BBB, 28
Jamadil Awwal 1437 = 08 Mac 2016 (Selasa):
Membaca
judul kitab Usul al-Tauhid karangan Tuan Hussein Kedah ini mungkin pembaca
menyangka bahawa kandungan di dalam kitab ini mengenai akidah tauhid
sebagaimana yang dibicarakan oleh kebanyakan pengarang-pengarang kitab akidah
Islam yang memberi tumpuan kepada sifat-sifat yang wajib, mustahil dan harus bagi
Allah dan RasulNya, tetapi kandungan bagi kitab Usul al-Tauhid adalah berlainan
dari kandungan kitab-kitab akidah yang telah dibicarakan. Usul al-Tauhid yang
dimaksudkan oleh Tuan Hussein Kedah ialah `Asal`, `Umbi` atau `Pangkal` yang dapat membina ketauhidan seseorang yang
tidak saja melibatkan orientasi akli (Hukum Akal), tetapi adalah kesatuan dari
pegangan akidah keislaman (Akidah), kerohanian (Tasawuf) dan amalan
(ibadat-syariat). Lantaran itu kitab beliau tidak boleh dikatakan kitab Akidah sepenuhnya atau Tasawuf dan Fiqh, tetapi integrasi dari ketiga-tiga
bidang yang disebutkan, lantaran itu diberikan judul `Usul al-Tauhid.`
Kitab ini dapat dipecahkan kepada 14 bahagian.
1) Muqaddimah –Kepentingan Ilmu, Mengajar dan Menuntut Ilmu
2) Konsep Tauhid
3) Fasal Hukum-Hukum Islam
4) Fasal Mengenai Konsep Agama
5) Fasal Mengenai Iman
6) Fasan Mengenai Islam
7) Fasal Jalan Kepada Allah
8) Fasal Perkara-Perkara Yang Berhubung Dengan Solat
9) Fasal Perkara-Perkara Yang Berhubung Dengan Zakat
10) Ingatan Dan Nasihat
11) Fasal Tentang Puasa
12) Rahsia-Rahsia Puasa
13) Fasal Yang Berhubung Dengan Haji
14) Kelebihan Haji Dan `Umrah
Dilihat kepada kandungan berdasarkan judul-judul
di atas, ketara dilihat kitab Usul al-Tauhid adalah kitab yang membicarakan dua
persoalan utama iaitu akidah dan fiqh seperti kitab Al-Jawahir al-Saniyyah oleh
Shaykh Daud al-Fatani atau kitab Matla` al-Badrayn wa Majma` al-Bahrayn oleh
Shaykh Muhammad bin Ismail Daud al-Fatani, tetapi walaupun separuh daripadanya
(dari no. 8 – 14) adalah membawa judul-judul yang berhubung dengan bidang fiqh,
tetapi pembicaraan tidak membawa pendekatan fiqh per se, tetapi lebih kepada
kepentingan, rahsia dan pendidikan yang dibawa oleh bidang-bidang fiqh
berkenaan. Bila membicarakan tentang solat tidak dibicarakan rukun solat, bacaan, perkara-perkara yang membatalkan,
sunat-sunat dan sebagainaya. Begitulah dengan bidang-bidang fiqh yang lain. Orientasi
sedemikian oleh kerana bahan-bahan rujukan dibuat oleh Tuan Hussein Kedah bukan
kepada kitab akidah dan fiqh semata-mata, tetapi juga kepada bidang kerohanian
sebagaimana kata Tuan Hussein Kedah seperti berikut:
``Kemudian daripada itu, maka inilah suatu
risalah yang kecil pada menyatakan beberapa makna dan beberapa faedah bagi beberapa
lafaz yang beredar atas agama Islam yang jadi dengan dia berbeza setengah yang
demikian itu daripada setengahnya yang hamba pungut akan dia daripada kitab
1) Munyat al-Faqir al-Mutajarrid Atas Matan Jurumiah bagi Shaykh Abdul
Qadir bin Ahmad al-Kuhti
2) Kitab Jami` li Usul fi al-Awliya` bagi Shaykh Ahmad al-Kamshakhanawi
3) Kitab Al-Kibrit al-Ahmar wa al-Iksir al-Akbar bagi Sayyidina Al-Sayyid Abd Allah bin Abi Bakr al-`Idrus
4) Kitab Al-Risalat al-Qushairiyyat bagi Imam Abi al-Qasim `Abd al-Karim
bin Hawazin al-Qushayri
5) Matan Nasafi dan Matn Umm al-Barahin dan beberapa sharh terhadap
keduanya.
