BBB, 26 Jamadil Akhir 1437 = 06 Mac 2016
(Ahad):
Faridat al-Fara`id fi `Ilm al-`Aqa`id adalah
salah sebuah daripada karangan-karangan beliau yang banyak. Karya Shaykh Ahmad
al-Fatani disusun dan dibuat rumusan dan diterbit kembali oleh Abdul Ghani
Jabal al-Maraqi, kota Bharu , sejak 2006 dan telah mengalami 5 kali ulang cetak
(terakhir 2014). Turut diterbitkan di dalam edisi rumi (2015). Ini menandakan
bahawa kitab ini begitu popular dan mendapat sambutan pengaji-pengaji hingga
kini.
Dari segi pendekatan kitab Faridat al-Fara`id
fi `Ilm al-`Aqa`id, di samping membawa pendekatan tradisi di dalam ilmu akidah,
beliau membawa pembaharuan dan penambahan di dalam bidang akidah.
Shaykh Ahmad bertolak pembicaraan dengan
ta`rif-ta`rif mengenai tauhid, agama dan Islam sebelum masuk membicarakan
tentang rukun Islam, rukun Iman dan konsep Ihsan. Menurut Shaykh Ahmad:
``Ilmu tauhid itu adalah umpama himpunan
perkara-perkara yang dii`tiqadkan dari segi agama yang diambil daripada
dalilnya yang diyakini. Ilmu ini membicarakan tentang Dhat Allah Ta`ala sekadar
yang wajib, yang mustahil bagiNya dan yang harus bagiNya. Demikian juga pada
sekalian rasul dan pada segala perkara yang didatangkannya seperti hari kiamat
dan lain-lainnya, dan faedah bagi yang mengetahui ilmu ini, ialah mendapat
kemenangan dan keberuntungan selama-lamanya.
Manakala ta`rif agama kata Shaykh Ahmad:
``Agama itu adalah ibarat daripada himpunan
segala hukum, yang dihantarkan oleh Allah Ta`ala kepada sekalian hambanya yang
mukallaf atas lidah rasulnya, yang membawa kebajikan yang berkekalan kepada
mereka.
Shaykh Ahmad sebagaimana pengarang-pengarang
yang lain sama menyenaraikan tentang rukun iman dan Islam yang tak perlu
diulang, tetapi beliau juga membawa konsep tentang ihsan sebagai lanjutan dari
rukun Islam dan rukun Iman. Tentang konsep Ihsan kata Shaykh Ahmad:
``Ihsan ialah berbuat baik, dengan cara
seseorang itu mengikhlaskan dalam segala ketaatannya, iaitu kita beribadat
kepada Allah Ta`ala seolah-olah kita melihatNya. Maka tidak patut kita
berpaling kepada yang lain daripadanya sama ada cara zahir atau batin,
sedangkan kita mengetahui bahawa Allah Ta`ala sedang melihat kita. Ketika itu
sepatutnya kita akan malu, kerana kita lalai dalam beribadat kepadaNya.
Shaykh Ahmad membicarakan tentang kewajipan
bagi setiap yang mukallaf, hukum akal – wajib, mustahil dan harus serta konsep
dalil. Dibicarakan sifat-sifat yang wajib bagi Allah dan lawannya (mustahil) dan harus beserta
dengan dalil-dalil, juga konsep ta`alluq.
Juga dibicarakan pecahan dan kategori bagi
kelompok sifat-sifat kepada nafsiyyah, salbiyyah, ma`ani dan ma`nawiyyah.
Shaykh Ahmad mengingatkan:
Dalil bagi semua sifat ma`nawiyyah, bagi pula yang
menyabitkannya, adalah diketahui daripada segala dalil sifat ma`ani yang telah
lalu. Segala sifat ini dinamakan sifat ma`nawiyyah kerana dinisbahkan kepada
perkataan ma`ani, kerana segala sifat ini melazimkan (sentiasa bersama) sifat
ma`ani.
Diperingatkan juga mengenai `al-kawn` bagi
sifat ma`nawiyyah seperti `al-kawn qadiran, `al-kawn muridan` dan `al-kawn `aliman`
hingga akhirnya, sekaliannya itu thabit dengan tiada khilaf. Maka ia wajib bagi
Allah Ta`ala dengan ijma` mazhab Ahli Sunnah, Mu`tazilah,, mazhab `ulama` yang
methabitkan ahwal dan `ulama` yang menafikannya.
Shaykh Ahmad membicarakan tentang perbuatan
hamba yang ikhtiariyyah. Menurutnya:
Dan setengah daripada mumkinat itu segala
perbuatan hamba yang ikhtiariyyah dalam hal ini ada tiga mazhab.
1) Mazhab Ahli Sunnah: Tiada bagi hamba pada perbuatan ikhtiari itu,
melainkan usaha jua, ia tidak dipaksa pada perbuatan itu seperti yang dikatakan
oleh puak yang dinamakan Jabariyyah, dan hamba itu tiada menjadikannya seperti
yang dikatakan oleh Mu`tazilah.
2) Mazhab Jabariyyah: Bagi hamba tiada apa-apa usaha, bahkan ia dipaksa
seperti sehelai bulu yang terapung-apung di udara ditiupkan angin ke mana jua
sekehendaknya
3) Mazhab Mu`tazilah: Hamba itu menjadikan segala perbuatan dirinya yang
ikhtiari dengan qudrat yang dijadikan Allah Ta`ala pada dirinya..
Shaykh Ahmad seterusnya membicarakan
sifat-sifat wajib (empat), mustahil dan harus bagi Rasul.
Juga dibicarakan tentang pemecahan kepada
istighna` dan iftiqar. Kemudian dihimpunkan di awah La ilaha illa Allah dan
juga sifat-sifat di bawah Muhammad Rasulullah
Seterusnya dibicarakan tentang beriman dengan
mala`ikat, kitab, tentang sirah Nabi Muhammad dan keluarga dan turunan Baginda.
Rasulullah yang namanya Muhammad berbangsa `Arab,
berketurunan Quraisy. Baginda adalah Muhammad bin Abdullah bin Abdul Muttalib
bin Hashim bin Abdul Manaf bin Qusay bin Kilab bin Murrah bin Ka`b bin Lu`ai bin Ghalib bin Fihr bin
Malik bin Nadar bin Kinanah bin Khuzaimah bin Mudrikah bin Ilyas bin Mudar bin
Nizar bin Ma`adh bin Adnan.
Manakala sebelah pihak ibunya Aminah binti Wahab bin Abdul Manaf bin Zahrah
bin Kilab bin Labin daripada Abdul Manap pada pihak bapa Nabi Muhammad s.a.w.
Kewajipan bagi setiap mukallaf
Mengerjakan setiap yang difardukan ke atasnya
dan menjauhkan dari yang dilarang
Memelihara akan keutamaan
yang enam
1) Memelihara agama
2) Memelihara diri daripada perkara yang membinasakan
3) Memelihara akal dari perkara yang merosakkan
4) Memelihara nasab – menjauhi dari zina
5) Memelihara kemaluan misalnya memeliharanya dari terkena tuduhan
6) Memelihara harta – Tidak menggunakannya pada yang dilarang shara`.
Pada dasarnya ruanglingkup yang dibicarakan
oleh Shaykh Ahmad bin Zainal Abidin meluas. Ianya tidak terhad kepada
pembicaraan tentang sifat-sifat Allah dan Rasul, tetapi juga melibatkan
pengangan dan amalan harian..
Kitab Faridat al-Fara`id adalah antara kitab
akidah yang lengkap di dalam bahasa Melayu (Jawi).
Sekian.
No comments:
Post a Comment