BBB, 01 Rajab 1437 = 09 April 2016 (Sabtu):
Membaca judul buku di atas oleh K.H. Sirajuddin Abbas
ini memberi tanggapan kepada kita bahawa buku ini membicarakan akidah Ahlu
al-Sunnah wa al-Jama`ah sebagaimana kitab-kitab aqidah yang telah kita
bicarakan sebelum ini, tetapi pendekatan yang diambil sebenarnya ialah Aqidah Ahlu al-Sunnah wa al-Jama`ah di dalam
kelahiran berbagai-bagai akidah di dalam Islam. Pendekatan buku I`tiqad Ahlu
al-Sunnah wa al-Jama`ah ini mengambil pendekatan sejarah bagi pertumbuhan dan
perkembangan berbagai-bagai akidah di dalam Islam dan boleh juga dikatakan adalah
mengambil pendekatan perbandingan dengan lebih penonjolan bagi Akidah Ahlu
al-Sunnah wa al-Jama`ah.
Dari segi format pembicaraan tentang Ahlu
al-Sunnah wa al-Jama`ah Penulis – K.H. Sirajuddin tidak mengambil pendekatan
tradisional sebagaimana yang dilakukan oleh pengarang-pengarang kitab tradisi iaitu
dengan membicarakan pada peringkat permulaan tentang konsep mukallaf dan rukun
akal, iaitu wajib, mustahil dan harus yang menjadi neraca pertimbangan bila
membicarakan tentang yang wajib, mustahil dan harus bagi Allah dan Rasul,
bahkan tidak dibicarakan tentang sifat-sifat bagi Allah dan Rasul dan
pembahagian dan pengelompokan sifat-sifat berkenaan.
Bagi mengukuhkan pembicaraan dan sesuai dengan
judul I`tiqad Ahlu al-Sunnah wa al-Jamaahm sebagaimana disebut bahawa pengarang
memberi keutamaan pembicaraan tentang akidah Ahlu al-Sunnah wa al-Jamaah,
biarpun aliran Ahlu al-Sunnah secara formalnya bukan aliran pertama yang
lahir (Namun bukti dari ayat-ayat
Al-Qur`an dan Hadith tertentu terdapat seawal Islam lahir).
Kelahiran Ahlu al-Sunnah wa al-Jamaah
sebenarnya bagi mempertahankan kemurnian Islam iaitu setelah lahir
berbagai-bagai aliran mendahuluinya seperti Shiah, Mu`tazilah, Qadariyyah dan
Jabariah. Secara formal kelahiran Aqidah Ahlu al-Sunnah wa al-Jama`ah ialah
dengan penentangan Abu Hasan al-Ash`ari
(m. 324H.) terhadap gurunya al-Jubai (m.303H.) pendukung Mazhab Mu`tazilah
terhadap beberapa masalah yang tidak disenangi. Mazhab Mu`tazilah didukung oleh
kerajaan Abbasiyyah terutama pada zaman Khalifah Ma`mun bin Harun al-Rashid
(198-218H.), Al-Mu`tasim (218-227H.) dan Al-Wathiq (m.227-232H.).
Jadi Aliran Aqidah Ash`ari yang dinisbahkan
kepada aliran Ahlu al-Sunnah wa al-Jama`ah lahir di tengah-tengah ketajaman
perbahasan akidah yang antaranya diakibatkan oleh pertelingkahan politik di
kalangan umat Islam terutama antara Ali-Mu`awiyah, berikut dari peperangan
Siffin melahirkan golongan Khawarij.
Antara slogan `Wajib Mengubah Kebatilan`. Selanjutnya lahir pula
golongan Mu`tazilah yang dipimpin oleh Wasil bin Ata` (80-113H.) yang terkenal
dengan konsep `Tempat Antara Dua Tempat` dan menggelarkan diri mereka sebagai
Ahlu al-Adl wa al-tauhid berhubung dengan pegangan akidah mereka. Berikut dari
itu lahir pula Kaum Qadariyyah yang berfaham, mereka bertindak dengan kuasa dan pilihan
sendiri, dan sebagai kontra bagi kaum Qadariyyah lahir faham yang dikenali
sebagai Jabariyyah yang berpendapat bahawa manusia tidak mempunyai daya upaya,
segala perlakuan dan tindakan adalah dari Tuhan. Di tengah kekacauan pendapat
dan pegangan ini Abu Hasan Ash`ari yang menentang pendapat-pendapat yang ektrim
dan meletakkan akidah Ahlu al-Sunnah bersesuaian dengan unsur-unsur akidah yang
terdapat di dalam al-Qur`an dan Al-Sunnah.
Dari munculnya Ash`ari K.H. Sirajuddin
mengolah tentang perkembangan Aliran Ahlu al-Sunnah wa al-Jama`ah. Beliau
menggalurkan tentang Aliran Ahlu al-Sunnah yang dikaitkan dengan Ash`ari.
Pendekatan Ash`ari berdasarkan akal dan naqal (Qur`an dan Hadith) dan bagi mengukuh dan menentang aliran
Mu`tazilah Ash`ari telah menghasilkan karangan-karangan yang menjadi induk dan
rujukan aliran Ash`ari iaitu kitab:
1) Al-Ibanah fi Usul
al-Diyanah (3 jilid).
2) Maqalat al-Islamiyyin
3) Al-Mujaz (tiga jilid)
4) Beberapa yang lain.
Kekukuhan aliran Ash`ari, kerana kemantapan
dari segi pendekatan yang berasaskan Al-Qur`an dan Al-Hadith dan aliran ini
mendapat dokongan ulama`ulama` besar yang mendukung aliran ini berterusan. Antara mereka yang disenaraikan
oleh K.H. Sirajuddin Abbas ialah Imam Abu Bakar val-Qaffal (m.365H.),Imam Abu
Ishaq al-Asfaraini (m. 411H,)m, Imam al-Hafiz al-Baihaqi (m.458H.), Imam
al-Haramayn al-Juwaini (m. 460H)., Imam Abu al-Qasim al-Qushayri (m. 485 H.),
Imam al-Baqillani (m. 408 H.), Imam Al-Ghazali (m. 505 H.), Imam Fakhruddin
al-Razi (m. 606 H.), Imam Izzuddin bin Abdul Salam (m. 660 H.). Pendukung pada
peringkat yang lebih kemudian ialah Shaykh Abdullah al-Sharqawi (m. 1227H.),
Shaykh Ibrahim al-Bajuri (m. 1272 H.),, Shaykh Muhammad Nawawi Bantan (m. 1315 H.), Shaykh Zainal Abidin bin
Muhammad al-Fatani (m. Akhir abad ke 19M.), Dan lain-lain.
Aliran Sunni diperkukluhkan dengan dukungan
Imam Abu Mansur al-Maturidi berasal dari Maturid, di Samarqand (m. 333H.), meninggal
satu dekad selepas meninggalnya Abu Hasan al-Ash`ari. Beliau juga menghasilkan
belasan buah kitab antaranya memperkukuhkan aliran Sunni seperti
1) Kitab Ta`wil al-Qur`an atau Ta`wil Ahl al-Sunnah
2) Kitab al-Usul (Usul al-Din)
3) Kitab al-Tauhid
4) Kitab al-Jadal
5) Kitab al-Maqalat
Dan kitab-kitab yang lain.
Sebagaimana Ash`ari mempunyai
pendukung-pendukungnya, maka demikianlah dengan al-Maturidi (Tidak diberi
huraian oleh K. H. Sirajuddin) antaranya Al-Taftazani dan pengikut-pengaruhnya tersebar luas di berbagai-bagai negara Islam.
Ada perbezaan-perbezaan kecil antara Ash`ari
dan Maturidi di dalam pendekatan akidah Sunni misalnya ma`rifat Allah menurut
Ash`ari adalah diwajib oleh Shara`, sedang bagi Maturidi adalah diwajib akal.
Sesuatu perbuatan itu menurut Ash`ari tidak mempunyai baik dan buruk, baik dan buruk
ditentu oleh Shara`, sedangkan bagi Maturidi pada sesuatu perbuatan itu sendiri
ada nilai baik dan buruknya. Perbezaan juga tentang kewajipan mengetahui sifat
Allah bagi Ash`ari ialah 13 sifat dengan wujud adalah Dhat bukannya sifat dan
bagi Maturidi 20 sifat dan baginya ada kelompok yang diistilahkan sebagai
Ma`nawiyyah dan perbezaan-perbezaan yang lain yang bersifat furu`. Kedua-dua
tokoh menggunakan hujah-hujah naqal dan akal di dalam membahaskan terutama
tentang sifat-sifat Allah. K.H.Sirajuddin memberi bukti-bukti ayat Al-Qur`an dan
Al-Hadith di dalam membahaskan tentang sifat-sifat Allah dan Rasul juga tentang
rukun-rukun iman yang lain sebagaimana pendekatan kitab-kitab yang lain yang
mendukung aliran Ahlu al-Sunnah wa al-Jama`ah.
Sekian.
No comments:
Post a Comment