Melihat kepada sumber-sumber bacaan di atas,
Tuan Hussein Kedah sebenarnya lebih banyak membuat rujuk kepada bidang
kerohanian atau tasawuf tahap tinggi seperti kitab Jami` al-Usul oleh oleh Shaykh
Ahmad al-Kamshakhanawi, kitab Al-Kibrit
al-Ahmad oleh wa al-Iksir al-Akbar oleh Al-Sayyid Abdullah bin Abi Bakr
al-`Idrus dan Kitab Al-Risalat al-Qushayriyyat oleh Abu al-Qasim Abd al-Karim
bin Hawazin, manakala kitab Nasafi, ialah karangan matan yang dihasilkan oleh
Sa`d al-Din Mas`ud bin `Umar al-Taftazani, iaitu kitab akidah yang menurut
aliran Al-Maturidi, manakala Matan Umm al-Barahin dihasilkan oleh Al-Imam Abu
Abdullah Muhammad bin Yusuf al-Sanusi al-Hasani
pendukung aliran Ash`ari. Tidak disebut rujukan bagi kitab fiqh,
walaupun sebahagian yang dibicarakan persoalan yang berhubung dengan fiqh. Walau
bagaimana fasal-fasal yang berhubung dengan fiqh akan kurang diberi tumpuan di
dalam pembicaraan yang lebih membicarakan soal akidah.
Daripada pemaparan dan perbincagan di atas
dapatlah difahami bahawa konsep `Usul Tauhid` Tuan Hussein Kedah adalah lebih
dari akidah. Ianya meluas dari merangkumi akidah yang merupakan asas keimanan,
dan keimanan lebih luas, selain dari beriman dengan rukun iman yang bersifat
keyakinan dan dalaman, tetapi ianya hendaklah dimanifestasi dengan amalan
sebagai pernyataan luaran bagi mengukuhkan keyakinan dalam yang terpancar
kepada luaran yang bersifat amalan yang lahiri. Satu bidang yang diberi tumpuan
oleh Tuan Hussein Kedah di dalam kitab ini yang tercermin di dalam sebahagian
rujukan yang dibuat ialah aspek rohani. Bagi Tuan Hussein Kedah akidah yang
bersifat keyakinan dan dalaman dan
dimanifestasi secara luaran melalui amalan lahiri akan lebih sempurna bila
digandingkan dengan bidang yang bersifat rohani, lantaran keyakinan dalaman
yang bersifat rasional dan kepatuhan luaran yang bersifat setia kurang mencapai
kemanisan, mesra dan kasih sayang tanpa digandingkan dengan kerohanian.
Pendekatan yang dibuat oleh Tuan Hussein Kedah
adalah pendekatan yang ada keselarian dengan maksud Hadith panjang Rasulullah
s.a.w. yang diriwayatkan oleh Sayyiduna `Umar r.a. tentang kedatangan Malaikat
Jibril bertanyakan (bermaksud pengajaran) tentang Iman, Islam dan Ihsan, dalam
maksud seolah-olah bahawa kandungan kitab Usul al-Tauhid yang dipersembahkan
oleh Tuan Hussein Kedah adalah merupakan
usaha bagi menampilkan ketiga-tiga aspek berkenaan di dalam kitab Usul
al-Tauhid.
Sekian
No comments:
Post a Comment