BBB, 13 Jamadil Akhir 1437 = 22 Mac 2016 Selasa):
Dirajihkan boleh bertambah iman *
Dengan bertambah ketaatan insan
Dan berkurangnya dengan kurang *
Dikatakan tidak, tapi ada
kelainan
Definisi iman, ialah tasdiq kepercayaan ke
peringkat maksimim. Ditambah dengan iqrar dengan lisan dan amal dengan arkan.
Implikasi dari takrifan bahawa:
·
Iman yang sempurna ialah iman yang penuh –
maksimum
·
Jika tidak penuh. Iman
dipersoalkan. Kurang.
·
Iman sempurna, tiada ruang
pertambahan – tetap penuh maksimum
·
Logiknya tiada pertamabahan iman ?
·
Adalah bercanggah dengan realiti
kehidupan.
Point-point ini dapat dipadankan dengan
ungkapan dalam matan nazam di atas.
Kandungan bagi dua bayt di dalam matan di
atas, bahawa iman boleh bertambah dan boleh berkurang dengan bertambah dan
berkurangnya amalan. Ini adalah pendapat Ash`ari yang dikira pendapat yang
rajih – kuat.
Ini merupakan realiti kehidupan. Contoh
seorang yang mengalamai kemalangan atau kematian orang yang dikasihi, boleh
menjadikannya insaf dan lebih menjadikannya lebih taat dan mendekati diri
kepada Ilahi. Kualiti ketaatan pasti bertambah. Apakah bererti sebelum berlaku keinsafan
bererti dia tidak beriman ? Tentu tidak dan tidak wajar dihukum sedemikian.
Sedang seorang yang mengakhiri hidupnya dengan dua kalimah shahadah dia dikira
beriman. Di dalam hal ini adalah wajarnya pendapat Ash`ari dan
pengikut-pengikutnya yang berpendapat bahawa iman itu boleh bertamabah dan
berkurang dengan bertambah dan berkurangnya amalan. Ini adalah realiti yang dihadapi.
Juga realiti kualiti orang Islam yang kita boleh tanggapi dan membuat kesimpulan.
Misalnya antara seorang `ulama` dengan seorang muslim biasa, maka kita membuat
kesimpulan bahawa ulama berkenaan tentulah lebih tinggi keimanan berbanding
orang biasa.
Namun kita lihat pendapat kedua, iaitu
pendapat Abu Mansur al-Maturidi dan disokong oleh Abu Hanifah radiya Allah
`anhuma, bahawa:
``Dan kata Imam Abu Mansur dan Abu Hanifah
radiya Allah `anhuma . .. dan iman itu tiada boleh bertambah dan tiada boleh
berkurang, kerana bahawa sesungguhnya hakikat iman itu recana daripada i`tiqad
yang jazam lagi sampai kesudah-sudahan jazam.``
Pendapat ini melihat yang dikatakan iman
i`tiqad yang penuh beserta jazam. Peringkat ini adalah peringkat rasul dan
anbiya`, tetapi bolehkah kita katakan selain dari mereka tidak beriman ? Realitinya
mereka beriman, walaupun tidak sampai pada martabat rasul, nabi dan awliya.`.
Di dalam hal ini Ash`ari melihat:
``Shahadan kata jumhur Ash`ari erti iman boleh
bertambah-tambah dan boleh berkurang itu tiada menilik kepada sifat yang
tertentu.``
Yakni bukan pada ukuran penuh atau tidak
penuh, lantaran antara baik dengan lebih baik dan amat baik ada nilai dan jarak
kualiti, tetapi semuanya berada di dalam lingkungan dan batas baik. Di dalam
hal ini juga boleh dilihat dari aspek kualiti iman yang sebenar memberi
insentif dan ruang bagi mereka yang insaf dan sedar untuk memperbaiki dan
meningkatkan iman.
Perlu diambil kefahaman bahawa yang kurang
iman, bukan bererti tidak beriman. Dia berada di dalam lingkungan keimanan dan
tidak timbul bagi mereka tidak beriman.
Selepas daripada ini Sharih masuk membicarakan
tentang rukun akal yang tiga (wajib, mustahil, harus) yang biasa dibicarakan
oleh kita-kitab lain yang pernah dibicarakan juga di dalam tulisan ini.
Berhubung dengan sifat-sifat Allah ada
perbezaan, Ashari menjumlahkan sifat yang wajib diketahui hanya 12 campur wujud
sebagai wujud yang Dhatiyyah (`ayn Dhat) . Manakala Abu Mansur adalah sejumlah
20 sifat. Pengelompokan sifat nafsiyyah, salbiyyah, ma`ani dan ma`nawiyyah
adalah pendekatan yang dibuat oleh Abu Mansur al-Maturidi.
Di dalam bayt-bayt seterusnya dibicarakan
sifat-sifat Allah sebagaimana kata matan:
Bahawa Allah tidak dikait dengan `adam *
Bercanggah burhan menunjukkan qidam
Berdiri sendiri bersifat keesaan
* Bersih sifat-sifatNya dari bandingan
Sama ada lawan, syirik, penyerupaan *
Bukan bapa atau anak atau kawan
Qudrat, iradat menjelma kejadian *
Di dalam ilmu dan reda sebagai ditetapkan
IlmuNya tidak dikata diusahakan * Ikut
kebenaran dan lontarkan keraguan
Sharih dalam menghuraikan matan di atas
menyebut tentang sifat dua puluh dan huraian bagi setiap sifat. Penulis tidak berhasrat mengulangi
perbincagan perkara-perkara yang sama,
kecuali ada kelainan dan merupakan maklumat baharu lebih diberi perhatian.
Seterusnya bagi melengkapkan jumlah sifat. Penggubah Matan mengatakan:
HidupNya demikian kalam pendengaran *
Kemudian melihat sebagaimana didengarkan
Sifat ini juga diberi huraian sebagaimana
sifat-sifat yang lepas dalam jumlah sifat 20.
Sekian.
No comments:
Post a Comment