BBB, 19 Jamadil Akhir 1437 = 28 Mac 2016
(Isnin):
Berhubung dengan keimanan dengan qadar dan
qadha`, kata Penggubah Matan Shaykh
Ibrahim Al-Laqani:
Dan wajib keimanan kita dengan qadar *
Juga dengan qadha` sebagaimana datang dalam khabar
Kata Sharih: ``Ya`ni wajib atas orang yang
mukallaf itu percaya dengan qadar dan dengan qadha`, dan erti:
Qadar dan Qadha` pada Mazhab Imam Ash`arI:
Qadar, iaitu recana daripada tentu kejadian
makhluk dalam kharijiyyah dan itu baharu kepadanya, manakala,
Qadha`, iaitu pasti Allah A`azza wa Jalla itu
sekalian makhluk di dalam azal yang tiada berubah sekali-kali, maka iaitu qadim
kepadaNya.
Qadar dan qadha` pada mazhab Imam Abu Mansur
al-Maturidi itu:
Qadar Recana daripada pasti Allah Ta`ala akan
sekalian makhluknya di dalam azali yang tiada berubah sekali-kali dan iaitu
qadim, manakala;
Qadha` Recana daripada kejadian segala makhluk, halnya muwafakat barang yang pasti
ia dalam azal.
Ada sedikit perbezaan pendapat antara kedua
Imam Akidah Ahlu al-Sunnah wa al-Jamaah.
Imam Ash`ari melihat bahawa qadar adalah
manifestasi lahir dari penentuan peringkat qadha` yang bersifat qadim
Manakala bagi Imam Abu Mansur al-Maturidi,
bahawa qadar adalah penentuan sekalian makhluk pada azali yang tiada berubah
dan qadim, manakala qadha`, penentuan kejadian pada makhluk muwafakat barang
yang pasti pada azali.
Ada semacam kebalikan pendapat antara kedua
tokoh berkenaan.
Kedua-duanya berpendapat bahawa ada ketentuan
pada peringkat azali dan bersifat qadim dan apa yang lahir dan manifestasi pada
makhluk adalah menepati dengan ketetapan
pada peringkat awal berkenaan.
Persoalan qadar dan qadha` sebenarnya mempunyai
pertalian dengan persoalan perbuatan
manusia dan ikhtiar sebagaimana telah dibicarakan. Dari kenyataan lahir
seolah-olah ada semacam kontradik antara segala perbuatan manusia untuk
berikhtiar yang pada hakikatnya tidak memberi bekas untuk pertimbangan bagi
perubahan qadar dan qadha` yang telah ditentukan. Timbul persoalan di manakah
ruang ikhtiar, terutama bila semuanya telah ditentukan mengikut kadar dan
qadha` ? Sekali lagi semua persoalan
berkenaan adalah di luar maklumat hamba. Ikhtiar adalah usaha hamba sebagai
insentif di dalam tindakan yang hasilnya belum diketahui kecuali sesudah
berlaku. Ianya seolah bergerak serentak yang pastinya ketentuan Allah menurut
qadar dan qadha` yang pastinya di luar maklumat hamba hinggalah berlaku. Sebenarnya sebagaimana
telah dikatakan seharusnya tidak timbul kerisauan hamba dengan falsafah qadar
dan qadha` apa yang harus dilakukan hamba ialah pergerakan dan tindakan dinamik
secara ikhtiar hingga terlaksana apa yang ada pada qadar dan qadha`.
Persoalan aqidah adalah himpunan persoalan
yang setiap satu seharusnya teratur dan tidak kontradik antara satu sama lain.
Ianya merupakan pandangan wujud yang lojik berhubung dengan Allah, kenabian,
alam, hamba , alam akhirat dan sebagainya sehingga setiap satu teratur dan
selaras dan tidak kontradik dan tidak bercanggah antara satu sama lain. Jika
ada perbezaan, ialah perbezaan kecil misalnya berlaku di antara Ash`ari dan
Maturidi yang sama mendukung aliran Sunni.
Berhubung dengan kepercayaan terhadap qadar
dan qadha` yang merupakan satu dari rukun iman ini kata Sharih:
``Dan percaya kepada qadar dan qadha`. Iaitu
supaya menjadi reda ia dengan barang suatu yang maujud di dalam kharijiyyah dan
triada mencela ia barang suatu, melainkan jikalau ada shara` menyuruh mencela
dia, maka kita mencela dia kerana ittiba` kepada shara` Allah Ta`ala dan inilah
barang yang dikata oleh jumhur ahl al-tasawwuf radiya Allah `anhum.
Seterusnya Penggubah Matan Jauharat al-Tauhid membicarakan
persoalan `Melihat Tuhan`, katanya:
Antara kepercayaan melihat akan Tuhan * Tanpa
kayfiyat dan tanpa ruang batasan
Bagi orang mukmin harus kemungkinan * Oleh dalil thabit terakam dalam Al-Qur`an
Dalam huraiannya kata Sharih:
``Dan setengah daripada ja`iz kepada Allah
Ta`ala pada hukum akal dan wajib percaya pada shara` bahawa melihat akan Allah
Ta`al dengan mata kepala dalam akhirat, tetapi tiada dengan kayfiyat yang
baharu dan tiada inhisar yakni dihinggakan bagi segala orang yang mu`min kerana
dalilnya itu barang suatu yang ja`iz lagi dita`liqkan ia dengan barang suatu
yang mumkin. Maka imkan ia wujudnya pada hukum dan wajib tentu adanya ia pada
dalil shara` yang wajib dipercayai ia dengan dia, maka yakinkanlah hatimu
dengan perkataan itu..
Antara dalil naqal ialah firman Allah Ta`ala
bermaksud:
``Pada hari akhirat itu (muka orang-orang
beriman) berseri-seri. Melihat kepada
Tuhan. Dan pada hari itu muka (orang-orang kafur) muram huduh. Sambil percaya
dengan yakin bahawa mereka akan ditimpakan mala petaka (azab seksa) yang
membinasakan (Al-Qiyamah: 22-25).
Adapun cara melihat Tuhan dimaksudkan adalah
lebih selamat dengan mengatakan.
``Melihat cara yang layak bagiNya`.
Sekian.
No comments:
Post a Comment