, tetapi ianya tetap terkenal dan terus digunakan hingga kini dan akan berterusan.

Berhubung dengan asal usul pantun, tiada satu pendapat yang mengaitkan asal pantun dari  luar dari budaya masyarakat Melayu. Membicarakan bila lahir puisi sebagai  hasil sastera dan budaya Melayu, walaupun ada yang mengatakan kemungkinan lahir pada abad ke 15, berdasarkan catatan-catatan yang dijadikan rujukan, tetapi tiada siapa dapat menafikan bahawa asal pantun lebih lama dari itu. Selama telah wujudnya masyarakat Melayu.

Pantun adalah dari genius Melayu yang bukan saja dapat dilihat dari segi bentuknya yang unik, tetapi juga dari segi mesej dan kandungan yang mencerminkan ciri dan sifat watak Melayu. Tidak ada bentuk puisi dunia yang lain yang bila hendak membicarakan tentang sesuatu , diambil sesuatu yang tidak ada kaitan dengan mesej yang hendak disampaikan. Iaitu penggunaan yang diistilahkan pembayang, selepas itu baru disampaikan maksud. Ini mencerminkan sifat dan jiwa Melayu yang halus, bertartib dan tidak terus menyatakan sesuatu, sebaliknya secara berlapik dan bertertib.

Pantun yang popular ialah pantun dua kerat dan empat kerat dan pertambahan kerat-kerat yang lain. Cara mengungkapkan pantun, biasanya diambil pembayang dari fenomena alamiah yang dipandang dan biasanya dari situasi sekeliling yang dialami pengungkap dan setiap kerat yang diungkap cukup dengan kadar nafas biasa yang biasanya  antara 9 hingga  12 suku kata.  Sebagai contohnya bagi pantun dua kerat:

Sebab pulut santan binasa,

Sebab mulut badan binasa.

Baris pertama adalah pembayang, iaitu kerat pertama, manakala baris kedua adalah maksud adalah maksud yang hendak disampaikan. Pengambilan bahan pada baris pertama adalah luar dari jangkaan dan boleh menjadi tekateki jika tidak diberi tahu akan maksud yang sebenar hendak disampaikan. Mengapa diambil pembayang kepada  pulut dan santan ? Ia  adalah pengalaman dan fenomena alam yang dialami oleh seorang yang berurus dengan masakan pulut yang menggunakan santan, maka diambil pembayang bagi pengalaman alamiah yang dihadapi – santan rosak, jika tidak pandai mengadun ada memasaknya. Pada kerat pertama ini sebutan adalah terdiri dari sembilan patah sebutan, iaiu jumlah normal bagi sebutan bagi satu-satu  nafas biasa.

Bagi pantun dua kerat, maka ianya berbentuk dua baris yang pada akhirsetiap baris ialah  a, a.  Ertinya  rima bagi  hujung bagi setiap baris adalah sama bunyinya,iaitu a, a. (di sini secara kebetulan kata awal dan hujung adalah sama, sebab – binasa) dan bukan kebiasaan  begini.  Mesej bagi pantun ialah pada baris kedua. Ianya membawa nilai budaya pendidikan yang tinggi dari segi akhlak. Bahawa seseorang dididik supaya  menjaga mulut dan seharusnya berfikir sebelum mengungkapkan sesuatu persoalan yang jika silap boleh memudaratkan diri. Jika salah sebutan boleh membawa kepada perbalahan dan persengkitaan. Ibarat kata pepatah `terlajak perahu boleh ditarik, terlajak mulut padah diri.

Contoh yang lain bagi pantun dua kerat yang akhir atau hujung bagi setiap kerat berlainan perkataan dan merupakan normal bagi setiap pantun baik dua kerat atau jumlah kerat-kerat yang lain ialah:

Memandang laut luas membiru,

Terkenang emak hatiku  rindu.

 Pantun dua kerat di atas mengambil pembayang dari suasana alam, iaitu pandangan dari tepi laut yang nyaman yang membawa kepada cetusan ingatan kepada orang jauh yang diingati ibu ! Dalam ketenangan itu pengungkap meluahkan rasa hatinya kepada orang yang dikasihi, iaitu ibunya. Tidak ada ulangan kata yang sama di dalam dua rangkap di atas sebagaimana di dalam dua rangkap pantun pertama di atas.

Mesej di atas menggambarkan kehalusan rasa jiwa pengungkap yang dibayang dan dibandingkan laut dengan gejolak rasa rindu. Kehalusan rasa dan adab yang diluahkan secara halus ini membayangkan budaya tinggi dan adab bagi masyarakat Melayu yang memang terkenal sebagai bersopan santun itu. Justeru pantun adalah elemen bahasa, budaya dan peradaban tinggi bagi masyarakat Melayu.

Keindahan pantun bukan  saja menjadi milik masyarakat Melayu, tetapi juga menjadi budaya bagi masyarakat Malaysia. Pantun dua kerat misalnya menjadi popular di kalangan ahli parlimen mengemukakan soalan di dalam Parlimen dengan menggunakan pantun dua kerat. Misalnya bila speaker menjemput ahli dewan mengemukakan soalan, sering soalan disampaikan secara berpantun dua kerat. Misalnya:

Tuan Speaker:

Ketupat  berdaun palas

Soalan saya no.sebelas !

 

Sekian.

No comments:

Post a Comment