Telah kita bincangkan konsep Uluhiyyah dan
Rububiyyah.
Uluhiyyah `melihat ke atas` pada tahap Ketuhanan yang Agung yang padanya
segala sifat kesempurnaNya dari segi Jalal, Qahhar, Jabbar, Kamal, Jamal dan segala sifat
kesempurnaan.
Manakala Rububiyyah melihat Ketuhanan (dari
atas ke bawah) dalam hubunganNya dengan makhluk. Dia Pencipta, Rahman, Rahim,
Razzak, Khaliq, Bari`, Musawwir, Muhyi,
Mumit dan segala sifat Ketuhanan yang berhubung dengan makluk yang Dia
Mencipta, Mentadbir, Memelihara, Menjaga bahkan Membinasa.
Pada kali ini kita membincangkan `tahap
bawah`, iaitu tahap ``Ubudiyyah` sebagai makhluk yang menjalankan fungsi
kemakhlukan di bawah Rububiyyah, juga Uluhiyyah.
Pada tahap ubudiyyah yang dikenali dengan
makhluk ini tidak sama dari segi tindaklaku. Namun semuanya diletakkan di bawah
kategori `Ubudiyyah`.
Erti ubudiyyah, ialah kehambaan yang patuh,
taat beribadat dan menjalankan fungsi kehambaan di bawah kerajaan Tuhan. Segala
perlakuan hamba sebagai ciptaan Tuhan – Termasuk yang enggan dan menentang, tapi tak terkeluar dari
ubudiyyah yang enggan dan berdosa. Mereka tidak dapat keluar dari ruang alam
yang mereka kena cipta dan berada.
Untuk meluaskan pembicaraan Ubudiyyah terhadap
Tuhan Pencipta dapat dibahagian kepada:
1) Ubudiyyah Tabi`i (fitrah)
2) Ubudiyyah Adat
3) Ubudiyyah Ibadat
a) Formal Taklif
b) Enggan Taklif
1) Ubudiyyah Tabi`i (Fitrah)
Adalah melibatkan seluruh kejadian ciptaan
Tuhan selain dari manusia.
Semua kejadian ini dari segi fitrah patuh
memperhambakan diri kepada Tuhan menurut fitrah yang dijadikan. Ubudiyyah
Tabi`i yang fitri sifatnya ini ialah dari sebesar-besar kejadian yang dicipta
Tuhan dari cakerawala, planet dan bintang-bintang semuanya patuh pada kejadian
Tuhan dan menurut tabi`i fitrahnya
seperti galaksi dan planet patuh bergerak di atas orbit garisan laluan dan pergerakan yang mencerminkan ubudiyyah. Pada tahap yang lebih
kecil bumi satu dari planet ciptaan Allah juga bergerak menurut tabi`i. Dari
pergerakan berlaku siang dan malam menghasilkan musim-musim, turunnya hujan
menyuburkan tanaman sebagai makanan bagi kejadian Tuhan. Kepada aspek yang
lebih kecil gunung tegak berdiri, angin bertiup kencang, menurunkan hujan, dan
air berlari dari alur dan sungai ke lautan mengulangi proses menghidupkan
hidup-hidupan. Begitulah kepada yang lebih kecil, pokok, padang, hutan, unggas
dan binatang terus berkembang secara
tabi`i. Tahap `ubudiyyah Tabi` yang fitri ini tiada permasalahan.
2. Tahap Ubudiyyah Adat
Adalah berkait dengan manusia sebagai makhluk
istimewa yang mempunyai daya berfikir yang dari keistimewaan berdaya maju
misalnya menghasilkan adat susila, mempunyai kediaman, mampu mengusahakan rezeki
untuk kehidupan. Menggunakan ruang untuk pergerakan, mempunyai bahasa untuk
berkomunikasi dan berbahasa. Pola ini berlaku kepada semua kelompok manusia
yang meneruskan adat dan budaya yang mereka warisi dan menjadi lebih
berkembang. Proses kehidupan yang ditingkatkan oleh pengalaman menghasilkan
cara hidup yang dikenali dengan adat budaya yang dipertahankan dan terus
berkembang. Dalam erti kata yang lain makin lama makin berpengalaman dan
mempunyai nilai dan cara hidup mereka. Semuanya ini adalah merupakan ubudiyyah tabi`i yang
berkembang hasil tuntutan dan gaya hidup menurut kesesuaian.
