BBB, 26 Jmadil Akhir 1437 = 04 April 2016
(Isnin):
Wajib melantik imam yang adil memerintah
* Secara shara` bukan atas
akal dibantah
Bukan sebagai rukun wajib agama seperti
fardu * Jangan menentang perintah
patuh perlu
Kecuali
perkara yang melibatkan kekufuran
* Hilang patuh tumpuan kepada
Allah Ketunggalan
Jika tidak menghalang patuhlah pada
pemerintahan * Tidaklah hilang kepatuhan semata kurang keadilan
Sharih mengulas tentang perlantikan kepimpinan
bahawa:
Wajib atas tiap-tiap orang yang mukallaf atas
kifayah menegakkan atau melantik imam yang adil dari segi shara`. Pendapat ini
berlainan dengan pendapat Mu`tazilah yang berpendapat wajib melantik imam yang
adil itu atas pertimbangan akal. Kewajipan ini tidak sebagaimana kewajipan yang
fardhu seperti wajib mendirikan solat lima waktu, puasa, zakat dan sebagainya.
Kewajipan ini menghendaki masyarakat umat patuh dengan pemerintahan yang benar,
kecuali perintah dan larangan yang menggugat ugama Islam seperti melibatkan
perkara-perkara kufur maka tidaklah diberi kepatuhan. Selain daripada itu kata
Sharih tidaklah menghilangkan kepatuhan dan kesetiaan kepada pemerintah, walaupun
kelihatan makin menghilang keadilannya. Tetapi hendaklah berusaha membaikinya.
Syarat seseorang layak menjadi imam atau
pemimpin:
Ialah:
Islam, baligh, akil, adil, shuja` (berani) dan kamil (sempurna) akalnya.
Faktor diangkat seorang menjadi imam atau
pemimpin disebut Sharih tiga faktor:
1) Dengan `aqad daripada ahli `aqd seperti ulama` dan sebagainya dan
daripada Ahli al-Halli, yakni orang yang kuat dalam pekerjaan menjadikan imam
seperti mendahuli kematangan (baligh) dan berkebolehan.
2) Sebab wasiat imam kepada khalifah sebagai penggantinya
3) Sebab mengalih atau berubah kesetiaan dan jikalau fasik sekalipun,
bahkan kata Sharih dan jikalau kafir sekalipun atas kata setengah ulama yang
rajih.
Manakala kewajipan Imam yang terpilih atau
dilantik:
a) Wajib atas imam menyuruh akan rakyatnya
daripada mengerjakan barang yang disuruhkan Allah Ta`ala akan hambanya dan
menegahkan barang yang ditegahkan oleh Allah Ta`ala atas hambanya.
b) Wajib Imam menolakkan sebarang kezaliman yang menimpa rakyat dan masyarakat
dan memberi pembelaan jika berlakunya kezaliman.
c) Melaksanakan berbagai-bagai program kebajikan kepada rakyat
Di samping kewajipan pada pihak kepimpinan,
maka bagi umat, rakyat, masyarakat juga mempunyai kewajipan, lantaran
pemerintahan tidak akan berlaku, tenpa kesetiaan rakyat. Kesetiaan rakyat
membolehkan zakat dan cukai dipungut bagi menjalankan pentadbiran dan kemajuan
rakyat.
Kata Shaykh Ibrahim al-Laqani:
Menyuruh berbuat baik dan jauhi umpat dendam
* mencegah mungkar elemen merosakkan
Ujub, takabur dan berbagai jenis hasad
dengki * Tinggi diri, berbantah,
mengkritik segala segi
Sebagaimana pihak pemerintah (Imam) mempunyai
kewajipan di dalam pentadbiran, khususnya mempastikan pembetulan akidah,
perjalanan akhlak dan memelihara kebajikan umat, maka kewajipan juga berada pada setiap umat di dalam sesebuah negara,
negeri atau pemerintahan. Antara kewajipan ialah menyuruh berbuat baik dan
meninggalkan kejahatan sesama di dalam masyarakat. Untuk mengelak dari berlaku
perpecahan di dalam masyarakat hendaklah menjauhkan dari sifat mengadu domba dan
mengumpat. Individu pula tidak bersifat ujub, takabbur, hasad dengki,
berbantah, sentiasa mencari kesalahan, mengkritik berterusan dan bersifat perseteruan,
sebaliknya hendaklah bersifat ukhuwwah dan ihsan sesama masyarakat dan umat.
Dari penerangan di atas dapatlah dilihat,
bahawa skema ilmu akidah dan pendekatannya tidaklah berfokus kepada akidah
tentang ketuhanan sahaja, tetapi mempunyai pendekatan menyeluruh mulai dari
mempastikan `Pandangan Wujud` yang betul dari
kefahaman dan akidah pada peringkat tertinggi yang dihurai secara detail
dan sistematik agar difahami betul-betul rangka akidah pada peringkat tertinggi
melibat dan berkait dengan segala yang wujud dengan pandangan yang menyeluruh.
Kemudian kefahaman tentang alam sebagai fenomena kejadian ciptaan Allah sebagai
manifestasi dari kemahuan dan kekuasaanNya. Selepas itu dikuti dengan peranan
insan di alam ini bermula dari Adam
sebagai khalifah Allah yang pertama memimpin manusia, membawalah kepada
rasul-rasul seterusnya hingga kepada Nabi Muhgammad s.a.w.
Manusia sebagai kelompok masyarakat bukan saja
memerlukan bimbingan dan kepimpinan, tetapi panduan-panduan. Dilihat dari aspek
akidah sahaja, maka kepimpinan adalah budaya warisaan umat secara berterusan.
Kepimpinan dari peringkat rasul-rasul kepada peringkat khalifah, sahabat,
tabi`an , tabi` al-tabi`n, ulama, imam-imam dan apa juga nama kepimpinan yang
diberi, bahawa penerusan di atas nama Islam hendaklah berlandaskan ajaran Islam
yeng telah diatur dan diikuti oleh kepimpinan, di samping kreativiti di dalam
kepimpinan mereka terutama dari segi keadilan, kebajikan dan keselematan mereka. Di dalam hal ini umat
dan masyarakat mempunyai peranan bagi melangsungkan penerusan kepimpinan yang
baik yang diredhai Allah dan didukung umat.
Sekian.
No comments:
Post a Comment