BBB, 02 Jamadil Akhir 1437 = 11 Mac 2016
(Jumaat):
Tuan Hussein Kedah, mengambil pendekatan
tentang agama, sebagaimana pendekatan-pendekatan yang lain, termasuk pendekatan
moden bagi lebih memahami konsep agama itu secara lebih mendalam. Banyak pihak
membicarakan erti agama dari segi loghah
dan juga dari segi istilah. Dari segi loghah ada yang mengatakan ianya berasal
dari kata `dana` bererti dekat, mudah dicapai dan senang dipelajari, ada yang
mengatakan berasal dari kata `dayana` yang bermaksud sebagai `hutang` bermaksud
manusia terhutang kepada Allah di atas rahmat dan kejadian diri dan seharusnya
berterima kasih dan patuh kepadaNya dan lebih popular kata `Din` bermaksud
sebagai `jalan` (tariq) dan `millah` (aturan).
Tuan Hussein Kedah memaksudkan `al-Din`
sebagai `al-millah` dan `al-shar`a` yang kedua-duanya bersamaan makna
`Menjunjung dan mematuhi aturan` yang dari menjunjung dan mematuhi aturan
menerima balasan dan ganjaran. Apa yang
dipatuh dan dijunjung ialah apa yang dibawa oleh Nabi kita Muhammad s.a.w. yang
diterima dengan perantaraan Jibril dari Allah Subhanahu wa Ta`ala. Termasuklah
dari segi akidah dan shariat yang melibatkan i`tiqad dan amal sebagaimana kata
Tuan Hussein Kedah:
``Dan ketahui daripada ini akan tersimpan
segala hukum agama itu pada i`tikad dan amal yang dinamakan keduanya itu agama
dan khayr dan amal yang salih dan hasanah dan iman dan Islam.`` Lantaran itu
terbahagi ilmu agama itu, pertamanya ilmu usul dan keduanya ilmu furu` (fiqh)
yang sumber-sumbernya banyak terdapat di dalam Al-Qur`an.
Dengan berpegang pada agama dengan akidah dan
syara` memupuk jiwa penganutnya:
Beriman, mendirikan solat, bersifat rahmat
membuat kebajikan seperti bersadakah, beriman dengan segala kitab, dan beriman
dengan hari akhirat. Kesemuanya terletak di bawah i`tiqad dan amal.
Tuan Hussein Kedah membandingkan pegangan
agama yang betul sebagai bandingan dengan `Shajarah Tayyibah` (Ibrahim: 24)
yang bandingannya dengan usul (batang pokok) yang baik subur dan tidak
berpenyakit – tidak rosak, maka menjadikan pokok subur dan rindang. Dahan-dahan
bandingan bagi pecahan dari batang pokok. Bandingan sebahagian daripada
dahan-dahan adalah pecahan-pecahan penting bagi akidah yang menyuburkan
ranting-ranting yang diibaratkan sebagai
pecahan-pecahan ilmu furu` fiqh. Ia adalah manifestasi kebenaran pegangan
yang mencerminkan kesuburan tumbuhan yang sihat dan segar. Ianya tidak saja
menunjang kukuh ke dalam perut bumi, tetapi pada setiap ranting mengeluarkan
bunga dan buah pada setiap musim yang memberi faedah bagi diri dan juga bagi
yang lain.
Bandingan ini berinspirasikan firman Allah
bermaksud:
``Tidakkah engkau melihat (wahai Muhammad),
bagaimana Allah mengemukakan satu perbandingan, iaitu kalimah yang baik adalah
sebagai sebatang pokok yang baik yang pangkalnya (akar tunjangnya) tetap teguh
dan cabang pucuk menjulang ke langit.`` (Ibrahim: 24).
Begitulah bandingan bagi kebaikan, sebaliknya
bandingan jiwa yang tidak beriman kufur adalah sebagai bandingan dengan pokok
`Shajarah Khabithah` (Ibrahim: 26). Sebagaimana maksud ayat Al-Qur`an:
``Dan bandingan Kalimah Yang Jahat`- buruk,
samalah dengan sebatang pokok yang tidak berguna yang mudah terbungkas
akar-akarnya dari muka bumi, tidak ada baginya tapak untuk tetap hidup.``
(Ibrahim: 26).
Konsep Din hendaklah dilengkapkan dengan
istilah `Islam` itu sendiri yang maknanya lebih significant dari istilah Din
itu sendiri, lantaran Islam memberi berbagai-bagai maksud positif, bahawa Din
Islam, adalah yang menwarkan sebagaimana digambarkan oleh isatilah itu sendiri
bererti, selamat, sejahtera, patuh dan taat. Keselamatan dan kesejahteraan
dialami oleh alam secara luas, selagi ianya patuh pada aturan tabi`i yang
dikenakan terhadap alam, misalnya planet-planet bergerak di atas orbitnya yang
dengannya bertukar siang dan malam. Hewan dan tumbuhan di muka bumi juga
selamat menurut tabi`inya dan tubuh diri kita juga selamat kerana menurut
kehendak dan keperluan tabi`. Demikianlah manusia hidup menurut aturan dan
kewajipan yang ditentukan Allah dari segi syariat dan akhlak adalah selamat.
Kemudian juga Din Islam dikaitkan dengan
akidah yang memberi keyakinan kepada diri dengan hujah-hujah akliah dan naqliah
tentang keesaan, kekuasaan dan kehendak Allah. Ini memberi ketenangan dari segi
pegangan, Dengan jiwa tenang dan tidak ragu dan waswas menyelamatkan. Dalam hal
ini konsep `Din` dengan `Islam` dan`Iman` adalah mempunyai hubungan yang rapat
yang memberi keyakinan dan menegakkan keislaman itu sendiri. Islam dengan iman
sebagai satu Din – Din al-Islam agama yang benar sebagaimana firman Allah yang
bermaksud:
``Sesungguhnya agama di sisi Allah ialah agama
Islam.`` (Ali `I,ran: 19)
Dan Allah menegaskan lagi bermaksud:
``Siapa yang mencari selain dari Islam sebagai
agama, maka tidak diterima darinya.`` (Ali `Imran: 85).
Berhubung dengan jalan yang betul dan salah
ini Tuan Hussein Kedah memetik sebuah Hadith yang diriwayatkan oleh Sayyidina
Abdullah bin Mas`ud r.a. berkata bermaksud:
``Telah mengguris kepada kami oleh Rasulullah
s.a.w. pada satu hari akan satu guris, kemudian bersabda Baginda, ``Bermula
ini, iaitu jalan Allah ertinya agama Allah, kemudian Baginda mengguris pula
beberapa guris yang lain pada pihak kanan dan beberapa guris pada pihak
kirinya, kemudian Baginda bersabda, ``Bermula ini guris sekaliannya, iaitu
mithal bagi beberapa jalan dan agama yang lain daripadanya. Bermula tiap-tiap
satu jalan daripadanya ada syaitan yang menyeru ia kepadanya. Kemudian membaca
Baginda Rasulullah s.a.w. bermaksud, ``Inilah jalanku yang betul.``
Dapat difahami secara alegori, bahawa
penerangan tentang Din, tentang, Iman dan Islam secara berterusan sejak dulu
hingga sekarang adalah bagi menunjukkan garis atau `al-sirat` yang betul.
Penerangan yang disertakan dengan hujah naqal dan akal sepatutnya diterima
secara akur, lantaran apa yang digaris dan dianjurkan tidak lain dari jalan
selamat yang memberi kebahagiaan dunia dan akhirat.
Sekian.
No comments:
Post a Comment