BBB, 22 Jamadil Akhir 1437 = 22
Sebagaimana antara rukun iman ialah percayakan
mala`ikat, maka demikianlah Penggubah Matan Jauharat al-Tauhid Shaykh Ibrahim
al-Laqani menyatakan:
Setiap hamba ada penjaganya daripada *
Malaikat yang menulis baik-buruk sentiasa
Dari segala amalan tanpa tinggalan *
Walaupun rintihan ketika sakit dinukilkan
Muhasabahlah dengan diri dari lalai * Semoga dengan prehatin diri
terbelai
Kata Sharih:
Wajib atas tiap-tiap yang mukallaf itu
mengi`tiqadkan bahawasanya tiap-tiap manusia yang akil baligh lelaki atau
perempuan, iaitu ada malaikat yang hafazah (memelihara), dan iaitu sepuluh
malaikat dan malaikat yang menyurat amal manusia yang dinamai keduanya
Kiraman-Katibin – menyurat yang baik dan jahat.
Kata Sharih:
``Apabila telah mengenal engkau barang yang
telah tersebut itu, maka janganlah zahir akan tubuhmu dan hawa nafsumu dan
cita-cita kamu daripada perbuatan yang tiada ada manfaatnya.
Seterusnya kata Nazim:
Dan wajib beriman dengan ajal maut * Mencabut nyawa oleh Malakul Maut
Kematian pasti datang dengan apa cara * Sama ada terbunuh atau mati biasa
Semua tahu bahawa setiap yang bernyawa akan
mengalami kematian. Banyak ayat Al-Qur`an menyebut tentang maut antaranya ayat
yang bermaksud:
``Apabila tiba ajal mereka itu tidak akan
tertangguh walau sesaat dan tidak mendahului (Al-A`raf: 34).
Kematian tetap datang dan ia adalah ketentuan
dari Allah Ta`ala sama ada mati terbunuh, kemalangan atau mati biasa.
Dalam soal selepas kematian ada khilaf
pendapat. Ini diperturunkan oleh Penggubah di dalam susunan matan berikut:
Selepas
binasa bertiupnya sangkakala
* Menyatakan Imam al-Sabki
kekalnya perkara
`Ajbu al-dhanab seperti ruh tetapi ditashih *
Al-Muzani akan binasa sebagai sahih
Sesungguhnya segala sesuatu adalah binasa
* Peganglah pada ketentuan tentang segala
Bahawa selepas berlaku kiamat adalah semuanya
binasa kecuali Allah yang Maha Berkuasa. Pensharih ada menyebut tentang ``Ajbu
al-Dhanab` (tulang seni pada bahagian belakang), yang merupakan bahagian dari
diri jasmani manusia sebagai `benih` bagi kebangkitannya kelak seperti yang
dikatakan oleh Imam Sabki, tetapi Imam Muzani tidak menerimanya, sebaliknya
mengatakan semuanya binasa. Ayat Al-Qur`an jelas menyatakan bahawa bermaksud:
``Segala yang ada di muka bumi itu akan binasa.
Dan akan kekallah Dhat Tuhanmu yang mempunyai
Kebesaran dan Kemuliaan,`` (Al-Rahman: 26-27).
Berhubung dengan orang yang mati tiada khilaf
bahawa:
Bagi roh orang yang mu`min di dalam rihat,
sebaliknya bagi roh bagi yang kafir di dalam kesiksaan.
Berhubung dengan soal roh, kata Penggubah
Nazam:
Jangan engkau bicara soal roh sebagai
disebut * Nas dalam shara` akan tetapi berikut
Tujuan mengenal hakikat ia adalah kejadian * Cukup dengan nas sebagai panduan
Penggubah matan dan Pensharah menyebut tentang
pendapat `ulama` mengenai pembicaraan
tentang roh oleh kerana ada nas yang melarang membicarakannya .
Ayat bermaksud:
Dan mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad) tentang
roh, katakanlah ``Roh itu dari perkara urusan Tuhanku, dan kamu tidak diberi
ilmu pengetahuan, melainkan sedikit sahaja.`` (Al-Isra`: 85).
Ikhtilaf ulama tentang membicarakannya ada
yang berpendapat, harus membicarakannya, tetapi ada yang berpendapat, tiada
harus melainkan kita i`tiqadkan bahawasanya roh itu wujud yang baharu yang
dijadikan oleh Allah Ta`ala, halnya ada di dalam tubuh kita selagi kita hidup, tetapi tiada khusus
tempatnya.
Menurut jumhur Malikiyyah, roh itu maujud yang
ada rupanya seperti jasad di dalam shakal (bentuk), bukan kasarnya, maka
memadalah bagimu nas Qur`an dengan isnad ini, bahawasanya hakikat roh itu tiada
mengetahui dia melainkan Allah Ta`ala, maka kata jumhur Malikiyyah itu marjuh
dengan zahir nas Qur`an dan tempat roh kata jumhur al-Malikiyyah itu di dalam
hati.
Menurut pendapat lain, `` Syahadan dalam
membicarakan hakikat roh itu makruh di atas qaul yang rajih
Dan bagi setiap orang itu satu roh jua, tiada
berbilang-bilang. Inilah pendapat ulama` yang rajih.``
Seperti roh ialah akal kata Penggubah:
Dan akal seperti roh, tetapi ada khilaf pendapat * Lihatlah tafsiran tiada serumit roh dilihat
Akal kata Penggubah dan Sharih adalah sebagai
maujud yang baharu yang dijadikan Allah. Ia adalah alat bagi memikirkan
termasuk bagi mengenal Allah. Sifatnya waras berada pada diri manusia yang
letaknya adalah pada tempat yang mulia iaitu pada kepala. Akal dapat disuburkan
dari segi fizikal dengan zat makan minum yang sihat dan dari segi maknawinya
ialah meningkatkannya dengan ilmu pengetahuan. Ianya adalah keperluan bagi
manusia bagi kehidupan dan bagi amal ibadat. Adalah bermanfaat mengenalinya dan
meningkatkan potensi perkembangannya.
Sekian.
No comments:
Post a Comment