BBB, 17 Jamadil Akhir 1437 = 26 Mac 2016 (Sabtu):
``Wajib atas orang yang mukallaf mensucikan
Al-Qur`an daripada segala tanda baharu. Kata Matan:
Bersihkan Al-Qur`an ya`ni kalamnya *
Daripada baharu waspada dari pertanda
Setiap nas membawa kepada baharu * Bawalah lafaz kepada maksud lain dari itu
Sharih memberi takrif tentang Al-Qur`an ialah
lafaz dan kalimat yang diturunkan oleh Allah `Azza wa Jalla kepada Nabi s.a.w.,
halnya bahasa `Arab dan lisan Jibril
`a.s.. Ia adalah Kalam Allah Ta`ala yang nafsi lagi qadim azali, tiada berhuruf
dan tiada bersuara yang qa`im kepada Dhat Allah Ta`ala, dan tiada harus
mengucapkan itu baharu.
Kata Sharih, ``Dan kata setengah jumhur
`ulama` r.`anhum di dalam kayfiyat menurunkan Al-Qur`an yang `Azim kepada Nabi
s.a.w. beberapa wajah:
Pertama: Bahawasanya Nabi kita Nabi Muhammad
itu berupa ia dengan haykal mala`ikat, dan
Kedua:
Bahawasanya Jibra`il a.s. itu berupa ia dengan haikal manusia. Maka qaul
yang kedua ini adalah yang rajih.
Bermula kafiyat (cara) bagaimana Jibra`il
membawa Al-Qur`an kepada Nabi Muhammad s.a.w. menurut Sharih adalah dengan tiga
cara:
1) Jibra`il membawa Al-Qur`an secara makna kepada Nabi Muhammad dan
Baginda mengibaratkannya dengan bahasa `Arab.
2) Jibra`il mengibaratkan dengan lafaznya serta maknanya, dan Nabi kita
mengibaratkannya dengan demikian itu
3) Jibra`il mengibarat itu dengan lafaznya, maka Nabi kita Muhammad itu
mengibaratkan dengan demikian itu serta maknanya. Menurut Sharih, bahawa
kayfiyat yang kedua adalah rajih.
Bagaimana dengan penyusunan ayat-ayat dan
surah ?
Kata Sharih:
``Bahawasanya tertib ayat-ayat daripada
Al-Qur`an yang Amat Mulia dan tertib surah itu `taufiqiyyah`, bukan
ijtihadiyyah atas qaul yang rajih. Tetapi kata setengah`ulama` tertib surah itu
ijtihadi.
Menurut Sharih berdasarkan Hadith bahawa
tempoh masa penurunan kitab-kitab suci ke langit dunia berbeda-beda:
Taurat diturunkan ke langit dunia bagi Nabi
Musa dalam enam hari pada bulan Ramadhan
Injil diturunkan ke langit dunia bagi Nabi
`Isa dalam masa tiga belas hari pada bulan Ramadhan. Ada yang berpendapat dalam
tempoh lapan belas hari pada bulan Ramadhan
Zabur ke langit dunia bagi Nabi Daud a.s.
dalam lapan belas hari pada bulan Ramadhan
Al-Qur`an pula diturunkan ke langit dunia bagi
Nabi Muhammad s.a.w. dalam empat belas hari pada bulan Ramadhan. (Suhuf bagi
Nabi Ibrahim diturunkan pada permulaan bulan Ramadhan).
Cara turun kepada Rasul/Nabi juga berlainan
kata Sharih:
``Dan bahawasanya sekalian kitab itu
diturunkan ia pada ketika sekali-sekali melainkan Qur`an, maka diturunkan ia
kepada Nabi Muhammad s.a.w. dalam lebih dari dua puluh tahun.
Selain dari kepercayaan kepada Kitab,
berikutnya Penggubah Matan Shaykh Ibrahim al-Laqani membicarakan tentang konsep
mustahil katanya:
Mustahil adalah lawan bagi wajib sifat * Tiada bagiNya seperti berada pada
jihat
Jika dibicarakan jumlah dua puluh sifat yang
wajib diketahui, maka sifat mustahil bagi Allah juga adalah dua puluh, iaitu
lawan bagi sifat-sifat wajib yang adalah mustahil bagi Allah seperti Allah berada
pada jihat, Allah baharu dan sebagainya dan tak perlu diulang pembicaraan,
kerana telah dibicarakan sebelum ini.
Turut dibicarakan konsep harus bagi Allah.
Shaykh Ibrahim al-Laqani menggubah tentang Jaiz:
``Harus pada HaqNya perkara mumkin * mengada
atau meniadakan memberi rezeki kepada miskin``
Jaiz yang bererti harus, bahawa Allah bebas
dan berhak misalnya untuk menghidup atau mematikan seseorang dan sebagainya.
Berhubung dengan perbuatan kata Pematan:
Dia mencipta hambaNya dan apa yang dibuat *
Muwafakat dengan apa yang hamba buat
Dia menghina bagi siapa dikehendaki menjauh
* Membalas janji bagi siapa ditunai
sepenuh
Demikian i`tiqad Ahlu al-Sunnah agar pegangan
tidak bercanggah. Kata Penggubah Nazam lagI;
Jaya bahagia di sisiNya sejak azali *
Demikian celaka tidak pindah-berubah sama sekali
Demikian segala perbuatan dijadi oleh Allah,
tetapi bagi manusia kata Pematan:
Pada kita hamba usaha serta
* Tetapi tiada kesan hanya Dia.
Pegangan Ahlu al-Sunnah wa al-Jama`ah adalah
berada di antara dua ekstrim, iaitu Mu`tazilah yang mengatakan bahawa manusia
mencipta perbuatannya, manakala Jabariyyah, bahawa manusia tidak ada daya dan
usaha melainkan Allah semata-maya mencipta.
Sekian.
No comments:
Post a Comment