BBB,
11 Rajab 1437 = 19
April 2016 (Selasa):
Pada bahagian permulaan atau muqaddimah bagi
kitab-kitab usuluddin seperti bagi Matan
Jauharat al-Tauhid oleh Ibrahim
al-Laqani, Kitab Bidayat al-Hidayah berdasarkan Matan Umm al-Barahin oleh
Muhammad Yusuf al-Sanusi yang disharah oleh al-Shaykh Muhammad Zain bin
al-Faqih Jalaluddin dan Risalah al-Tauhid dari Jabatan Agama Islam Johor dan
kebanyakan kitab-kitab usuluddin yang lain adalah bermula dengan muqqimah
kitab-kitab mereka bertolak dari hulum akal
yang menjadi sebagai syarat bagi mukallaf mempelajari ilmu akidah.
Pendekatan sedemikian menjadi pola dan
tradisi pendekatan muqaddimah bagi kitab-kitab dan buku-nuku akidah
Tetap bagi Tuan Haji Said bin Haji Ibrahim, beliau
mengambil pendekatan berlainan dan menyimpang dari tradisi yang seharusnya
membukakan pembicaraan dengan `Hukum Akal`, tetapi memulai pendekatan bagi
muqaddimah kitab Akidah Ahlu al-Sunnah wa al-Jama`ah ialah dengan konsep
`Fitrah`
Fitrah mempunyai ertinya yang luas:
Fitrah boleh bererti sebagai semula jadi, asli, menurut tabi`i, bukan dibuat-buat,
bersih dan bukan artifisial.
Fitrah boleh dikaitkan dengan segala keaslian
sesuatu, misalnya Allah menciptakan langit dan bumi menurut fitrah, planet-planet
bergerak di atas orbitnya secara fitrah, kejadian malam dan siang dengan
waktu-waktu bagi masing-masing juga bersifat fitrah.
Fitrah boleh dikaitkan dengan diri manusia
yang merupakan fitrah kejadian Allah yang dari segi fitrahnya dikurnia akal
untuk berfikir, dikurniai inderawai
untuk menanggapi, dikurnia hati untuk memesrai dan dikurnia rohani untuk mencintai.
Semuanya secara fitrah.
Di dalam pembicaraan mengenai akidah, iaitu
iktikad terhadap sesuatu secara tepat dan yakin dan merupakan kebenaran adalah
merupakan fitrah bagi manusia mau mengetahui ketepatan, kebenaran dan keyakinan
yang menjadi pegangannya. Manusia adalah dijadikan secara fitrah dan fitrah
manusia mau mengetahui kelilingannya dan lebih dari itu mau mengetahui dirinya
dan mau mengetahui alam keliling, dari mana semuanya, bagaimana ianya ada dan
siapa yang mengadakannya. Bagi menjawab semua adalah melalui ilmu (berfikir)
yang membawa kepada keyakinan dan pegangan. Ini merupakan fitrah manusia.
Menurut fitrah manusia semula jadinya
memerlukan kepada keyakinan agama yang fitrah sifatnya, iaitu agama Islam.
Menurut Haji Said:
``Islam adalah agama samawi yang diturunkan
Allah sesuai dengan fitrah manusia yang menseimbangkan jasmani dan rohani dan
akhirat.``
Ciri utama bagi Islam ialah berfalsafahkan
tauhid.
Mengenai kefitrahan manusia yang tabi`i dan
asli ini turut disebut oleh Tuan Haji Sai`d secara tidak langsung berlandaskan
akal, tanpa menyebutkan rukun dan hukum akal, kata Tuan Haji Said:
``Menurut akidah Islam dan ajaran tauhid,
seseorang itu boleh membuktikan kewujudan Allah dan mentauhidkannya ialah
dengan berasaskan dalil naqli dan dalil akli. Mereka yang mengasaskan akidahnya
dengan berdalilkan dalil-dalil tersebut adalah dikira sebagai seorang muslim
yang beriman.``
Konsep fitrah yang menjadi tabi`i manusia mau
mencari kebenaran dan keyakinan diperkukuhkan kefitrahan dan pembuktian dengan
bukti akli dan naqli.
Bukti akli misalnya dengan melihat kepada
kejadian alam yang mengkagumkan atau kemusnahan melalu gempa bumi dan
saebagainya yang merosakkan membuktikan
ada kekuasaan yang esa. Hujah ini dapat
dibuktikan dengan bukti naqli. Seperti ayat bermaksud:
``Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah yang
menciptakan langit dan bumi dalam enam masa. Lalu Ia bersemayam di atas arash``
(al-A`raf : 54)
Atau ayat bermaksud: ``Katakanlah Dia Allah
Yang Tunggal yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang
hajat.`` (al-Ikhlas: 1- 2).
Dari segi pendekatan akidah kitab-kitab tauhid
atau usululuddin sebagaimana dikatakan adalah amat memberi penekanan terhadap
rasional akal, akal sebagai satu fakulti utama bagi diri manusia, diterima
sebagai fakulti teristimewa bagi diri manusia dan menjadi alat membuktikan
kebenaran dengan dalil dan burhan, tetapi perlu diingat akal mempunyai
kemampuan terhad dan ada kekurangan ianya dapat menaggapi terhadap sesuatu yang
wujud bersifat lahiri dan konsepsi seperti konsep angka, tetapi tidak mampu di
luar dari batas dari itu.
Apa yang hendak ditekankan di sini jika akal
sebagai satu fakulti diri yang terhad dari segi kemampuan, maka adalah wajar
dibuat pendekatan di dalam menanggapi hakikat wujud berdasarkan fakulti-fakulti
yang lain di dalam diri yang bersifat fitrah tersendiri. Jika fakulti akal
digunakan bagi membuktikan tentang kewujudan secara rasional, maka boleh dibuat
pendekatan melalui fakulti inderawi bagi menanggapi wujud secara indera yang
walaupun menanggapi sesuatu yang lebih lahir dan nyata, tetapi juga membuktikan
kebenaran seperti indera penglihatan amat besar peranan di dalam mempastikan sesuatu benda secara nyata,
walaupun mata ada kelemahan, misalnya bergantung pada jarak jauh dan bergantung
pada cahaya, tetapi ianya adalah alat pembuktian dan boleh dibuktikan dengan
dalil. Begitulah dengan indera-indera yang lain seperti, pendengaran, rasa,
kecapan, bau yang semuanya sebagai alat dapat membuktikan kebenaran.
Fakulti diri yang lain yang dapat membuktikan kebenaran yang lebih
subjektif. Misalnya konsep kasih terhadap Pencipta yang mencipta, kasih sesama
makhluk sebagai pancaran dari fakulti
hati, yang dikurniakan secara terhad
kepada manusia, yang menjalinkan kasih sayang, hormat menghormati dan bertolong-tolongan
yang mengharmonikan hidup mereka.
Satu fakulti diri yang penting ialah fakulti
rohani yang lebih subjektif yang penggarapan melaluinya lebih memurnikan jiwa
dan lebih mendekati kepada Yang Maha Pencipta. Rohani adalah aspek subjektif
tertinggi diberi kepada diri manusia yang dengan meningkatkan diri manusia dan
lebih mendekati Maha Pencipta.
Penggunaan keempat-empat fakulti di dalam diri
manusia sebagai lebuh diri manusia dapat
mnenyampaikan mereka kepada destinasi-destinasi yang sesuai dengan sifat
fakulti yang ada pada diri manusia dan mengukuhkan pegangan dan keyakinan. Dari
satu segi akidah tidak saja didekati secara rasional yang kering dari sentuhan,
emosi dan rohani. Aqidah tidak semestinya hanya bersifat rasional, tetapi juga
seharusnya dibuktikan dengan inderawi, rasa mesra, kasih dan cinta yang
melengkapkan pancaran dari diri manusia terhadap alam, bahkan kepada yang
tertinggi – Tuhan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment