BBB, 27 Jamadil Awwal 1437 = 07 Mac 2016
(Isnin):
Tuan Ali Kotan yang nama lengkapnya ialah
Shaykh Muhammad Ali bin Abdul Rahman bin Abdul Ghafur berasal dari Kotan, Kota
Bharu Kelantan. Kitab yang dihasilkan berjudul:
Zahrat al-Murid fi `Aqa`id al-Tauhid bererti
Hiasan (Bunga) Murid Pada Akidah Tauhid, iaitu Pada Bicara Ilmu Usuluddin Atas
Mazhab Ahlu al-Sunnah wa al-Jama`ah. Kitab ini begitu popular dipelajari di
pondok, masjid-surau dan sekolah-sekolah agama. Kitab ini telah mengalami ulang
cetak. Cetakan kali ke sebelas (1396). Antaranya dicetak oleh Matba`ah Bin
Halabi, Fatani. Ini menunjukkan popularnya kitab ini terutama pada zaman
tradisi. Pentingnya pengajaian usuluddin dan kitab ini diungkapkan oleh Nazim:
(Ketahui) olehmu hai sekalian ikhwan Telah tetapkan kamu Islam dan iman
Bahawa sifat dua puluh wajib atas orang Dengan belajar dan bilang serta terang
Dua puluh wajib itu bagi Tuhan Wajib mengetahui
dia laki-laki perempuan
Hai mereka yang menuntut ilmu al-tauhid Atas kamu dengan kitab Zahratul Murid
Maka kitab ini asal dituntutnya Dan yang lain ini
kitab furu`nya
Kitab ini engkau tuntut dan mengaji Supaya dapat bagi kamu yang
dipuji
Tiadalah sah sembahyang dan puasa Hingga metauhid akan Tuhan yang Esa
Demikian tiada terima akan amal dan ibadat Hingga
sendiri akan dalil dan ma`rifat.
Dari nazam pada kulit dalam bahagian depan itu
sebenarnya dapat ditanggap akan
kandungan dan isi kitab Zahrat al-Murid fi `Aqa`id al-Tauhid berkenaan.
Shaykh Muhammad Ali Kotan bertolak pembicaraan mulai dengan hukum akal
bagi ma`rifat Allah dari segi konsep wajib, mustahil dan harus dengan
takrif-takrif tiap-tiap satu dengan contoh setiap satu yang bersifat daruri (mudah)
dan nazari (fikir). Contoh bagi wajib secara daruri seperti wajib mengambil
lapang oleh jirim dan nazari misalnya qidam Allah dengan memerhati alam
berubah-rubah bererti baharu dan Allah tidak baharu, tetapi qidam. Begitulah
contoh daruri dan nazari bagi mustahil dan harus. Pengarang juga membicarakan
hakikat ma`rifat iaitu jazam yang menepati kebenaran bersama pengukuhan dengan
dalil. Disamping itu dibicarakan konsep jahil kepada jahil biasa dan jahil
murakkab,
Dari segi pendekatan format dan pola sifat-sifat
Allah dari segi sifat-sifat wajib, mustahil dan harus, begitu juga dengan
sifat-sifat yang wajib bagi Rasul, mustahil dan harus adalah menurut pola-pola
pembahagian biasa sebagaimana yang dilakukan oleh ulama`-`ulama` usuluddin yang
lain, bahawa sifat yang wajib bagi Allah termasuk pendekatan Shaykh Muhammad
Ali Kotan adalah 20 (bukan 13 sebagaimana pendekatan Ash`ari) dengan mustahil
20 dan harus satu berjumlah 41, manakala bagi Rasul wajib empat, mustahil empat
dan harus satu berjumlah 9, maka penedekatan biasa bahawa di bawah dua kalimah
shahadah terhimpun rumusan sebanyak 50 sifat, tetapi bagi Shaykh Muhammad Ali
melihat di bawah dua kalimah shahadah ini terhimpun:
`` Dan adapun kata kita Muhammad Rasul Allah
itu masuk padanya (Sidq) ya`ni benar segala Rasul dan (Amanah) ertinya
kepercayaan mereka itu (dan Tabligh ertinya menyampai mereka itu akan barang
yang disuruh sampaikan (dan Fatanah) ertinya cerdik bijaksana mereka itu.
Ini empat dan lawannya empat, jadi lapan dan
masuk pula harus satu lawannya, satu jadi dua, maka dihimpunkan dua ini dengan
dualapan jadi sepuluh dan masuk padanya percaya dengan sekalian anbiya` dan
percaya dengan segala malaikat dan percaya dengan segala kitab dan percaya
dengan hari kiamat, kerana Nabi mengkhabarkan dengan demikian itu, maka ini
empat dan lawannya empat jadi dualapan, maka dihimpunkan dualapan ini dengan
sepuluh yang dahulu jadi dualapan belas akidah yang bergantung dengan hak
segala Rasul, maka dihimpunkan dualapan belas ini dengan lima puluh aqa`id yang
bergantung dengan hak Tuhan kita Jalla wa `Azza, maka jumlah sekaliannya jadi enam puluh dua lapan `aqa`id yang terkandung
di dalam dua kalimah shahadah itu.``
Shaykh Muhammad Ali Kotan membicarakan tentang
kerasulan dengan agak detail dengan menyebut bilangan nabi-nabi yang jumlahnya
berlainan pendapat itu, tetapi jumlah Rasul seramai tiga ratus tiga belas atau tiga ratus empat
belas itu. Shaykh Muhammad Ali menyenaraikan jumlah Rasul yang wajib diketahui
di dalam bentuk nazam yang popular di tengah masyarakat tradisi yang menjadi
hafalan mereka, iaitu:
``Hum Adam, Idris, Nuh, Hud ma`a Salih, wa Ibrahim kullun muttaba`
Lut wa Isma`il, Ishaq kadha Ya`kub, Yusuf wa
Ayyub ihtadha
Shu`ayb, Harun, wa Musa wa al-Yasa` Zulkifli, Daud, Sulaiman ittaba`
Ilyas, Yunus, Zakariyya, Yahya `Isa, Taha Khatim da`
ghayya
Disebut juga Ulu al-`Azm di kalangan mereka.
Dalam membicarakan Sirah Rasulullah s.a.w.
disebutkan, termasuk isteri-isteri Nabi semasa Baginda meninggal (sembilan);
`An tis`i niswat wafat al-Mustafa Kharun fa ikhtarta al-Nabiyy
al-Muqtafa
`Aishah wa Hafsah wa Saudah Safiyyah, Maimunah wa Ramlah
Hind wa Zainab kadha Juwairiyyah Li al-Mu`minin ummahat mardhiyyah.
Juga disenaraikan nama-nama malaikat yang
wajib diketahui (10 itu), percaya kepada kitab, Rasul, hari akhirat tentang
kiamat, tentang shafaat,, qada` dan
kadar baik dan kadar jahat (Antaranya disebut secara sepintas lalu). Karangan
diakhiri dengan fadhilat dua kalimah Shahadah.
Sebagai kesimpulan pendekatan kitab Zahrat
al-Murid fi `Aqa`id al-Tauhid karangan Shaykh Muhammad `Ali Kotan, tidak lari
dari pola dan pendekatan kitab-kitab akidah lain yang menurut pegangan Ahlu
al-Sunnah wa al-Jama`ah di samping ada tambahan-tambahan maklumat yang
disertakan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment