Sebagaimana termaklum bahawa Matan Jauharat
al-Tauhid adalah di dalam bentuk puisi Nazam. Dalam pembicaraan ini puisi
berkenaan akan diterjemahkan, diikuti dengan huraian dari Pensharah dan
tambahan dari Hashiah al-Baijuri (Tuhfat al-Murid), jika perlu. Teks berbahasa
`Arab secara puisi itu, insya Allah dijadikan lampiran.
Bismi`l-Lahi`r-Rahmani`r-Rahim
Al-Hamd li`Llah wa salla Allah `ala Khair
khalqih Muhammad wa Alih wa Sahbih wa
sallam.
Berkata Syeikh Ibrahim al-Laqani sebagai
Pematan:
Kemudian salam Allah dan salawatnya:
Ke atas
Nabi yang datang dengan tauhid * Sesungguhnya kosong agama tanpa tauhid
Pematan Shaykh Ibrahim al-Laqani selepas puji
kepada Allah, salawat dan salam kepada Rasulullah sebagai adab dan ciri permulaan
bagi kepengarangan persuratan Islam, tepat menampilkan persoalan utama bagi
matan dan keilmuan yang mau dibicarakan ialah persoalan akidah tauhid dan yang
membawa inti akidah keilmuan tauhid
tidak lain dari Nabi Muhammad s.a.w. Ini dapat difahami persoalan tauhid dalam
banyak ayat-ayat Al-Qur`an seperti di dalam Surah al-Ikhlas, Ayat al-Kursi,
Al-Asma` al-Husna dan sebagainya.
Sharih (tidak diketahui nama) yang menamakan
sharahnya sebagai `Sharah `Aqidat al-Iman` menambah, bahawa Rasulullah membawa
akidah tauhid ini apabila Baginda dilantuk menjadi Rasul ketika usia Baginda
empat puluh tahun. Menurut sharih:
``Erti ilmu tauhid itu mengifradkan yang
disembah sebenarnya dengan ibadatnya serta i`tiqadkan wahdaniyyat DhatNya dan
SifatNya dan Af`alNya atau ibarat daripada mengi`tiqadkan keesaan Dhat Allah
dan sifatNya dan Af`alNya.``
Shaykh Ibrahim al-Bayjuri pula aebagai
Penghashiah di dalam Tuhfat al-Murid mengatakan:
``Tauhid ialah menunggalkan (Iifrad) yang
disembahkan dengan ibadat beserta mengi`tiqad dengan wahdahNya dan
membenarkannya dari segi Dhat, Sifat dan Af`al dan tiada Dhat yang menyerupai
Dhat Allah Ta`ala.
Point yang kedua di dalam bayt puisi
Shaykh Ibrahim al-Laqani, bahawa `Kosong
agama tanpa tauhid`
Sesungguhnya agama pada dasarnya kepercayaan
yang dengan kepercayaan menjadi pegangan. Tanpa kepercayaan, maka ianya tidak
dapat dipanggil agama. Kepercayaan mungkin umpamanya bercanggah dengan Islam.
Misalnya kepercayaan golongan Dahriyyun yang mempercayai alam adalah `Kekal
berterusan`, maka ia adalah juga merupakan kepercayaan dan `agama` bagi mereka.
Demikian juga dengan komunisme yang tidak mempercayaan Tuhan, juga adalah
kepercayaan dan agama bagi mereka. Demikianlah dengan `Liberalisme dan
Pluralisme` adalah merupakan kepercayaan kepada mereka. Bagi Islam Falsafah
yang kukuh bagi agama Islam ialah `Akidah Tauhid` yang merupakan sebagai
benteng yang kukuh bagi Islam dan tidak tercabar oleh musuh walaupun mereka terus
mencabar. Sesungguhnya sesuatu kepercayaan, tanpa ada perkara yang dipercayai, ianya bukan kepercayaan dan bukan agama.
Sebaliknya kepercayaan tauhid Islam tegak dengan akidah yang dibicarakan di
dalam keilmuan akidah, tauhid, usul dan Ilmu al-Kalam.
Seterusnya kata Shaykh Ibrahim al-Laqani
selaku Pematan:
Baginda menunjukkan makhluk agama benar * Dengan kekuatan , hidayah tercapai itu benar
Sharih fokus terhadap Nabi Muhammad yang
membawa akidah dan hidayah, bahawa:
Sesungguhnya Rasulullah di dalam menyampaikan
dakwah kepada masyarakat dengan akidah tauhid Islam, Baginda terpaksa menghadapi tentangan orang-orang
kafir Jahiliyyah. Selama 13 tahun dakwah di Makkah, Baginda menghadapi sekatan
dan ancaman, bahkan menghadapi ugutan untuk membunuh Baginda. Di dalam
menghadapi mereka Rasulullah mengatur strategi. Antaranya berhijrah ke Madinah
yang di sana Islam mendapat sambutan dan mencapai kekuatan dengan mendirikan
negara Islam di Madinah. Di Madinah Baginda tidak terlepas dari menghadapi
musuh kafir Quraisy dari Makkah dan menghadapi Yahudi dan kalangan orang-orang
munafik di Madinah. Dengan secara diplomasi dan adakala terpaksa menghadapi
kekerasan dan peperangan, maka agama Islam dapat berkembang meluas ke Semenanjung
Arab pada zaman Baginda dan diteruskan dakwah Islam dan pemerintahan oleh
sahabat-sahabat hingga ke luar dari Tanah Arab.
Seterusnya kata Matan:
Nabi Muhammad akhir perutusan Tuhan *
Keluarga sahabat dan pengikut-pengikut sekalian
Sharih menumpukan perhatian kepada membicarakan
tentang latar Rasulullah keluarga, sahabat-sahabat
serta pengikut-pengikut Baginda. Kata
Sharih:
``Syahadan sayugianya atas sekalian orang yang
mukallaf itu mengenal yang yakin bahawa sesungguhnya Nabi Muhammad itu manusia
yang laki-laki lagi merdeheka anak Abdullah yang dizahirkan di dalam negeri
Makkah dan kuburnya di dalam negeri Madinah lagi diberi wahyu oleh Allah Ta`ala
kepadanya serta menyampaikannya atas sekalian makhluk dan kepercayaan serta
sidq lagi bijaksana.``
Sebagaimana Pematan menyebut tentang keluarga
Nabi Muhammad s.a.w. maka Sharih menyebut tentang keturunan dan anak cucu Rasulullah. Menurut
Sharih, sahabat mereka ialah, orang berhimpun dengan Nabi Muhammad ketika hidup
baginda mu`min dengan adat orang yang berhimpun dan mati halnya beriman dan
jikalau kecil atau buta sekalipun.
Hingga kepada peringkat ini Pematan iaitu
Shaykh Ibrahim al-Laqani masih lagi pada peringkat khutbah yang menjadi ciri dan adab di dalam persuratan
Islam yang seharusnya memulakan penulisan dengan basmalah , hamdalah dan
salawat dan salam ke atas Rasulullah termasuk keluarga dan sahabat. Dapat juga
dikatakan semua ini adalah merupakan intro` bagi karangan atau persuratan Islam.
Selepas daripada ini barulah Pensharah mulai masuk kepada topik keilmuan yang
mau dibicarakan.
Point yang utama dan berkait dengan topik
pembicaraan bagi bidang ialah dengan Pematan
mengaitkan Rasulullah sebagai Rasul yang membawa tauhid. Tugas Pensharah dan Penghashiah
ialah mengolah apa yang ada di dalam matan dengan maklumat-maklumat tambahan
yang releven dengan persoalan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment