BBB, 15
Jamadil Akhir 1437 = 24 Mac
2016 (Khamis):
Maka Kudrat dengan mumkin ta`alluq *
Tanpa kesudahan barang yang dita`alluq
Esa wajib
ta`alluq baginya sama seperti *
Iradat Ilmu kepada sekalian mumkin tadi
Tetapi terhadap wajib dan mustahil beza * bagi
ilmu dan kalam perlu diberi perhatian.
Yang dibicarakan ialah persoalan ta`alluq,
iaitu sebagaimana kata Sharih:
``Maka sifat
qudrat bagi tiap-tiap mumkin itu ta`alluq dengan tiada kesudahannya
barang yang dita`alluq oleh sifat qudrat. Ia esa, tiada berbilang ta`alluq dan jikalau berbilang barang yang dita`alluq
sekalipun. Dan seperti qudrat itu sifat
iradat, thabit ta`alluq ia atas yang mumkin.``
Maka tidak ta`alluq qudrat dan iradat akan barang yang mustahil.
Kata Sharih, adapun ta`alluq qudrat-iradat itu
ada kalanya salahi dan ada kalanya
tanjizi.
Maka yang pertama itu qadim dan iaitu
nafsiyyah bagi sifat qudrat dan iradat atas kata Imam Ash`ari r.a. dan iaitu
qaul yang rajih.
Dan yang kedua
itu ta`alluq itu baharu, dan iaitu yang dimu`tamadkan oleh Kadhi
Baqillani, halnya mengikut kata Imam Abu Mansur Maturidi r.a. dan iaitu qaul
yang daif.
Selanjutnya sebagaimana kata Pematan dan
Sharih:
``Ya`ni ilmu dan kalam itu seperti ta`alluq
qudrat-iradat kepada sekalian mumkin, tetapi ilmu dan kalam itu ta`alluq kepada
yang wajib dan juga mustahil. Kata Sharih:
``Syahadan erti ta`alluq ilmu itu, iaitu
inkishaf bagi sekalian maklum. Dan erti ta`alluq kalam itu mengkhabarkan barang
maklumnya``. Kata Sharih lagi:
Bermula ta`alluq kalam di dalam azali itu
terbahagi kepada amar, dan nahi dan khabar sebagaimana kata jumhur `ulama`.
Seterusnya kata Penggubah Matan:
Setiap maujud ta`alluq bagi sama` * Begitu basar idraknya jika dikata dengannya
Selain dari ilmu sebagaiamana ditetap * Kemudian tanpa ta`alluq ialah hayat
Seterusnya Sharih menerangkan bahawa sama`
adalah ta`alluq bagi tiap-tiap yang maujud demikian juga sifat basar. (Juga
disebut dengan idrak, kerana terdapat di
dalam matan yang disifatkan sebagai daif bagi Idrak).
Disebut juga bahawa ta`alluq qudrat itu, iaitu mengikut ia atas
ta`alluq iradat dan ta`alluq iradat itu mengikut ta`alluq ilmu.
Dan ta`alluq sifat itu terbahagi atas tiga
bahagi:
Pertama; Ta`alluq atas sekalian yang mumkin
yang ja`iz, iaitu qudrat-iradat.
Kedua:
Ta`alluq kepada sekalian yang maujud qadim keadaannya atau baharu, iaitu
sama`-basar.
Ketiga:
Ta`alluq kepada sekalian hukum yang bangsa akal, ya`ni wajib dan jaiz
dan muhal, iaitu ilmu dan kalam.
Selepas dari membincangkan tentang
sifat-sifat, maka Pematan berpindah
kepada memperkatakan tentang `Asma` Allah al-A`zam. Kata Nazim Shaykh Ibrahim
al-Laqani:
Pada kami nama-nama Yang Besar diberi
* Seperti sifat-sifat DhatNya
Yang Qadim terperi
Pemilihan nama-nama semata taufiqiyyah * Demikian sifat berdasarkan sam`iyyah
Penggubah membawa persoalan baru, iaitu
berhubung dengan nama-nama Allah. Kata Sharih:
Kepada i`tiqad Ahlu al-Sunnah wa al-Jama`ah asma` Allah yang Maha Tinggi, demikian sifat
bangsa dhati – sifat ma`ani dan ma`nawiyyah, maka samanya itu tentu qadimnya
dan qaul yang rajih bahawasanya asma` Allah Ta`ala itu taufiqiyyah – ya`ni
barang yang dikhabarkan oleh shara` dan Hadith Nabi s.a,w. dan demikian sifat,
maka engkau peliharakan dalilnya pada shara`.
Asma` Allah
yang Mu`azzanah itu, ialah barang yang menunjukkan dia atas Dhat Allah
Ta`ala seperti lafaz ``Allah``, atau barang yang menunjukkan atas sifat Allah
yang berdiri pada Dhat seperti Qadir (Yang Berkuasa) atau Murid (Yang
Berkehendak) dan barang sebagainya, maka namanya qadim.
Sharih menerangkan bahawa Asma` Allah itu terbahagi
kepada tiga:
Pertama:
Barang yang menunjuk atas Dhat Allah Ta`ala semata-mata seperti `Allah`.
Kedua: Barang yang menunjukkan atas sifat
Allah Ta`ala yang tiada berdiri bagi Dhat Allah Ta`ala seperti `Khaliq` dan
`Raziq` dan barang sebagainya.
Ketiga:
Barang yang menunjukkan ia atas sifat Allah Ta`ala yang bangsa di hati
seperti Qadim,, Murid, `Alim, Hayy dan sebagainya.
Bahawa Ismu al-A`zam itu `Allah` dan `Al-Hayy
al-Qayyum` dan kata setengah ialah `Ya
dha al-Jalal wa al-Ikram`. Dan di dalam Hadith
yang sahih, bahawasanya bagi Allah Ta`ala itu sembilan puluh sembilan asma` di
dalam itu ada isim a`zam yang tiada khusus `aynnya. Dinyatakan bahawa tiada
harus menamai ia dengan nama akan Allah Ta`ala melainkan dengan izin shara`,
tetapi menurut Imam Ghazali r.a. harus ia di dalam sifat Allah Ta`ala dan iaitu
barang yang menunjukkan ia atas kemuliaanNya yang za`idah atas DhatNya dan
tiada harus ia dalam ism Allah Ta`ala,
dan iaitu barang yang menunjukkan atas diri Dhat dan tawaqquf Al-Imam al-Haramayn
di dalam perkara demikian itu
Sekian.
No comments:
Post a Comment