Tuan Haji Said bin Haji Ibrahim membincangkan
dua rukun iman itu dengan panjang lebar. Pendekatannya adalah lebih kurang sama
dengan kitab-kitab yang lain yang membicarakan persoalah Hari Kiamat dan juga
Qadha` dan Qadar.
Mengenai percaya kepada hari kiamat, bahawa,
ianya adalah satu kepastian yang tidak dapat dinafikan akan datang dan akan
berlaku, Cuma waktu tepat tidak diketahui melainkan Allah jua yang tahu. Namun
fenomena dan bukti-bukti mengukuhkan bahawa kiamat itu akan berlaku. Alam fizikal yang terdiri dari
cakrawala dengan planet-planet tidak mustahil akan berlaku kemusnahan dengan
berlaku perlanggaran antara satu sama lain menyebabkan pecah dan bertaburan.
Jika tidak berlaku perlanggaran, tidak mustahil, kekuatan yang menggerakkan
cakrawala dan planet akan terhenti disebabkan oleh kekurangan tenaga dan
menyebabkan kehilangan keimbangan dan berlaku kerosakan yang teruk yang membawa
kepada kemusnahan yang disifatkan sebagai kiamat.
Pertanda kiamat juga boleh dilihat kepada
tempat yang dekat dengan manusia – di muka bumi ini, iaitu berlakunya kerosakan-kerosakan
seperti berlakunya siri gempa di sana sini yang menyebabkan berlaku kerosakan
kecil dan besar. Kerosakan besar bukan
mustahil berlaku dengan berlaku berbagai-bagai kerosakan dari gempa, banjir,
taufan, kebakaran, kehilangan cahaya, kehilangan udara dan berbagai-bagai
faktor lagi yang membawa kemusnahan..
Sesungguhnya kiamat akan berlaku dan benarlah firman-firman
Allah Ta`ala berkenaan dengannya.
Seperti firman Allah bermaksud:
``Aku bersumpah dengan hari kiamat. Dan aku
bersumpah dengan `al-Nafs al-lawwamah (bahawa kamu akan dibangkitkan sesuadah
mati). (Al-Qiyamah: 1 -2).
Dan pertanda hari kiamat firman Allah
bermaksud:
``Apabila langit terbelah, Dan apabila bintang-bintang
gugur bertaburan.
Dan apabila lautan pecah bercampur baur. Dan
apabila kubur-kubur dibongkarkan
(Setelah semuanya itu berlaku) mengetahuilah
tiap-tiap diri akan apa yang telah dikerjakannya dan ditinggalkannya.`` (Al-Infitar:
1 -5).
FirmanNya lagi bermaksud:
``Wahai sekalian manusia bertakwalah kepada Tuhan
kamu sesungguhnya gempa hari kiamat itu suatu perkara yang amat besar`` (
(Al-Hajj: 1)
Dan firmanNya lagi bermaksud:
``Apabila bumi digegarkan dengan gegaran yang
sedahsyat-dahsyatnya, serta bumi itu memngeluarkan segala isinya.``
Semua gambaran di atas adalah gambaran yang
benar dan merupakan peningkatan kerosakan dari siri kerosakan yang selama ini dinisbahkan
adalah kecil.
Kita menerima berikut dari kiamat tentang Hari
Kebangkitan dan Hari Pembalasan dimana dihitungkan amal yang baik dan buruk
pada hari mahshar yang membawa kepada balasan bagi yang baik masuk ke syurga
dan yang jahat dibalas ke neraka.
Berhubung dengan qadha` dan qadar kata Tuan
Haji Said, adalah mempercayai bahawa
Allah Subhanahu wa Ta`ala adalah Dhat Yang Maha Kuasa. Dialah menentukan dan
mengatur sesuatu yang ada di alam ini dengan kebijaksanaan dan kehendakNya
sendiri tanpa diganggui oleh sesuatu kuasa asing.
Firman Allah bermaksud:
``Dia amat melakukan sesuatu mengikut
kemahuanNya.`` (Al-Buruj: 16).`
Sebagaimana firmanNya lagi yang bermaksud:
`Dan setiap sesuatu ditentukan dengan kadar`
(Al-Ra`d: 8).
Dan firmanNya yang bermaksuid:
Sesungguhnya Kami menciptakan tiap-tiap
sesuatu menurut takdir.` (Al-Qamar; 49).
Manakala Hadith Rasulullah s.a.w. diriwayatkan
oleh Anas bin Malik bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda bermaksud:
``Aku hairan perkara orang mu`min, bahawa
Allah Ta`ala tidak mengqadha` kepadanya qadha`, melainkan ada baginya
kebaikan.``
Namun berpegang dan i`tiqad dengan qadha` dan
qadar yang ditentu Allah tidak menghalang hamba dari ikhtiar dan berdo`a. Pada hakikat manusia tidak mengetahui apa
yang ditentu Allah kepadanya. Ia seharusnya berada di atas landasan hidup yang
betul, meneruskan kehidupan dengan yakin di atas penentuan Allah, kerana apa
yang diusahakan secara bersungguh-sungguh dan berdo`a sepenuh harap. Maka apa yang dicapai adalah mohonan dan penentuan takdir Allah. Seseorang
tidak seharusnya mempersoalkan masa depan yang tidak diketahui, tetapi
mengusahakan mengisi masa depan dengan kemahuan-kemahuan semoga permohonan dan apa yang dipohonkan dikabulkan
Allah Ta`ala.
Seseorang itu hendaklah menerima apa yang
berlaku ke atas dirinya sesudah berusaha dan berikhtiar sedaya upaya, dalam
mana kejayaan atau sebaliknya adalah terserah kepada Allah, maka di situlah
terletak qadha` dan qadar Allah Ta`ala.
Berusaha, bekerja untuk mencari rezeki yang halal
adalah merupakan suruhan Allah Ta`ala.`
(Al-Juma`at: 10).
Kita tak perlu mempersoalkan persoalan-persoalan
hakikat yang kita tak ketahui melainkan Allah. Membuatkan andaian dan memungut
pendapat-pendapat bercanggahkan merumitkan persoalan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment