BBB, 29 Jamadil Akhir 1437 = 07 April 2016
(Khamis):
Ada dua harapan bagi pengakhiran karangan
Jauharat al-Tauhid, harapan dari Penggubah Matan dan harapan bagi Sharih.
Penggubah Matan, iaitu Shaykh Abdul Amdad Burhanuddin Ibrahim bin Hasan
bin Ali bin Abdul Quddus al-Maliki al-Laqani (m. 1041H.) berasal dari Mesir.
Manakala Sharih sebagaimana disebutkan tidak diketahui namanya, tetapi ada
sedikit maklumat pada akhir Sharh Matan Jauharat al-Tauhid ini yang
pengarangnya adalah dari Sambas, Kalimantan yang telah menyelesaikan sharh pada
1292H.
Bagi pengakhiran bagi gubahan Matan Jauharat
al-Tauhid, kata Penggubah:
Dengan ini kupohon kurniaan dari Allah *
Menjadi hujah kelak bila disoal di Akhirah
Penggubah telah berusaha menampilkan sebaik
mungkin pendekatan akidah menurut aliran Ash`ari-Maturidi. Semoga ianya menjadi
panduan dan pengukuhan bagi mereka yang mempelajari. Semoga dengan pegangan
akidah yang betul memudahkan perkembalian di akhirat bagi semua pihak.
Seterusnya menutup gubahannya tambah Penggubah:
Kemudian salawat dan salam berterusan * Ke
atas Nabi yang mengukuh persaudaraan
Nabi Muhammad, sahabat dan pengikut *
Jalan kebenaran dibentang tiada bengkok
Kata penggubah apa yang dihasilkan adalah
menurut perintah Allah dan galakan dari Rasullullah s.a.w. yang menyuruh
umatnya supaya menuntut ilmu, khususnya keilmuan akidah yang membetulkan
pegangan dan menyelamatkan dari kesyirikan yang merupakan dosa paling besar
yang setiap kita berusaha menjauhinya, termasuk kesalahan dari segi akidah.
Semoga Allah mengkabulkan permohonan Penggubah.
Manakala pihak Sharih yang difahamkan bahawa
beliau mensharah terhadap Matan Jauharat al-Tauhid adalah, ``Sebab terlebih
sangat memintakan faqir itu saudara faqir yang salih lagi budiman yang sangat
tam`ah menuntut ilmu dalam agama, maka faqir kabulkan akan dia dengan menta`lifkan
sharh ini, kemudian daripada istikharah
ia kepada Allah Subhanahu wa Ta`ala dan barang yang kusebutkan dalam sharh itu,
maka engkau peganglah perkataan ini, kerana bahawasanya demikian itu telah
kutahqiqkan ia dalam qaul `ulama` yang rajih.``
Pihak Sharih juga menampilkan nazam
menyebutkan betapa kitab-kitab yang ditinggalkan oleh ulama, termasuk terhadap penggubah bahawa:
Penulisan kekal panduan menungkah zaman * Biarpun penulisnya di dalam tanah
dikebumikan
Andai terdapat di dalamnya nyata
kesilapan * Baikilah tiada semua kita selamat dari
kecelaan
Sharih merendah diri dan sebelumnya Sharih mengakui,
``Bahawasanya faqir ini tiada layak ia menjatuhkan qalam, sebab sangat
bebalnya dalam `Arab dan ilmu lughah,
istimewa pada ilmu balaghah, lantaran itu sebarang kekhilapan harap
diperbetulkan.
Seterusnya Sharih menampilkan segugus nazam
terakhir dalam sharhnya:
Tubuhku dalam beribadat mashghul *
Oleh dosa di dalam hati berkumpul
Harapan kepada Khaliq Maha Pencipta * Keampunan
dariNya harap diterima
Kemarahan Tuhan kita jadi terpinggir *
Rahmat dariNya pohom mengiringi zikir
Pujian pada Tuhan Pencipta Alam *
Husnul khatimah pohon pengakhir kalam.
Setelah mengkaji dan menulis berbagai-bagai
teks yang berhubung dengan akidah Sunni sebelum ini adalah didapati bahawa
Matan Jauharat al-Tauhid dan Sharh yang dibuat adalah merupakan karangan yang
mempunyai keistimewaannya tersendiri.
Antara keistimewaan yang didapati bahawa
Penggubah matan iaitu Shaykh Ibrahim al-Laqani dapat membicarakan aspek akidah
menurut aliran Sunni dalam gubahan yang
ringkas dan padat. Lengkapnya persoalan di dalam matan dan padatnya kandungan
mengundang beberapa sharih mensharhkan
Matan Jauharat al-Tauhid ini sama ada di dalkam bahasa Arab seperti yang
dilakukan oleh Shaykh Ibrahim al-Bayjuri (L. 1198H.) juga dari Mesir - `Ulama
al-Azhar dengan karangan Hashiahnya yang berjudul Tuhfat al-Murid `ala Jauharat
al-Tauhid.
Sebagaimana maklum Matan Jauharat al-Tauhid di
Sharah juga oleh `ulama dari Sambas (1292 H.) dan mutakhir matan berkenaan
dihurai secara ringkas oleh Hj. Mujiburrahman (L. 1969M.) dari Mataram Barat,
Indonesia dan diterbitkan oleh Pustaka Jiwa, Sdn. Berhad, Kuala Lumpur
(2000M.).
Walaupun Matan Jauharat al-Tauhid sebagaimana disebut ringkas
dan padat, didapati pihak Sharih berusaha menghuraikan kandungan matan dengan
merujuk kepada berbagai pendapat dari Imam Ash`ari-Maturidi dan
pengikut-pengikut mereka, juga dirujuk pendapat-pendapat yang kontra terutama
Mu`tazilah, Qadariyyah dan Jabariyaah sehingga pengaji-pengaji mendapat
gambaran menyeluruh tentang akidah benar, iaitu Ahlu al-Sunnah wa al-Jama`ah,
kandungan di dalam Sharah Jauharat al-Tauhid tak kurang dari kandungan yang disharah oleh Shaykh
Ibrahim al-Bayjuri (juga al-Bajuri) yang berjudul Tuhfat al-Murid. Di dalam
Tuhfat al-Murid sebahagian dari sharh adalah dari segi nahu.
Barangkali satu halangan yang terpaksa
didepani apabila mempelajari Sharh Jauharat al-Tauhid ini ialah masalah bahasa –
Maksud bahawa bahasanya ialah bahasa Melayu lama yang amat terpengaruh dengan
gaya susunan bahasa Arab, tetapi adalah satu yang biasa bagi pengaji-pengaji
tradisi yang pengajaran juga terpengaruh dengan gaya susunan bahasa Arab. Ejaan
juga iaitu di dalam tulisan jawi yang menggunakan kaedah ejaan lama agak
menyukarkan. Walau bagaimana ini adalah merupakan kebiasaan bagi pengaji-pengaji
kitab.
Sebagai kesimpulan bahawa Sharah Jauhat
al-Tauhid adalah sebuah kitab akidah yang lengkap yang dapat dimanfaatkan oleh
pengaji-pengaji akidah menurut aliran Ahlu al-Sunnah wa al-Jama`ah.
Sekian.
No comments:
Post a Comment