BBB, 20
Jamadil Awwal 1437 = 29 Februari 2016 (Isnin):
Kata Muhammad bin Yusuf al-Sanusi di dalam
Matan Umm al-Barahin:
``Dan terhimpun makna-makna akidah-akidah
keseluruhan di bawah kata `La ilaha illa Allah Muhammad Rasulullah, kerana
makna ketuhannan itu ialah Kaya Tuhan daripada setiap apa yang selain dariNya dan berhajat
tiap-tiap apa selain dariNya kepadaNya. Maka makna `La ilaha illa Allah`, tidak
terkaya daripada tiap-tiap apa selain dariNya dan berhajat kepadaNya tiap-tiap
apa selainNya melainkan kepada Allah.
Ia juga bermakna sebagai kata Muhammad bin
Yusuf al-Sanusi::
``La ma`bud bi haqq maujud ghayr Allah illa
Allah)
Bermaksud bahawa:
Tidak ada yang disembah dengan sebenar yang
maujud selain daripada Allah melainkan Allah.
Juga dalam ibarat yang lain dikatakan: ``Tidak
terkaya oleh tiap-tiap suatu selainNya
dan berhajat kepadaNya oleh tiap-tiap suatu selainnya melainkan kepadaNya
- Allah.
Dalam hal ini diungkapkan
``Tidak berhak diibadatkan selain dari Allah
Ta`ala. Dan
``Tidak ada yang disembah dengan sebenar selain
daripada Allah Ta`ala` yang bererti
`Tidak ada yang wajib wujud yang berhak
disembah selain daripada Allah Ta`ala`
Shaykh Muhammad bin Yusuf al-Sanusi memaksud
dan membahagi sifat-sifat yang telah
dibicarakan kepada:
Sifat-sifat Istighna`, iaitu:
Wujud, qidam, baqa`, Mukhalafatuhu Ta`ala li
al-hawadith, qiyamuhu bi nafsih, sama`, basar dan kalam, kerana sekiranya tidak
wajib bagi Allah Ta`ala sifat-sifat ini, nescaya Ia berharap kepada yang
membaharu atau tempat atau siapa yang
menahan dari kekurangan.
Mengulas Shaykh Muhammad Zain bin al-Faqih
Jalaluddin:
``Bahawasa makna ketuhanan yang Esa Ia dengan
dia itu dua makna
Suatu Istighna`
Dan Kedua: Iftiqar.
Bermula yang masuk pada Istighna` itu sebelas
sifat daripada sifat dua puluh yang wajib:
Satu sifat Nafsiyyah, iaitu wujud dan
Empat sifat Salbiyyah, iaitu qidam, baqa`,
mukhalafatuhu li al-hawadith dan qiyamuhu bi nafsih dan
Tiga sifat Ma`ani, iaitu sama`, basar dan
kalam dan
Tiga sifat Ma`nawiyyah, iaitu samian, basiran
dan mutakalliman
Dan lawan pula sebelas daripada yang mustahil,
maka jadi perhimpunannya dua puluh dua.
Dan
dikira dari Istighna, iaitu Maha Suci Allah daripada a`rad pada
perbuatanNya dan hukumNya, jikalau tidak berhajat Allah Ta`ala kepada barang
yang menghasilkan akan kehendaknya, pada hal Allah Ta`ala `Azza wa Jalla
terkaya daripada apa yang selain dariNya.
Dan termasuk di bawah Istighna` juga
bahawasanya tidak wajib bagi Allah Ta`ala membuat sesuatu daripada mumkinat dan
tidak pada meninggalkannya, kerana kalaulah wajib ke atas Allah Ta`ala sesuatu
daripadanya pada akal seperti memberi pahala, nescaya Allah `Azza wa Jalla
berhajat kepada sesuatu yang menyempurnakan dengannya, sesungguhnya tidak wajib
pada haq Ta`ala, melainkan apa yang sempurna bagiNya. Dan Dia adalah `Azza wa
Jalla yang Kaya daripada sesuatu selainNya.
Dan adapun Iftiqar tiap-tiap selain
daripadaNya kepada Jalla wa `Azza, maka wajib bagiNya Ta`ala:
Al-Hayat, umum Qudrat, iradat, ilmu, kerana jikalau
ternafi satu daripadanya, maka tidak mungkin terdapat sesuatu daripada yang
baharu, maka tidak berhajat kepadanya oleh sesuatu, pada hal berhajat kepadanya
tiap-tiap sesuatu selain daripadaNya.
Menghuraikannya oleh Shaykh Muhammad Zain,
termasuklah di bawahnya hayyan, qadiran, muridan dan aliman., maka ini delapan
dan lawannya delapan pula menjadikanperhimpunan enam belas.
Dan termasuk juga di bawahnya wahdaniyyah,
kerana kalau bersamaNya kedua daripada ketuhanan, nescaya berhajat kepadaNya
sesuatu dan melazimkan lemah keduanya pada masa itu, bagaimana sedangkan
berhajat kepada Allah Ta`ala tiap-tiap sesuatu selain dariNya.
Juga termasuk di bawah iftiqar juga ialah
baharunya alam sekaliannya, jika sekiranya
adalah sesuatu daripadanya qadim, nescaya sesuatu ini terkaya
daripadanya Allah Ta`ala, bagaimana demikian pada hal Allah Ta`ala yang wajib memerlukan kepadaNya oleh sekalian
yang lain.
Demikian juga termasuk di dalam kategori
iftiqar ialah tidak ada ta`thir bagi sesuatu daripada ka`inat daripada sebarang
kesan, dan jika tidak melazimkan terkaya ithar tersebut daripada Maulana `Azza
wa Jalla, pada hal kepadaNya memerlui kepadaNya oleh setiap apa yang selainNya secara keseluruhan,
walau bagaimana kalau berkuasa sesuatu daripada ka`inat kesan dengan tabiatnya,
atau diberi kuasa kesan dengan kekuatan yang dijadikan Allah Ta`ala ke atasnya
sebagaimana dijangka oleh kebanyakan yang jahil, maka yang demikian juga
mustahil, kerana jadilah ketika itu Maulana Jalla wa `Azza berhajat bagi
mengadakan setengah daripada pekerjaan kepada perantaraan, yang demikian adalah
batal sebagaimana engkau ketahui daripada wajibnya istighna`nya Allah Jalla wa
`Azza daripada apa yang selain dariNya..
Shaykh Muhammad bin Yusuif al-Sanusi nampaknya
menghadkan pembicaraan di dalam Matan
Umm al-Barahin kepada dua kalimah shahadah sahaja, terutama shahadah pada
bahagian pertama. Adapun shahadah pada bahagian kedua, Shaykh Muhammad bin
Yusuf al-Sanusi merumuskan:
``Adapun kata kami tentang Muhammad Rasul
Allah, maka termasuk di bawahnya iman dengan segala nabi, malaikat alayhim al-salat wa al-salam,
kitab-kitab yang diturun dari langit dan Hari Akhirat, maka bahawasanya Rasul
kita Nabi Muhammad s.a.w. datang membenarkan
yang demikian seluruhnya.
Demikian huraian terhadap kandungan dua
kalimah shahadah.
Sekian.
No comments:
Post a Comment