BBB,
11 Jamadil Awwal 1437 = 21 Mac 2016 (Isnin):
Selepas membicarakan tentang Nazar dan Ma`
rifat Penggubah Matan masuk membicarakan tentang:
Ditafsir iman itu ialah dengan tasdiq * mengucap bersalahan pendapat tujuan tahqiq
Ada pendapat syarat sebagai amalan *
Ada pendapat tidak – cukup sekadar dalaman
Penyataan Islam seperti haji dan solat
* Demikian
menunaikan puasa dan zakat
Penggubah Matan Shaykh Ibrahim al-Laqani membicarakan
kewajipan mukallaf dari segi keimanan dan keislaman. Dalam ungkapan biasa dan
terkenal bahawa syarat bagi Iman dan Islam ialah:
``Tasdiq dengan hati, iqrar dengan lisan dan
beramal dengan rukun-rukun`
Secara huraiannya kesempurnaan iman ialah
membenarkan keimanan terhadap Allah dan Rasul dengan hati dan dizahirkan
pembenaran ini secara ikrar dengan lidah dengan bukti pernyataan keislaman
ialah menunaikan segala kewajipan yang
difardukan ke atas setiap orang Islam yang mukallaf.
Konsep iman menurut Iman Abu Hasan Ash`ari:
``Erti iman itu Tasdiq yang putus akan wujud
Allah Subhanahu wa Ta`ala yang bersifat dengan sifat Uluhiyyah dan Maha Suci
daripada sifat naqa`is (kekurangan) dan Nabi Muhammad itu tentu Pesuruh Allah
Subhanahu wa Ta`ala yang benar khabarnya lagi kepercayaan dan barang yang
dibawa oleh Nabi Muhammad itu tentu benarnya khabarnya.
Manakala Imam Abu Mansur al-Maturidi
berpendapat:
``Erti iman i`tiqad yang putus yang sampai
kesudahan putus akan wujud Allah Subahanahu wa Ta`ala dan benar barang yang
dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w.
Disebut syarat iman ialah `Penerimaan`
dan``Pernyataan`. Adalah dikira tidak sah tanpa kedua syarat ini. Namun
berhubung dengan pernyataan iqrar
terdapat perbezaan pendapat di kalangan
ulama Ahlu al-Sunnah wa al-Jama`ah.
Menurut Sharih, Imam Abu Hasan Ash`ari
pernyataan (Iqrar) adalah sebagai syarat
bagi kepentingan urusan di dunia, tetapi
bukan sebagai rukun bagi urusan di akhirat.
Tetapi bagi al-Maturidi dan
pengikut-pengikutnya. Tidak menjadi syarat itu, tetapi menjadi rukun bagi
mahiah iman, yakni tiada sah iman yang bangsa dunia dan iman yang bangsa
akhirat melainkan dengan iqrar dua kalimah shahadah, dan jikalau wujud yang
tasdiq yang putus sekalipun.
Menurut satu qaul lagi yang dimu`tamad oleh
Abu Hanifah r.a., iaitu apabila tasdiq seorang dalam hatinya yang putus halnya,
tiada iqrar ia dengan dua kalimah shahadah halnya, tiada munkir ia dengan iqrar
jikalau disuruh ia dengan iqrar, maka iaitu mu`min kepada Allah Subhanahu wa
Ta`ala, halnya tiada mu`min kepada manusia, ya`ni kepada hukum shara`.
Sebaliknya barang siapa iqrar ia dengan
lidahnya serta tasdiq di dalam hatinya, maka iaitu mu`min kepada shara` dan
mu`min kepada Allah Subhanahu wa Ta`ala.
Pensharah membawa pendapat, bahawa kata jumhur
Ahli al-Sunnah wa al-Jamaah seperti Imam Abu Mansur al-Maturidi, Shaykh Sanusi,
Shaykh Muhammad Fanjij. Abdul Salam dan lain-lain, bahawa wajib atas tiap-tiap
orang yang mukallaf, iaitu iqrar dengan lidahnya beserta dengan niat dalam
hatinya dalam enam perkara:
1) Iqrar dengan dua kalimah
shahadah
2) Iqrar dengan salawat dan salam ke atas Nabi Muhammad s.a.w.
3) Mengiqrarkan `A`udhu biil-Llah min
al-shaitan al-rajim
4) Mengiqrarkan Bism`l-Llahi`r-Rahmani`r-Rahaim
5) Mengiqrarkan istighfar serta niat taubah daripada dosa besar dan dosa
kecil
6) Mengiqrarkan al-Hamdu li`l-Llah
serta niat syukur kepada Allah Subhanahu wa Ta`ala.
Menurut pendapat
ini, setiap mukallaf seharusnya mengiqrarkan dengan yang demikian sekurang-kurangnya
sekali dalam hidup.
Adapun maksud dengan
Islam ialah engkau lakukan seperti menunaikan solat lima waktu, berpuasa bulan
Ramadhan, menunaikan haji bila berkemampuan dan mengeluarkan zakat bila
berkelayakan.
Demikianlah
persoalan Iman dan Islam. Iman adalah
bersifat dalaman melibatkan minda dan hati yang berhubung dengan i`tiqad dan
membenarkan terhadap Allah dan Rasul. Ianya merupakan hubungan individu muslim
secara vertikal terhadap Allah dan Rasul. Iman adalah ikatan keyakinan yang
melibatkan `Pandangan Wujud` dan melibatkan sikap, pembawaan dan tindakan di
dalam hidup-mati.
Manakala Islam
adalah pernyataan lahir bertalian dengan keimanan di atas dan menjadi
manifestasi kepada tingkah laku, pembawaan individu muslim. Ia adalah hubungan
vertical dan horizontal bagi muslim berkenaan. Vertical sebagai manifestasi
keyakinan dan tercermin dalam amalan dengan mematuhi perintah Allah seperti
menunaikan solat, puasa, zakat dan rukun-rukun Islam yang lain. Sifat
horizontalnya kerana amalan terhadap suruhan antaranya melibatkan interaksi
kemsayarakatan. Misalnya ibadat solat secara jamaah yang melibatkan hunbungan
dengan kalangan jamaah. Mengeluarkan zakat juga melibatkan masyarakat, begitu
juga dari segi amalan haji yang melibatkan hubungan yang lebih luas, iaitu pada
pereingkat umat.
Dilihat secara lebih
luas, iman dan Islam adalah dua elemen kukuh yang mengikat dan menyatukan umat
Islam sebagai umat yang mempunyai kepercayaan yang sama, mengaku tentang
keesaan Allah Ta`ala dan kerasulan Nabi Muhammad s.a.w. dan secara sama dan
menyeluruh mereka mengamalkan suruhan-suruhan di dalam rukun Islam. Mereka
bersatu dari segi keyakinan dan kepercayaan, bersatu dari segi amalan dan nilai
yang membentuk nilai murni yang mencirikan tamadun dan peradaban mereka.
Sekian.
No comments:
Post a Comment