December 19, 2020

 

PANTUN:  PENDAPAT ZA`BA

(Fikrah Bangi: 806),

BBB:  04 Jamadil-Awwal 1442H. = 19 Disember 2020M. (Sabtu).

 

Berbagai tokoh dan pengkaji sastera Melayu membicarakan tentang pantun. Antara yang terkenal ialah Za`ba.  Di dalam buku terkenalnya, iaiu Ilmu Mengarang Melayu (1965).

Za`ba  mengkategorikan pantun termasuk di bawah karangan berangkap dan mempunyai kerat-kerat. Antara kerat dan kerat yang lain berjodoh atau berentak bunyinya.

Menurut Za`ba karangan yang berangkap, khas dipakai untuk melafazkan fikiran  yang cantik dengan bahasa yang indah yang mencerminkan  kemanisan dan kecantikan berbahasa. Termasuk di bawah kategori di atas ialah `Pantun`. Za`ba mengakui bahawa pantun adalah warisan puisi asli bahasa Melayu.Menurutnya,

Orang Melayu dari segi  tabi`atnya sangat gemar akan cakap-cakap yang memakai pertentangan bunyi sebagaimana di dalam pantun. Menurutnya,

``Pantun itulah kaedah rangkapan yang tertua dan memang asal kepunyaan Melayu betul. Dari sejak orang Melayu belum  tahu surat menyurat. Bahkan pantun itu terus digunakan orang Melayu bagi menggambarkan  fikiran dan perasaan yang indah-indah aeperti sayu, hiba, kasih sayang, pujuk rayu dan sebagainya.

Menurut Za`ba, pantun pada zaman dahulu dipakai orang Melayu bagi maksud seoerti  atau  seumpama. Contoh:

Sepantun ayam  tidak berinduk

Menampi orang maka makan.

Bagi  makna perumpamaan terdapat ungkapan di dalam  Hikayat Hang Tuah dalam menceritakan pertikaman antara Hang Tuah dan Hang Jebat diungkapkan ibarat pantun ``Rosak bawang ditimpa jambak. Terdapat ungkapan pantun dengan maksud perumpamaan dalam Sejarah Melayu dan  Hikayat Amir Hamzah.

Menurut Za`ba pantun bermaksud sebagai karangan berangkap yang terbahagi dua. Pertama sebagai pembayang dan kedua sebagai maksud. Bermula dengan dua kerat seperti:

Sudah gaharu cendana pula,

Sudah tahu bertanya pula.

Dari dua kerat pantun berkembang kepada empat kerat  berbentuk (a, b & a, b). Iaitu bentuk yang paling popular.  Lengkap dengan pembayang dan maksud. Sebagai contoh:

Pisang emas dibawa belayar,

      Masak sebiji di atas peti;

Hutang emas dapat dibayar.

    Hutang budi dibawa mati.

Di atas ada pembayang dan maksud, rima akhir ialah ab dan ab dengan jumlah suku kata terkawal bagi setiap baris.

Menurut Za`ba antara pembayang dan maksud, ada hubungan. Contoh:

Dari mana punai melayang,

  Dari paya turun ke padi;

Dari mana datangnya sayang

   Dari mata turun ke hati.

Walau bagaimana ada pembayang yang tidak mempunyai hubungan dengan maksud. Ianya sekadar ungkapan kata  bagi menyediakan rangkap sebutan yang dapat direntakkan dengan kandungan maksud.

Za`ba mencirikan pantun yang cantik antaranya:

·        Pembayang dari gambaran alamiah dikeliling kita.

·        Maksud juga adalah cantik dan ringkas.

·        Adanya kias ibarat menambahkan kecantikan pantun

·        Ada sekurang-kurangnya dua perkataan yang bertentangan bunyi antara pembayang dan maksud.

·        Suku kata dalam setiap rangkap antara 9 hingga 12 suku kata..

Menurut Za`ba pantun berkembanmg kepada enam kerat dan lapan kerat atau seterusnya dan pantun juga berkembang kepada berkait.

Sekian.

No comments:

Post a Comment