BBB, 18 Jamadil Akhir 1437 = 27 Mac 2016
(Ahad):
Menyambung pembicaraan sebelum ini bahawa bagi
hamba hanya berusaha yang diberi ikhtiar kepada mereka, tetapi usaha mereka
tidak memberi kesan dan tidak terpisah
dari kehendak dan kekuasaan Allah yang memberi bekas terhadap perbuatan mereka.
Persoalan yang timbul, ialah sejauhmanakah `perbuatan ikhtiariyyah` hamba yang
tidak memberi bekas, melainkan oleh Allah ini berbeza dengan pegangan
Jabariyyah yang mengatakan:
``Sekalian perbuatan hamba itu dengan
qudrat-iradat Allah jua, tiada sekali-kali menyertai dengan qudrat yang baharu.
Wa Allah a`lam``. Demikian huraian Sharih terhadap Matan Jauharat al-Tauhid.
(Pegangan Qadariyyah dan Mu`tazilah jelas,
mereka mengatakan mereka melakukan perbuatan dengan qudrat-iradat pada mereka).
Bagi menjawab persoalan di atas Musannif
(Penggubah Matan) menjawab sebagaimana di dalam matan berikut bermaksud bahawa
perbutan bagi hamba:
Tidaklah dipaksa hingga tiada ikhtiar *
Tidak keseluruhan sendiri ikhtiar
Kiranya diberi pahala ganjaran kelebihan
* Jika diazab semata-mata keadilan
Pegangan Ahlu al-Sunnah wa al-Jama`ah tidak
seperti pegangan Jabariyyah yang berpegang bahawa hamba adalah terpaksa
melakukan perbuatan – hamba tidak dijabar hingga tiada ikhtiar, tetapi tidak
pula seperti Qadariyyah, juga Mu`tazilah yang berpegang bahawa manusia dengan
kudrat padanya melakukan perbutan.
Menurut Ahl al-Sunnah wa al-Jama`ah hamba mempunyai ikhtiar, tetapi yang memberi bekas
hanya Allah Ta`ala.
Sesuai dengan pegangan bahawa harus bagi Allah
melakukan atau sebaliknya tidak melakukan sesuatu perbuatan, maka demikianlah i`tiqah Ahl
al-Sunnah wa al-Jama`ah, bahawa Allah tidak semestinya memberi ganjaran bagi
yang membuat kebaikan dan tidak semestinya menyiksa hamba yang berbuat
kejahatan. Ia boleh berlaku secara sebaliknya. Lantaran itu kata Sharih:
``Dan jikalau memberi pahala Allah Ta`ala akan
kita, maka sungguhnya dengan fadl Allah Ta`ala. Dan erti fadl itu, iaitu
recana daripada memberi rahmat Allah
Ta`ala akan hambaNya dengan ikhtiar,
tiada dengan ijab seperti i`tiqad orang Mu`tazilah. Dan jikalau menyiksa Allah
Ta`ala akan hambaNya, sanya dengan adilnya yang khalis dan erti adil itu
menjadikan barang suatu dalam tempatnya dan Maha Suci Allah Ta`ala zalim,
kerana bahawasanya barang suatu daripada mumkinat samanya itu makhluk Allah
Ta`ala. Dan erti zalim itu memerintahkan barang suatu bukan miliknya.
Tindakan yang sewajarnya bagi hamba yang
mengetahui pada hakikatnya Allah menentukan kesegalaan dan hamba tidak
mengetahui ketentuan mendatang tentang dirinya dan yang lain, dia hendaklah ikhtiar
bergerak dengan dinamika makhluk yang terus bergerak dan meneroka ketidaktahuan
itu dengan dinamika diri secara ikhtiariyyah, semoga dinamika menyeluruh itu
sebahagian dari ketentuan Allah bagi dirinya yang memang diikhtiarnya. Dalam
hal ini seharusnya tidak timbul hamba dikuasai (Jabariyyah) atau menguasai
(Qadariyyah dan Mu`tazilah). Seharusnya hamba terus berada pada status-quo
dinamika berkenaan. Dia boleh jatuh (di luar atau tidak menepati ikhtiariyyah),
tetapi tiada halangan baginya bangun bergerak dengan dinamika berkenaan.
Penggubah Matan membawa persoalan salah dan
Aslah, katanya:
Kata mereka itu melakukan salah wajib *
Demikian Aslah juga sama jua wajib
Apakah mereka mengambil ibarat bayi * Dan umpama orang tua lambat mati ?
Isu klasik di atas, ialah berkait dengan
dialog Abu Hasan al-Ash`ari dengan gurunya Wasil bin At`a (Di dalam Tuhfat
al-Murid dikatakan dengan gurunya Al-Juba`i) yang berpendapat Allah wajib
melakukan yang baik dan terbaik bagi hambanya. Persoalan ditimbulkan anak mati
kecil dibalas syurga, kerana tidak berdosa, dan orang tua berdosa masuk neraka
mengadu, tidakkah lebih baik dia dimatikan kecil dapat masuk syurga ? Untuk
keadilan Wasil melihat sewajarnya Allah menyediakan satu tempat antara dua
tempat, bagi anak kecil yang tidak berdosa. Dengan cadangan ini menyebabkan
hamba yang mati tua berdosa menghujah, tidakkan lebih baik bagi dirinya yang
mati tua itu mati kecil, sehingga dia tidak tersiksa. Anak kecil juga boleh
bertanya mengapa dia tidak dimatikan tus nescaya dia boleh berada disyurga,
bukan berada pada tempat antara dua tempat. Pertanyaan ini mematikan hujah
Wasil bin `Ata dan menyebabkan Ash`ari keluar dari mengikutinya dan mengukuhkan
aliran Ahl al-Sunnah wa al-Jama`ah.
Ertinya tidak wajib bagi Allah menyediakan
satu tempat antara dua tempat. Allah berhak menentukan balasan kepada yang
dikehendakinya..
Bahkan dalam penentuan, walaupun yang baik
dibalas dengan yang baik dan yang jahat dibalas dengan jahat, adalah sewajarnya
bagi Allah tetapi Dia berhak melakukan sebaliknya , kerana harus baginya.
Demikian kata Penggubah Matan sebagaimana
pendapat di atas::
Harus ke atasNya mencipta kejahatan * Dan kebaikan demikian Islam kekufuran
Demikian juga harus bagi Allah dan Ianya tidak
terikat untuk mencipta kejahatan dan kebaikan menjadikan seorang itu mendapat
hidayah menerima Islam atau tidak menerima Islam seperti Abu Talib sebagaimana
yang diharapkan oleh anak saudaranya Nabi Muhammad s.a.w. Segalanya adalah hak
Allah Ta`ala dan ada hikmatnya yang memang kita tidak ketahui.
Apa yang lebih wajar bagi hamba, jangan
mempersoalkan persoalan yang berhubung dengan hakikat tertinggi. Yang perlu
adalah memahami kedudukan dan jangan mempersoalkan persoalan. Bagi hamba yang
sebagaimana dikata sebenarnya tidak mengetahui apa yang belum terjadi, sebab
itu hendaklah dia sentiasa positif dan tafa`ul dengan yang baik dan berikhtiar
ke arah itu. Dengan ini manusia seharusnya sebok dengan memperbaiki diri
dengan plan harapan yang ikhtiari sesuai
dengan perjalanan masa dan tidak perlu sebok mempersoalkan persoalan-persoalan
yang bersifat rahsia dan berhikmah pada hakikat tertinggi.
Sekian.
No comments:
Post a Comment