BBB. 22 Jamadil Awwal 1437 = 02 Mac 2016
(Rabu):
Untuk pembicaraan, kita mengambil sebuah dari kitab Shaykh Daud
al-Fatani (m. 1847M.) berjudul `Al-Jawahir al-Saniyyah` (Permata Yang
Berharga). Kitab ini sebagaimana dimaklum adalah kitab merangkumi pembicaraan
dua bidang, iaitu akidah dan fiqh. Walaupun bahagain akidah pada permulaan
kitab ini sebahagian kecil dari kandungan kitab, iaitu setebal 38 halaman
dari 282 halaman, tetapi kandungan
pembicaraan adalah lengkap.
Shaykh Daud dalam pembicaraan dalam bidang
akidah adalah mengambil pendekatan Sunni berindukkan Ash`ari dan
pendudkung-pendukung termasuklah pendekatan oleh Muhammad bin Yusuf al-Sanusi (m. 795H.) dengan Matan Umm al-Barahin dan
menjadi pendekatan popular selepas matan ini disharh oleh Shaykh Muhammad Zain
bin Al-Faqih Jalaluddin Aceh. Turut disharh selepas zaman Shaykh Daud oleh
Muhammad Zainuddin bin Muhammad al-Badawi al-Sambawi (1885-1886) yang diberi
judul Siraj al-Huda dan juga selepas Shaykh Daud oleh Shaykh Zainal Abidin bin
Muhammad al-Fatani dengan judul `Aqidat al-Najin.
Shaykh Daud bertolak bagi bidang akidahnya
bermula dari rukun akal yang tiga, iaitu wajib, mustahil dan harus dengan
definisi-definisi dan contoh-contoh bagi aspek, wajib mustahil dan harus.
Berikutnya kata Shaykh Daud;
``Maka wajib atas mukallaf mengetahui akan
yang wajib bagi Allah itu, iaitu tiap-tiap sifat kamal, yakni sifat yang
menunjukkan atas kamal dan yang demikian itu tiada dapat dihinggakan dia,
tetapi tiada diberat akan kita melainkan kita mengetahui akan barang yang
didirikan dalil atasnya, iaitu dua puluh sifat ini jua.`` Shaykh Daud, walaupun
menyebut sifat yang wajib 20 sifat, tetapi tidaklah dia membilang atau
mensenaraikan kesemua dua puluh sifat ini, sebaliknya terus mengkategorikan 20
sifat ini kepada kelompok sifat nafsiyyah, salbiyyah, ma`ani dan ma`nawiyyah.
Apa yang menarik bila membicarakan wujud
sebagai sifat nafsiyyah Shaykh Daud menyatakan:
``Dan makna wujud, bahawasanya ia sifat
dhatiyyah lagi thabit pada zihin tiada disifatkan dengan wujud pada kharij dan
tiada pula dikatakan dengan `adam pada zihin.``
Adapun berhubung dengan pendapat tentang wujud
sama ada dhat atau sifat Shaykh Daud mengemukakan pendapat bahawa,
``Adapun dibilangkan wujud itu daripada sifat,
iaitu mazhab Imam Maturidi dan menguatkan oleh Imam Razi dan menjalan oleh Imam
Ash`ari, bahawasanya wujud ini `ain dhat yang maujud itu jua. Maka tiadalah
dinamakan dia sifat pada mereka itu, tetapi adalah ia diri dhat itu jua. Maka
adalah padanya sifat itu adalah sembilan belas sifat jua. Shaykh Daud juga
menyelar pendapat dahriyyin yang menafikan kewujudan Pencipta dan berpendapat
alam kekal dalam penerusan masa.
Shaykh Daud juga membicarakan sifat-sifat di
bawah kelompok salbiah dengan bukti dan dalil dengan menolak perkara-perkara
yang tidak layak bagi Allah:
Di dalam membicarakan tentang qidam dan baqa`
Shaykh Daud menyebut, bahawa segala perkara yang wujud terbahagi kepada empat.
1) Tiada awal dan tiada akhirnya. Iaitu Dhat Allah Ta`ala dan sifatNya
2) Baginya awal dan baginya akhir. Iaitu segala anak Adam dan segala kejadian di dunia
3) Baginya awal dan tiada baginya akhir, iaitu ni`mat syurga dan seksa
neraka bagi penghuni-penghuninya
4) Baginya akhir dan tiada awalnya, iaitu `adam kita yang azaliyyah dan
yang demikian itu kerana bahawasanya adalah kami, tiada ada dahulunya dan `adam
kita dahulu itu tiada awalnya, maka tatkala diadakan kita jadi putus `adamnya
dengan wujud itu.
Adapun bagi sifat ma`ani yang tujuh, maka
sifat-sifat ma`ani dibicarakan persoalan ta`alluq. Berhubung dengan qudrat yang
ta`lluq pada yang mumkin ini diperingatkan oleh Shaykh Daud,
``Ketahui olehmu pula bahawasanya tiada
memberi bekas bagi qudrat, dan hanya yang memberi bekas itu bagi Dhat dan
qudrat thabit sebab pada memberi bekas
jua.
Turut dibicarakan tentang konsep kalam Allah
yang rumit. Shaykh Daud juga membicarakan tentang sifat ma`nawiyah, seterusnya
lawan bagi sifat-sifat wajib, iaitu mustahil diikuti dengan harus.
Demikian juga
dengan mengikut pola yang sama selepas membicarakan sifat-sifat yang
wajib, mustahil dan harus bagi Allah, maka dibicarakan kepercayaan tentang
rasul-rasul. Tentang Rasul yang 25 ini disusun dalam nazam:
Seperti barang yang datang pada Qur`an
menyebutkan bilangannya
Maka ambil olehmu di
dalam sucinya ini akan tafsinya
Adam Idris maka Nabi Nuh kemudian maka
Salihnya
Maka
Hud dan Ibrahim dan Lut maka Shu`aybnya
Dan Ya`kub Ismail Ishaq dan Yusufnya
Maka
Musa dan Harun Al-Yasa`sekalian nama pesuruhnya
Dan Yunus Ilyas Daud dan Zulkifli namanya
Sulaiman Ayub dan Nabi Yahya tiada berputusan taatnya
Demikian lagi Nabi Zakariyya dan `Isa Maka
Muhammad Habibnya
Atas
mereka itu salam Allah dan salawat selamnya
Maka sebenar-benarnya membenarkan segala pesuruh
barang yang didatangnya
Daripada
Tuhan sekalian makhluk mereka itulah segala.
Sebagaimana dibicarakan sifat wajib, mustahil
dan harus bagi Allah, maka demikianlah juga dibicarakan tentang rasul-rasul.
Seperti Shaykh Muhammad bin Yusuf al-Sanusi dan Muhammad Zain bin al-Faqih
Jalaluddin menyebut wajib bagi rasul tiga (sidq, amanah dan tabligh), maka
demikianlah juga Shaykh Daud (Ada yang menyebut empat, tambah Fatanah).
Turut dibicarakan tentang malaikat yang
dijadikan daripada cahaya dan tugas-tugas dan mereka itu ma`sum. Demikian juga
dibicarakan tentang kepercayaan tentang kitab-kitab, iaitu Taurat kepada Nabi Musa,
Zabur kepada Nabi Daud, Injil kepada Nabi Isa dan al-Qur`an kepada Nabi
Muhammad s.a.w., demikian juga dengan hari kiamat, siksa kubur, dengan
perhimpunan di padang Mahshar dan hisab, shafa`at, haud, titian sirat, serta balasan syurga atau neraka dan persoalan
melihat Tuhan. Walau bagaimana Shaykh Daud tidak menyentuh persaoalan qada` dan
qadar.
Walau bagaimana, meskipun bahagian mengenai
akidah adalah terhad dan ringkas, tetepi adalah melengkapi keperluan kepada
panduan akidah Islam yang menurut Shaykh Daud ini adalah pendekatan Sunni. Pada
bahagian Khatimah, kata Shaykh Daud:
``Hendaklah kita lazim mengikut jalan ahlu
al-Sunnah iuaitu tariqat yang dijalan oleh Ahlu al-Salaf yang salih dahulu,
iaitu tariqat Khulafa` al-Rashidin yang mengambil daripada Qur`an dan daripada
Nabi salla Allah `alayh al-salat wa al-salam pada perbuatannya dan perkataannya
dan kelakuannya dan daripada Khulafa` yang kemudian daripada Nabi salla Allah
`alayhi al-salat wa al-salam, iaitu daripada kurun ketiga kemudian daripadanya
yang mensaksikan Nabi salla salla Allah `alayhi al-salat wa al-salam baginya
dengan kebajikan seperti sabdanya salla
Allah `alayh al-salat wa al-salam, ``Yang terlebih kebajikan kurunku, kemudian yang
mengiringi mereka itu , kemudian yang
mengiringi mereka itu.`` Ya`ni sekira-kira
yang ghalibnya jua, kerana terkadang yang kemudian lebih daripada orang yang
dahulu daripada `ulama` yang `amilin dan awliya` al-salihin radiya Allah `anhum
ajma`in.
Sekian.
Assalamualaikum Dr. Saya Nur Dini dari IPG Kampus Perempuan Melayu Melaka. Saya telah menghantar email kepada dr untuk membuat sedikit pertanyaan tentang Tok Ku Pulau Manis. Terima kasih.
ReplyDeletekami sekeluarga tak lupa mengucapkan puji syukur kepada ALLAH S,W,T
ReplyDeletedan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor togel.nya yang AKI
berikan 4 angka alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus AKI.
dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu AKI. insya
allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI..
sekali lagi makasih banyak ya AKI… bagi saudara yang suka main togel
yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi AKI ALIH,,di no (((0823 1366 9888))) Atau insya allah anda bisa seperti saya…menang togel 275
juta, wassalam.
dijamin 100% jebol saya sudah buktikan...sendiri....
Apakah anda termasuk dalam kategori di bawah ini !!!!
1"Dikejar-kejar hutang
2"Selaluh kalah dalam bermain togel
3"Barang berharga anda udah habis terjual Buat judi togel
4"Anda udah kemana-mana tapi tidak menghasilkan solusi yg tepat
5"Udah banyak Dukun togel yang kamu tempati minta angka jitunya
tapi tidak ada satupun yang berhasil..
KLIK DISINI 4d 5d 6d
ايهما اولى بالشرك يا رسول الله؟ المرمى او الرامى؟ فقال الرامى
•
Solusi yang tepat jangan anda putus asah.... AKI ALIH akan membantu
anda semua dengan Angka ritwal/GHOIB:
butuh angka togel 2D 3D 4D SGP / HKG / MALAYSIA / TOTO MAGNUM / dijamin
100% jebol
Apabila ada waktu
silahkan Hub: AKI ALIH: (((0823 1366 9888)))
angka GHOIB: singapur 2D/3D/4D/
angka GHOIB: hongkong 2D/3D/4D/
angka GHOIB; malaysia
angka GHOIB; toto magnum 4D/5D/6D/
angka GHOIB; laos