3. Ubudiyyah Ibadat
Juga berkait dengan manusia (beza dari di atas
tidak dikait dengan pegangan keyakinan) yang mencapai peringkat berfikiran
tinggi yang melihat kejadian bukan setakat kejadian, tetapi memikirkan tentang
fenomena kejadian alam dan fungsi manusia. Memandu kesedaran ini ialah dengan
perutusan rasul-rasul yang memberitahu tentang kelkhalifahan manusia, peneraju
kepimpinan sebagai penerusan misi dan visi kerasulan yang diutuskan. Dengan
perutusan kerasulan meningkatkan budaya yang mereka bina. Menyedarkan mereka
tentang Pencipta. Dengan kesedaran yang diterima, pegangan dan nilai dipakai mereka
memakmurkan bumi, memanfaatkan segala ciptaan Allah bagi kepentingan manusia. Mereka menyedari melalu perutusan,
bahawa jika alam tabi`i yang fitri itu patuh pada peraturan tanpa sanggahan.
Demikian manusia sewajarnya mengakui
Ketuhanan yang Maha Esa dan kerasulan yang diutuskan.
a) Menerima Taklif
Sesungguhnya ketamadunan kerasulan telah
berterusan berpuluhribuan tahun yang lepas.Kesedaran manusia adalah berasal
dari perutusan kerasulan dan tunjuk ajar mereka. Menerangkan aturan-aturan hidup yang
membentuk nilai-nilai murni yang mengharmonikan kehidupan individu dan
jamaah. Sesungguhnya misi kerasulan terus dipatuhi – termasuk
menerima dan mengamalkan apa yang ditaklifkan yang tidak lain mengajar,
mendidik dan meninggikan tamadun dan budaya manusia.
c) Enggan Taklif
Walau bagaimana ada perbezan dari ubudiyyah
tabi`i dan fitri, berbanding dengan manusia yang berdepan dengan Ubudiyyah
ibadat yang menerima taklif dan ada yang tidak menerima. Mereka ini ibarat
sebuah tubuh badan manusia yang dari segi fizikalnya menerima kejadian dan
aturan tabi` bagi manusia. Misalnya tubuh patuh pada keperluan makan minum, mematuhi
keperluan tidur dan jaga, menghidup secara tabi`` menerima nikmat udara yang segar, tetapi dari aspek
minda mereka tidak terbuka bagi menerima
tentang Uluhiyyah-Rububiyyah yang mencipta manusia. Mereka pada
hakikatnya penentang atau pemberontak yang tidak menyedari hakikat diri dalam
kewujudan sebenar. Dalam istilah yang lain mereka terlindung dan tertutup dari
memahami dan tidak dapat menerima kebenaran. Maka mereka adalah tergolong di
bawah ubudiyyah negatif yang diistilah sebagai kufur dan kafir.
Konsep Ubudiyyah yang (Enggan Taklif) adalah memaksudkan kepada kehidupan terbuka manusia di luar dari
mematuhi taklif formal, mereka diberi ruang kebebasan mengisi konsep ubudiyyah.
Mereka adalah realiti kehidupan dan menjadi sebahagian dari masyarakat yang
didepani. Adalah menjadi tugas yang menerima taklif, menyedarkan mereka akan
fungsi mereka yang tidak terhad kepada kehidupan di dunia sementara, tetapi kehidupan
dan kewujudan ada hubungan dengan hakikat tertinggi yang perlu kita berbakti
kepadaNya dan berbakti kepada masyarakat yang dengannya menambahkan kebaikan dan ganjaran.
Sekian.
No comments:
Post a Comment