PANTUN: EVOLUSI
BENTUK
(Fikrah
Bangi: 800),
BBB: 27 Rabi`ul-Akhir
1442H. = 13 Disember 2020M. (Ahad):
Pantun
sebagaimana telah disebutkan adalah satu
bentuk puisi unik cetusan kreatif lagi asli di dalam masyarakat Melayu. Unik bukan
saja dari segi bentuk sebagaimana telah dibicarakan, tetapi unik dari segi
psikologi di dalam mana mencerminkan sifat Melayu yang pemalu dan tidak suka
menyatakan sesuatu yang terlintas di minda atau yang terbuku di kalbu secara
nyata dan berterus terang, sebaliknya dikemukakan secara terselindung dan
tersirat. Di sinilah selain dari segi unik dari segi bentuk lahiri, juga unik
dari segi dalaman dan maknawi. Ini merupakan identiti, jati diri dalam
peradaban Melayu.
Bentuk pantun adalah berkembang secara evolusi.
Ianya pada asalnya berbentuk dua kerat dengan ciri-ciri dan syarat keperluan sebagaimana telah dibicarakan.
Contoh:
Pungut
duku di luar pagar,
Syarat
berguru rajin belajar.
Pantun
dua kerat biasanya ringkas dan padat. Ianya terdiri dari kerat ( a, a) pertama
sebagai pembayang yang di atas adalah 9 suku kata, manakala maksud ialah pada
kerat atau baris kedua terdiri dari 10 suku kata.
Dari pantun dua kerat seterusnya secara evolusi
berkembang kepada empat kerat sebagai pembayang. Bagi baris atau kerat pertama
bertambah menjadi dua kerat dengan jumlah suku kata setiap kerat yang sesuai dengan pernafasan normal (antara 8
-12 sukukata). Contoh pembayang dua kerat:
Alif
ba ta belajar muqaddam,
Syarat
mula hendak mengaji;
Bila
lancar membaca Qur`an,
Sempurna
amal ibadat diri.
Pertambahan
pembayang bagi baris kedua biasanya ada hubungan persoalan yang merupakan
perluasan bagi topik yang dibawa di
dalam baris pertama. Contoh pada kerat atau ayat pertama topiknya membicarakan tentang mempelajari muqaddam sebagai keperluan
awal bagi mengaji Qur`an. Pada ayat atau kerat kedua adalah perluasan bagi
keperluan belajar muqaddam yang merupakan syarat bagi belajar Our`an. Kalau
tidak belajar mengenal huruf pada peringkat permulaan, maka akan sukar baca
Qur`an jika terus baca surah diawal pembelajaran Al-Qur`an.
Keadaan
yang sama bagi maksud. Bermaksud baris keempat adalah merupakan lanjutan
huraian bagi baris maksud pertama (baris ketiga). Bermaksud, bila belajar
Qur`an mulai dari peringkat awal mengenal huruf yang dipelajari pada peringkat
muqaddam (peringkatpendahuluan), maka membolehkan seseorang berkembang maju
dalam pembelajaran dari mengenal huruf kepada pengejaan dan seterusnya dapat
membaca Al-Qur`an. Dengan kebolehan
membaca Al-Qur`an dengan baik, betul dari segi sebutan dan bacaan dan betul
dari segi tajwid, maka dengan demikian
menyempurnakan ibadat seseorang. Contoh di dalam ibadat solat memerlukan
seseorang membaca Al-Fatihah yang wajib (rukun) dan surah yang sunat. Dengan pembacaan yang
betul menyempurnakan ibadat solat seseorang. Sebaliknya jika tidak sempurna
baca Fatihah, kemungkinan ibadat solat tidak sah.
Dari
segi evolusinya pantun dari segi bentuknya yang popular dengan empat kerat,
boleh berkembang kepada enam kerat dan seterusnya. Contoh pantun enam kerat:
Kuala
Lumpur ibu kota,
Ramai
yang datang cuba nasib,
Awak
seorang sama ke sana;
Bila
azam dengan cita-cita,
Jangan
dihalang
uji sakit,
Hendaknya
kejayaan terlaksana.
Sebagaimana pantun empat kerat, maka persoalan
di dalam pembayang mempunyai perhubungan persoalan, maka demikianlah juga
dengan maksud, ketiga-tiga barisnya juga mempunyai persoalan yang berhubungan.
Baris pembayang menyatakan sesuatu
persoalan sebagai pembayang yang berkaitan persoalan, maka maksud juga ada
hubungan, yakni tidak melompat kepada sesuatu yang tidak berkorelasi.
Dari segi penggunaan pantun yang lebih dari
empat kerat memerlukan ingatan dari segi persembahan, oleh kerana ianya lebih
panjang dan memerlukan ketelitian dan ingatan, biasanya pantun yang lebih dari
empat kerat ini digubah secara bertulis terlebih dahulu, tidak seperti dua
kerat dan empat kerat boleh disampai atau dijawab secara spontan.
Pantun
boleh digubah kepada yang lebih dari enam kerat kepada jumlah kerat-kerat yang
lain, tetapi bila terlampau panjang sukar diikuti dan difahami dan hilang dari kejituan
persoalan dan keindahan dari segi tanggapan.
Sebab itu pantun empat keratlah yang paling banyak digunakan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment