BBB, 03 Rajab 1437 = 11 April 20-16 (Isnin):
Kesan dari konflik politik ini juga melahirkan
antaranya ialah golongan Khawarij dan Murjiah.
Khawarij bererti mereka yang keluar dalam
maksud golongan yang menentang kepimpinan yang menyebabkan sengkita, peperangan
dan memecahbelahkan umat. Mereka menegakkan falsafah dan sikap tersendiri yang
radikal sifatnya. Pihak Khawarij mengecam tindakan A`ishah yang bersekongkol
dengan Zubair dan Talhah memerangi Ali (Peperangan al-Jamal). Mereka menentang
tindakan `Tahkim` antara Abu Musa al-Ash`ari mewakili Sayyidina `Ali dan Amr
Ibn al-As mewakili Mu`awiyah dan berikutnya persengkitaan yang membawa
kepada pembunuhan Saydina Hussein di
Padang Kerbala`. Mereka tidak berpihak kepada semua, bahkan mengambil sikap
radikal sebagaimana dilambangkan di dalam slogan mereka, ``Tiada berhukum
melainkan dengan Kitab Allah` dan `Wajib Mengubah Kebatilan`. Mereka bertindak
membunuh secara serentak `Ali, Mu`awiyah dan Amru Ibn al-`As, tetapi hanya
berjaya membunuh Sayyidina `Ali. Mereka
dengan mudah menjatuhkan hukum `kufur` terhadap mereka yang dianggap
melakukan kesalahan besar termasuklah terhadap A`ishah, Talhah, Zubair,
Muawiyah, Amru Ibn al-As, Abu Musa al-Ash`ari dan Yazid.
Sikap mereka terhadap khalifah-khalifah yang
dilantik, bahawa mereka bersetuju dan menerima perlantikan Khalifah Abu Bakar
dan Umar. Pandangan ini bersamaan dengan pegangan Ahlu al-Sunnah wa al-Jama`ah,
tetapi bagi Khalifah `Uthman bin `Affan mereka menerima pada bahagian awal,
tetapi menolaknya pada peringkat akhir kerana dianggap `Uthman telah
menyeleweng. Manakala perlantikan Ali
diterima oleh kaum Khawarij, tetapi Ali dianggap melakukan kesalahan yang besar
dengan penerimaan `Tahkim`, lantaran ini Ali juga dicop sebagai kafir.
Bagi kaum Khawarij yang bersifat radikal
berpendapat bahawa keimanan sebagaimana dikata oleh Ahlu al-Sunnah wa al-Jama`ah,
iaitu qasad dihati, iqrar dengan lisan dan beramal dengan rukun-rukun, tetapi
bagi kaum Khawarij bahawa dalam semua aspek itu amalan adalah bukti keimanan
yang utama, bahkan bagi Khawarij yang keras itu mengatakan orang yang tidak
solat, puasa dan zakat juga dikatakan sebagai kufur.
Walaupun kelihatan pihak Khawari bersifat
radikal dari segi sikap dan pendapat, namun tidak tertonjol tidakan radikal
mereka, kecuali membunuh Sayyidina `Ali kepada tindakan fizikal dan radikal yang mengubah suasana politik dan
pemerintahan seperti yang dilakukan golongan Shi`ah. Mereka juga mempunyai
pimpinan yang juga menghadapi perpecahan.
Pada dasarnya Khawarij tidaklah subur
berkembang. Ini mungkin diakibat oleh sikap keras mereka dari segi pendapat dan
mudah menghukum. Pertapakan mereka bertempat di negara Arab seperti di Yaman,
Iraq, Hadhramaut dan Taif. Sebahagian berkembang di Parsi. Tokoh-tokoh mereka
juga tidak begitu terkenal, tetapi antara mereka ialh Nafi` bin Azraq yang
disifatkan sebagai Khalifah bagi golongan Khawarij. Pimpinan-pimpinan lain
ialah: Abu Thaluf, Najdah bin Amin, `Urwah bin Hudair, Najdah bin Uwaimir,
Mustaurid bin Sa`ad, Hautarah bin As`ad, Qurrab bin Marrah, Najdah bin Amir,
Ubaidillah bin Bashir, Zubir bin Ali, Qathari bin Fujaah dan Abdu Rabbih.
