BBB, 15 Rajab 1437 = 23 April 2016 (Sabtu):
Telah dibicarakan `Ubudiyyah` bermakna
antaranya, kehambaan, kepatuhan dan kerelaaan (Dibicarakan oleh Muhammad Kamal
Hassan dalam bukunya, The Sufi Concept of `Ubudiya, 1982).
Manakala Islam dari segi lughahnya ialah
bermakna selamat, sejahtera, harmoni dan khudu`.
(Dibicarakan oleh Maududi di dalam bukunya,
Towards Understanding Islam, 1972).
Kedua istilah di atas mempunyai pertalian dari
segi makna dan kaitan persoalan.
Manakala Islam dari segi istilah adalah agama
yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w. dan rasul-rasul terdahulu dari Allah yang
disampaikan kepada umat masing-masing. Sebagai agama, Islam menawarkan
keselamatan, kesejahteraan, kebahagiaan kepada penganut-penganutnya.
Sesungguhnya tiada siapa yang tidak menginginkan selamat, sejahtera dan bahagia
baik bagi diri, keluarga dan masyarakat umat. Keselamatan yang ditawarkan ialah
dengan menerima Islam dan mengamalkannya sebagai cara hidup yang akan memberi
keselamatan, kesejahteraan dan kebahagiaan di dalam berbagai-bagai aspek di
dunia dan juga di akhirat.
Melihat secara sepintas lalu kepada maksud
ubudiyyah semacam ada kesamaan, bererti dengan Islam wujud di dalamnya
ubudiyyah, tetapi diteliti secara halus ada perbezaan antara keduanya.
Ubudiyyah secara halus adalah sebagai
pra-syarat bagi Islam. Ertinya dengan melaksanakan ubudiyyah maka insya Allah
menyempurnakan keislaman.
Menurut Maududi di dalam bukunya `Towards Understanding
Islam` adalah keseluruhan kejadian
ciptaan Allah semuanya Islam, kecuali manusia.
Berdasarkan apa yang dibawa oleh Haji Said di
dalam bukunya Akidah Ahlu al-Sunnah wa al-Jamaah, Kamal Hassan dan Maududi dengan buku masing-masing kita
mengolah pendapat mereka yang ada kaitan antara ubudiyyah dan Islam
Konsep ubudiyyah sebagai pra-syarat bagi penghasilan selamat
dalam Islam ini dapat dilihat kepada;
Kajadian Tabi`i:
Berdasarkan kepada kepatuhan alam tabi`i, maka
pada hakikatnya terhasil kejadian alam adalah Islam. Misalnya:
Cakrawala dengan planet dan bintang bergerak
di atas orbit patuh poda aturan masing-masing adalah Islam (selamat)
laut
dengan kepatuhan tabi`i bergelombang maka ia adalah Islam (selamat).
Hujan turun dengan patuh pada aturan menumbuhkan
tumbuhan untuk dimakan hewan adalah Islam (selamat).
Keselamatan yang dicapai kerana adanya
kepatuhan (terlebih dahulu) maka terhasillah Islam (selamat).
Namun alam tabi`i boleh berubah dari sifat
tabi`inya yang patuh secara fitrah bila ianya diganggu secara tidak beretika oleh
tangan-tangan luar seperti merosakan alam sekitar, penggondolan hutan dan
pencemaran darat, laut dan sungai yang mengganggu kehidupan, seperti firman
Allah yang bermaksud:
``Telah timbul berbagai-bagai kerosakan dan
bala bencana di darat dan dilaut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh
tangan-tangan manusia (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan
mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang telah mereka
lakukan, supaya mereka kembali insaf `` (Al-Rum; 41).
Lebih ketara bahawa penghasilan Islam yang di
dalamnya membawa pengertian selamat sejahtera, patuh, tunduk dan khudhu` adalah
menjadi pra-syarat, bahawa konsep ta`abbudiyyah, patuh, menerima dan
melaksanakan keislaman terlebih dahulu baru diikuti natijah keselamatan atau
sekurang-kurangnya pengakuan menerima Islam terlebih dahulu diikuti amal maka
barulah keselamatan, kesejahteraan dan kebahagian dapat dicapai. Lebih jauh
maksud ubudiyyah terlebih dahulu seharusnya penerimaan secara sempurna yang
menuntut penerimanya mempelajari, mengkaji, memahami dan mengamalkan bagi
dirinya dan masyarakat. Perlu diingat bahawa penerimaan dan pengajian tidak
terhad kepada hidup di dunia, tetapi adalah lebih-lebih lagi di akhirat dan
itulah puncak pencapaian keislaman.
Kekecualian manusia yang menerima Islam tidak
secara tabi`i dan fitri sebagaiomana kejadian-kejadian alam yang lain bersifat
tabi`i, lantaran di kalangan manusia yang ada akal fikiran, lantaran ada yang jauh dari menerima Islam, tetapi
mempertikaikan agama fitrah yang dibawa
oleh Nabi Muhammad s.a.w. yang sepatutnya diterima secara fitrah oleh manusia.
Namun adanya ubudiyyah ada juhudiyyah (penentangan) sepanjang zaman, iaitu dari
mereka yang kufur dan dari kalangan mereka bukan saja di dalam kufur tetapi menentang secara
kefahaman baik atas nama agama seperti Yahudi, Nasrani, dan berbagai-bagai agama , tetapi berbagai
faham dan ism seperti sekularisme, liberalisme pluralisme dan sebagainya
(Mereka diibarat sebagai pencemaran fitrah). Sebenarnya inilah cabaran utama
dan semasa yang perlu dikendalikan.
Sebenarnya kita tidak mau bahawa dengan
ungkapan, Islam agama fitrah dan syumul,
maka cukup dengan keistimewaan agama itu bagi penganutnya mengasingkan diri dan
berubudiyyah, tetapi harus menjadi cabaran mendalami tentang Islam dari
berbagai aspek dan perspektif bagi memberi kefahaman secara segar tentang Islam
selain dari sifat selamatnya ialah sifat universal dan kemampuan menyelesaikan
masalah umat dan masyarakat, misalnya dari segi ekonomi dan sosial. Dengan
pendalaman terhadap Islam dan meluaskan pengetahuan tentangnya sebenarnya
memberi makna ubudiyyah yang lebih luas dan pematuhan yang lebih mendalam.
Ubudiyah hendaklah dilihat dalam makna yang
lebih luas, selain dari ubudiyyah khusus seperti ibadat solat, puasa dan zakat,
ubudiyyah juga ialah kerja-kerja yang tidak diwajibkan tetapi bersifat
kebajikan yang memang digalakkan yang dengan kesedaran tinggi menjadikan masyarakat
berkebajikan yang merupakan kerja ma`ruf yang digalakkan oleh Islam.
Sebagai kesimpulan, dilihat secara menyeluruh
bahawa semua ciptaan Allah tergolong di
bawah kategori bersifat ubudiyyah terhadap Allah sebagai Pencipta hatta
manusia, tetapi manusia sebagai kejadian sempurna ada ikhtiariah dan daya
memilih dan ini adalah hak dirinya dengan izin Allah membuat pilihan dari segi
tindakan adakah ia selari dari segi
ubudiyyah dengan kejadian yang lain yang bersifat fitrah ataukah ia mengambil
jalan menyimpang atau menentang yang risikonya dia sendiri membuat pilihan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment