BBB, 05 Jamadil Akhir 1437 = 14 Mac 2016
(Isnin):
Bagi melaksanakan pengajian agama ini
negeri-negeri mewujudkan kurikulum pengajian keagamaan masing-masing
termasuklah Johor. Bagi pengajian akidah misalnya kitab Risalah al-Tauhid adalah begitu terkenal dan
turut digunakan di sekolah-sekolah agama di luar Johor. Walaupun
sekolah-sekolah agama tidak ada lagi, tetapi kitab ini popular dan terus
digunakan pada pengajian-pengajian tradisi dan keagamaan.
Kitab Risalah al-Tauhid dimaklumkan pada
asalnya diterjemahkan (1325H./ 1907M.) oleh Al-Marhum Yang Berhormat Dato` Haji
Abdullah bin Abdul Rahman Mantan Yang Dipertua Jabatan Agama Islam Johor dari
sebuah Kitab Tauhid Dalam Bahasa Arab yang kitab berkenaan adalah menjadi kitab
yang ditetapkan oleh Kementerian Pelajaran Mesir menjadi kurikulum bagi
pengajian akidah di sekolah-sekolah di Mesir.
Adalah didapati bahawa kitab yang telah
diterjemahkan oleh Dato` Haji Abdullah bin Abdul Rahman itu, berasal dari
karangan di dalam bahasa `Arab itu ialah
karangan Syeikh Muhammad `Abduh
(1849-1905), seorang tokoh intelektual Mesir dan pemimpin pembaharuan dunia Islam
yang kesannya sampai ke Malaysia dan juga Indonesia.
Kitab Risalah Tauhid yang dikarang Syeikh
Muhammad Abduh yang pernah diterjemahkan ke bahasa Indonesia oleh Kiyai Haji
Firdaus dan diterbitkan Cetakan Pertama 1963 Bulan Bintang, Jakarta adalah
panjang (264 hlm.). Dinyatakan bahawa terjemahan yang dilakukan oleh Dato` Hqji
Abdullah bin Abdul Rahman pada peringkat awal adalah bersifat matan sahaja dan
agak ringkas, lantaran itu pada (1345H./1926M.) beliau telah membuat syarah
terhadap matan terjemahan asalnya dan dikenali dengan judul `Sharh al-Risalat
al-Tauhidiyyah`. Kitab inilah dipersetujui oleh Jawatankuasa Penasihat
Pelajaran Agama Islam Johor menjadi kitab bagi kurikulum akidah bagi
sekolah-sekolah Agama Kerajaan Johor. Kitab ini disusun kembali dari segi
bahasa dan pemudahfahaman permasalahan oleh Abdul Ghani Yahya dan Umar Yusuf
sebagai edisi mutakhir yang telah diterbitkan sejak (1372H./1952M.).
Memang jika dibandingkan dengan teks
terjemahan Indonesia, maka kitab Al-Risalah al-Tauhid Johor adalah merupakan
intisari dari kandungan kitab Risalah Tauhid yang asal karangan Muhammad
`Abduh.
Istimewanya Risalah al-Tauhid Johor, bahawa
ianya disusun menurut pecahan-pecahan teratur yang memudahkan fahaman terutama
bagi pelajar-pelajar yang baru mula untuk mempelajari ilmu akidah.
Walau bagimana melihat kepada kandungan
Risalah al-Tauhid pada dasarnya adalah menurut pola-pola yang sama dengan kitab-kitab
tauhid yang beraliran Sunni dari berbagai-bagai kitab yang telah dibicarakan.
Dari segi format dan pendekatan bahawa Risalah
al-Tauhid (88 hlm.) dipecahkan
kepada 87 pecahan bertolak pembicaraan
mengenai apa itu ilmu tauhid dan bermula dengan prinsip asal bagi ilmu tauhid
ialah mengenai `Hukum Akal` dan pecahan-pecahannya, iaitu wajib akli, mustahil akli dan harus akli.
Selepas membicarakan hukum akal
dibicarakan Bahagian Awal `Mengenal Tuhan
dan Mengetahui sifat-sifatNya - Sifat
yang wajib, sifat mustahil dan harus diikuti dengan dalil-dalil akli dan naqli
bagi sifat-sifat dua puluh.
Kemudian diikuti pembahagian sifat dua puluh
kepada kelompok nafsiyyah, salbiyyah, ma`ani dan ma`nawiyyah dan kemudian
dibicarakan tentang ta`alluq bagi sifat ma`ani.
Kemudian dihuraikan mengenai konsep Uluhiyyah
dan konsep Istighna` dan iftiqar.
Pada bahagian Kedua dibicarakan tentang Rasul,
bermula dengan pengenalan rasul, siapa itu nabi dan siapa rasul, hikmah
diutuskan rasul, kepercayaan terhadap rasul, bilangan nabi dan rasul dan
kategori-kategori mereka.
Seterusnya dibicarakan tentang sifat-sifat
yang wajib bagi Rasul, mustahil dan harus.
Kitab Risalah al-Tauhid membicarakan kesemua
yang berkait dengan rukun iman yang enam. Walau bagaimana tumpuan utama pembicaraan
ialah terhadap Allah dan Rasul. Selepas tumpuan utama dibicarakan tentang
ketuhanan dan kerasulan dibicarakan tentang:
·
Percayakan kepada kitab dengan
jumlah kitab diturunkan. Keistimewaan Al-Qur`an
·
Kepercayaan kepada mala`ikat
·
Kepercayaan terhadap hari kiamat
·
Soal Munkar dan Nakir
·
Syurga dan neraka
·
Kepercayaan terhadap qada` dan
qadar
Persoalan-persoalan di atas dianggap sebagai pecahan
dari kepercayaan terhadap Allah dan Rasul yang terkumpul di bawah dua Kalimah
Shahadah yang dianggap induk utama bagi bidang akidah.
Lantaran itu pembicaraan ditutup dengan
`aqa`id yang terkandung di bawah dua kalimah shahadah
`La ilah illa Allah Muhammad Rasul Allah`
Dengan demikian lengkaplah perbicaraan
berkenaan dengan aqa`id di bawah dua kalimah shahadah di dalam Risalah Tauhid
Sebagaimana dibicarakan kandungan pembicaraan
adalah mengikut pola pembicaraan kitab-kitab akidah Sunni yang lain. Tapi yang istimewa kitab ini
disusun dengan cara teratur yang memudahkan pembelajaran dan kefahaman.
Kitab ini terus releven dipelajari baik pada
peringkat sekolah, maupun pada pengajian seperti masjid-surau dan
pengajian-pengajian yang lain.
Sekian.
No comments:
Post a Comment