Menurut K.H. Sirajuddin, faham radikal yang
berasal dari protes kepada berpandangan radikal ini menjadi satu cabang sikap
politik membawa kepada satu aliran pendapat. Walaupun ianya tidak terbina
sebagai satu faham falsafah yang kuat dan pengaruhnya bagai telah hilang,
tetapi rangka fikirannya meninggalkan kesan dan masih diperkatakan sebagai aliran yang telah tumbuh dalam pemikiran
Islam.
Satu lagi golongan yang lahir akibat dari
politik adalah golongan yang dinamakan `Golongan Murjiah, Kelahirannya ialah
sebagai respond terhadap situasi semasa akibat persengkitaan yang berlaku di
kalangan umat Islam pada pertengahan
abad pertama Hijrah. Respond dimaksudkan berlainan cara. Kita melihat Khawarij
mengambil sikap radikal dan keras, sedangkan glongan Shi`ah bersikap menentang
dan mendirikan konsep keimamiah dan pemerintahan, walaupun di tengah tekanan
dan penindasan. Namun di sana ada satu sikap lagi yang kita namakan sikap
`Skeptis` yang diambil oleh pihak yang
mendukung pendekatan ini. Sikap ini diambil melihat penentangan pihak Shi`ah
yang dianggap berlaku ketidakadilan terhadap keturunan Ali yang merupakan
turunan dari Rasulullah. Ini mengeciwakan golongan ini. Lebih mengeciwakan
berlaku perselisihan antara `Aishah bersama Talhah dan Zubair menentang
Sayyiduna Ali yang sepatutnya peristiwa ini tidak berlaku. Lebih mengeciwakan
dari pertelagahan politik berlaku pertukaran khalifah dari Ali kepada
Mu`awiyah, kemudian berlaku pembunuhan terhadap Sayyiduna Hussein. Kekacauan
juga akibat timbulnya puak-puak yang tidak berpuashati terhadap situasi yang
berlau seperti lahirnya Shi`ah dan Khawarij. Namun bagi pihak ini, walaupun
tidak menyenangi, tetapi puak ini berpendapat tiada daya bagi mereka untuk
menolak segala kekacauan dan dalam keterpaksaan menerima situasi sedemikian.
Walaupun tidak puas hati mereka menyerahkan kepada Allah dan mengharapkan
sesuatu yang positif akan menjelma. Golonganm inilah yang dinamakan Murjiah
yang bermaksud adalah menangguh segala permasalahan kepada Allah dan
mengharapkan dapat terselesai. Segala permasalahan jika dihadapkan kepada
mereka tentang pendapat mengenai pertikaian Ali-Muawiyah dan apa sepatutnya
tindakan , dengan pesemis dan skeptis mereka menagguhkannya kepada penentuan di
hadapan Allah. Begitulah dengan berbagai-bagai persoalan yang lain.
Pendirian Murjiah berbanding dengan Khawarij
tidak mengancam kedudukan masa-mana pihak politik, kerana mereka tidak
bertindak atau sekurang-kurang melahirkan pendapat yang mengancam pihak
berkuasa.
Kelahiran puak-puak seperti Khawarij dan
Murjiyah dari satu segi dapat dilihat sebagai benih permulaan bagi melahirkan
pandangan yang bersifat falsafah di dalam aspek aqidah Islam. Misalnya dengan
pendirian Khawarij, bahawa manusia harus merubah situasi ketidakadilan yang
dihadapi, seolah-olah menjadi benih kepada faham Qadariyyah dan Mu`tazilah.
Demikian sikap skeptis dan menyerah oleh golongan Murjiah dapat dilihat sebagai
benih permulaan bagi pertumbuhan faham Jabariyyah yang menyerahkan semua kepada
Allah.
Dengan keduidukan sedemikian, semua golongan
yang lahir ini, walaupun antaranya dilihat kecil dan tidak menmggugat, di samping
yang menggugat seperti Shi`ah dan Khawarij, sebenarnya mempunyai impak dan
pengaruh yang lebih penting dari sengketa yang berlaku. Bermaksud peperangan
dan mana-mana episod sejarah pertikaian yang berlaku ianya berakhir setakat itu
dan menjadi fakta sejarah, tetapi perkembangan idea dan falsafah serta berkait
dengan akidah, ianya lebih lama dan terus diperkatakan di dalam konteks aliran
akidah yang berlaku seperti Shi`ah, Khawarij, Murjiah, Mu`tazilah, Jabariyyah
dan sebagainya.
Sekian.
No comments:
Post a Comment