BBB, 18 Rajab 1437 = 26 April 2016 (Selasa):
Salah satu daripada rukun iman ialah
percayakan kitab yang diturunkan oleh
Allah kepada rasul-rasul. Dengan penurunan kitab-kitab kepada rasul-rasul itu, walaupun
tidak semua rasul menerima kitab, maka umat-umat bagi rasul-rasul dikenali dengan `Ahlu al-Kitab`. Dengannya membezakan status
mereka dari kalangan kuffar dan pagan. Dengan penerimaan kitab dan pengenalan
sebagai Ahlu al-Kitab` mempunyai significant berbanding dengan golongan kuffar wathaniyy yang menyembah berhala dan pagan yang
primitif.
1) Adanya kitab bagi kerasulan
seorang Rasul adalah pengkuhan baginya.
2) Ada sumber kerasulan yang dapat dirujuk bagi seseorang Rasul
3) Menjadi istinbat bagi akidah dan hukum hakam
4) Melambangkan tradisi keilmuan
5) Sumber berbagai-bagai maklumat
Dengan penurunan kitab kepada rasul, bahawa
apa yang didakwa oleh seseorang Rasul tidak semata-mata dakwaan, sebaliknya
boleh diperiksa kebenarannya melalui kitab dan kandungan kitab yang
diterimanya. Ianya menjadi dokumen sahih yang membuktikan kerasulan seorang
Rasul. Mempercayai kitab sebagai salah
satu rukun iman terkandung di dalam ayat Al-Qur`an yang bermaksud:
``Wahai orang-orang yang beriman tetapkanlah
iman kamu kepada Allah dan Rasulnya dan kepada Kitab Al-Qur`an yang telah
diturunkan kepada Rasulnya (Muhammad s.a.w.) dan juga kepada kitab-kitab Suci
yang telah diturunkan dahulu daripada itu.`` (Al-Nisa`: 136).
Tidak ada permasalahan dari segi pendekatan oleh
pengarang (Tuan Haji Said bin Haji Ibrahim) tentang al-Kitab. Sumber-sumbernya
di dalam Al-Qur`an.
Sebagaimana umum wajib diketahui dan berpegang
dari segi akidah bahawa terdapat 4 kitab utama yang wajib bagi orang Islam
beriman dengannya, iaitu:
1) Kitab Al-Taurat
Diturunkan ke atas Nabi Musa a.s. dengan
bahasa Qibti. Mengandungi persoalan akidah dan
shariat. Serta menjelaskan tentang bakal bangkit Nabi terakhir iaitu
Nabi Muhammad s.a.w dari turunan Ismail bin Ibrahim a.s yang membawa shari`at
baru dan tidak berubah dari segi akidah. Walau bagaimana Taurat sekarang telah
diubah. Berubah tentang pertanda Rasullah. Tidak menyebut soal syurga, neraka,
kebangkitan, soal hisab, perhitungan pada mahshar, mizan dan lain-lain yang
berkaitan dengan kiamat.
2) Kitab Al-Injil
Diturunkan ke atas Nabi Isa a.s. dengan bahasa
Siryani. Memuatkan kenyataan-kenyataan yang benar dan nyata, tentang
mentauhidkan Allah dan melarang dari menyengutukanNya, Di dalam Injil yang asal
juga ada keterangan mengenai kebangkitan Nabi Muhammad s.a.w. Kitab Injil juga
mengalami perubahan yang dilakukan oleh pengikut yang tidak bertanggungjawab.
3) Kitab Al-Zabur
Diturunkan ke atas Nabi Daud a.s. dengan bahasa Ibrani. Kitab Zabur mengandungi fatwa-fatwa dan nasihat-nasihat
dan peringatan yang mesti dijalankan oleh umatnya. Kitab Zabur tidak
mengandungi shariah dan hukum-hukum, kerana Nabi Daud diperintah Allah Ta`ala
mengikut shariat yang diturunkan kepada Nabi Musa
4) Kitab Al-Qur`an
Diturunkan ke atas Nabi Muhammad s.a.w. dengan
bahasa `Arab. Al-Qur`an mengesahkan kitab-kitab
yang terdahulu. Kitab
al-Qur`an bersih dari perubahan.
Al-Qur`an mengandungi akidah tauhid, hukum shari`at, tentang akhirat dan balasan
syurga neraka. Maklumat-maklumat mengenai kejadian alam, keilmuan, cerita dan
peristiwa-peristiwa.
Selain dari kitab utama empat buah berkenaan,
turut diturunkan dari Allah Ta`ala ialah risalah-risalah kecil yang dikenali
dengan sahifat atau pluralnya `suhuf` Sejumlah 100 atau 110 suhuf telah
diturunkan. Suhuf diturunkan kepada:
1) Nabi Adam 10
suhuf
2) Nabi Shith 50 suhuf
3) Nabi Ibrahim 10 suhuf
4) Nabi Idris 30 suhuf
5) Nabi Musa 10
suhuf
Sebagaimana kitab-kitab suci utama yang empat,
demikian suhuf ialah kalam Allah diwahyukan kepada nabi-nabi dan rasul-rasul
yang tidak terkumpul dan tidak dijadikan sebuah kitab khas. Antaranya bersifat
lembaran-lembaran sahaja. Di dalam suhuf mengandungi perintah dan kenyataan-kenyataan. Antara firman Allah
Ta`ala bermaksud:
``Sesungguhnya
(keterangan-keterangan yang dinyatakan) ini ada (disebutkan) di dalam
suhuf yang terdahulu (iaitu) suhuf Nabi Ibrahim dan Nabi Musa.`` (Al-A`la:
18-19).
Dapat diambil kesimpulan, bahawa agama Islam
sejak dari Nabi Allah Adam a.s. adalah berasaskan tradisi yang kukuh, iaitu
berdasarkan tradisi kitab dan suhuf yang di dalamnya terakam undang-undang,
aturan-aturan dan keilmuan. Tradisi aturan, undang-undang dan keilmuan
berterusan dan berkesinambungan diterima oleh rasul-rasul yang seterusnya
menerima kitab atau suhuf sebagai panduan. Ianya juga menjadi bukti kukuh
bahawa agama Islam dan tradisi berterusaan adalah berasaskan ilmu pengetahuan
yang diturunkan oleh Allah Ta`ala kepada rasul-rasulnya dan ini dipelajari oleh
pengikut-pengikut. Bayangkan penurunan kitab Al-Qur`an, betapa besar
pengaruhnya kepada tradisi peraturan, perundangan, keilmuan dan nilai-nilai
daripadanya. Berbagai keilmuan yang dapat ditimba dan dipelajari darinya dari
keilmuan yang dikenali sebagai ilmu agama seperti akidah, fiqh, tasawuf,
tafsir, balaghah dan nahu membawalah kepada keilmuan moden yang sumber darinya
dapat dipelajari tentang ilmu bumi, tumbuh-tumbuhan, astronomi, perubatan, matematik
dan berbagai-bagai lagi. Ertinya dengan kitab-kitab dan suhuf bererti Islam
melalui kitab-kitab dan suhuf-suhuf mengasaskan tradisi keilmuan yang
berkembang sepanjang zaman dan tradisi ini berterusan hingga zaman moden ianya
dipelajari di institusi surau, masjid, madrasah membawalah kepada pengajian
tinggi yang kini dikenali dengan universiuti. Keilmuan yang dicetus Islam
melalui wahyu dan tradisi keilmuan terus berkembang membina tamadun dan
peradaban manusia.
Sekian.
No comments:
Post a Comment