BBB, 09 Rajab 1437 = 17 April 2016 (Ahad):
Wahabi ada persamaan dengan fahaman Ibn Taimiyah dan asalnya sama mendukung mazhab Hanbali. Masing-masing mendakwa bagi mengembalikan kepada Al-Qur`an dan Al-Hadith. Jika Ibn Taimiyah bergerak di Syria, tetapi Wahabi yang jauh kemudian daripadanya bergerak di Najd di dalam kawasan `Arab Sa`udi sekarang. Nama pengasas bagi aliran yang dikenali dengan Wahabi dinisbahkan kepada Muhammad bin Abdul Wahhab lahir di Ainiyah (1115-1206H = 1702-1787M) dan meninggal di Najd berasal dari Bani Tamim. Muhammad Abdul Wahhab mendapat pelajaran antaranya dengan ayahnya dan abangnya bernama Sulaiman dan beberapa guru yang lain. Mereka sekeluarga adalah pendukung aliran Ahlu al-Sunnah wa al-Jama`ah. Namun Abdul Wahhab meminati pemikiran Ibn Taimiyah dan berkesempatan membaca buku-buku Ibn Taimiyah lantaran itu pemikiran Ibn Taimiyah banyak mempengaruhinya.
Wahabi ada persamaan dengan fahaman Ibn Taimiyah dan asalnya sama mendukung mazhab Hanbali. Masing-masing mendakwa bagi mengembalikan kepada Al-Qur`an dan Al-Hadith. Jika Ibn Taimiyah bergerak di Syria, tetapi Wahabi yang jauh kemudian daripadanya bergerak di Najd di dalam kawasan `Arab Sa`udi sekarang. Nama pengasas bagi aliran yang dikenali dengan Wahabi dinisbahkan kepada Muhammad bin Abdul Wahhab lahir di Ainiyah (1115-1206H = 1702-1787M) dan meninggal di Najd berasal dari Bani Tamim. Muhammad Abdul Wahhab mendapat pelajaran antaranya dengan ayahnya dan abangnya bernama Sulaiman dan beberapa guru yang lain. Mereka sekeluarga adalah pendukung aliran Ahlu al-Sunnah wa al-Jama`ah. Namun Abdul Wahhab meminati pemikiran Ibn Taimiyah dan berkesempatan membaca buku-buku Ibn Taimiyah lantaran itu pemikiran Ibn Taimiyah banyak mempengaruhinya.
Muhammad bin Abdul Wahhab kemudian ke Makkah
dan Madinah – selepas datang kali pertama menunaikan haji dan kali ini lama
beliau bermukim di kedua tanah suci itu kerana menuntut ilmu Selama di Madinah beliau tidak menyenangi
melihat amalan yang disifatkan bid`ah dan khurafat orang Islam di makam Nabi.
Ada dua fasa penting dilalui oleh faham
wahabi, iaitu fasa menentang bid`ah dan khurafat dan fasa kedua penguasaan
politik pemerintahan dari turunan.
Fasa menentang apa yang disifatkan bid`ah dan
khurafat:
Sebagaimana Ibn Taimiyah menyibarkan
fahamannya secara mengajar, memfatwa dan mengarang, maka pada tahap pertama
ialah menyebarkan fahaman yang boleh disifatkan dakwah baginya.
Bagi menyampaikan dakwah beliau berpindah ke
Basrah. Di sini beliau mengeluarkan fatwa-fatwanya yang dianggap ganjil
sehingga beliau diusir oleh pehak penguasa pada masa itu. Beliau berpindah ke
Hassa dan ke Hunaimalah satu desa kecil dekat dengan Najd. Begitu juga bergerak
di Ainiyah tempat lahirnya. Menyedari
fatwa-fatwa beliau yang pelik beliau tidak disenangi, bahkan ada usaha dari
pihak berkuasa untuk membunuhnya.
Kemudian ia berpindah ke Dur`iyah. Penguasa (Raja)
Dur`iyah bernama Muhammad bin Su`ud menolong Muhammad bin Abdul Wahab
menyiarkan fahamannya. Kedua-dua Muhammad yang mempunyai tujuan dan kepentingan masing-masing itu
bekerjasama. Muhammad bin Abdul Wahab memerlukan perlindungan pihak pemerintah,
sedangkan Muhammad bin Su`ud memerlukan ulama yang keras bagi mengukuhkan
kedudukan dan pemerintahan. Keduanya bekerjasama yang menyebabkan mereka menjadi
gugatan kepada pemerintah Khalifah Turki yang menguasai Timur Tengah,
termasuklah Makkah dan Madinah. Mereka berdua pernah menghubungi dan menghantar
perwakilan kepada Sharif Makkah – Wakil
Khalifah dan mengeluarkan fatwa-fatwa yang ganjil. Sebahagian dari perwakilan
ditangkap dan dibunuh dan sebahagian pulang dan melaporkan kepada Muhammad
Abdul Wahhab.
Mulai daripada itu berkobarlah semangat Wahabi
dan pendukung-pendukung menentang Sharif-Sharif Makkah dan menuduh mereka
melakukan pembunuhan di Tanah Suci, pada hal cukup dengan pengusiran.
Bagi tahap dua ialah pengusaan politik
pemerintahan
Dengan sokongan pengikut-pengikut pihak wahab,
menurut K.H. Zainuddin pihak Wahabi pernah menguasai Hijaz pada 1803-1813 dari pihak Turki, tetapi penguasaan
muktamad hingga kini iaitu selepas kejatuhan Turki kalah dalam Perang Dunia
Pertama kepada pihak Tentera Berikat Barat 1920an dan negara-negara Islam yang
pernah di bawah kerajaan Turki dibahagi-bahagikan kepada kuasa Berikat seperti
British, Perancis dan sebahagian dikuasai Komunis Rusia. Mulai 1925 Semenanjung
Arab berfaham Wahabi berkuasa dengan dikenali Kerajaan Suudi dengan kerajasama
pihak yang mengalahkan Turki. Kekuasaan mereka berterusan hingga sekarang.
K.H.Sirajuddin yang pada 1927, berada di
Makkah iaitu selepas dua tahun Kerajaan Su`udi menguasai Makkah mencatat
pengalamannya menyaksikan kelainan praktis di Tanah Suci Makkah mengenai 20
perkara antaranya:
1. Larangan merokok
2. Dilarang melakukan banyak azan sebagaimana
sebelumnya diazankan di atas 7 menara
dengan berlainan lagu.
3. Tidak dibenarkan menggunakan radio dan
gramophone
4. Dilarang melagukan qasidah
5. Tidak boleh melagukan Qur`an dengan lagu
fuqaha`
6. Tidak boleh membaca Dala`il al-Khairat dan
lagu Burdah
7. Tidak boleh mengaji sifat 20 sebagaimana di
dalam kitab Kifayat al-`Awwam.
8. Tidak dibenarkan imam berlainan solat di
Masjid al-Haram. Mereka disatukan di bawah satu imam yang dikenali `Abu Samah`.
9. Mewajibkan solat berjamaah di Masjid
al-Haram, jika didapati tidak solat dirotan.
10. Kubah-kubah di atas maqam sahabat-sahabat
di baqi`, Ma`la dan Uhud diruntuhkan, tapi kubah hijau Masjid Nabawi tidak
diruntuhkan kerana banyak bantahan dari kalangan umat terhadap tindakan yang
mau diambil
11. Qubah di atas tempat Nabi dilahirkan
dirubuhkan.
12. Menyambut Maulid al-Rasul setiap tahun
dilarang kerana bid`ah
13. Perayaan Isra` Mi`raj pada 27 Rajab
dilarang kerana bid`ah
14. Pergi untuk menziarahi maqam Nabi
dilarang. Dibolehkan pergi untuk bersolat di Masjid Madinah.
15. Berdoa menghadap ke Makam Nabi dilarang,
hendaklah mengadap Kiblat
16. Berdo`a dengan bertawassul dilarang
–Syirik
Di atas disaksi oleh K.H. Sirajuddin pada
pemergian pertama. Tahun 1959 K.H. Sirajuddin datang lagi ke Makkah, tapi bukan
musim Haji – Penyaksian tambahan
17.
Amalan-amalan tarikat dilarang
18. Membaca zikir beramai-ramai seperti La
ilaha illa Allah selepas solat
sebagaimana diamalkan d kalangan umat Islam Nusantara dilarang.
19. Tidak membaca Bismillah awal surah di
dalam solat dan tidak membaca qunut solat subuh.
20. Dan
lain-lain.
Aspek-aspek yang bertentang dengan akidah Ahlu
al-Sunnah wa al-Jama`ah sebagaimana disusun oleh K.H. Sirajuddin Abbas:
1) Berdoa dengan bertawassul adalah
syirik
2) Beristighathah juga syirik
3) Ziarah kubur haram
4) Membina kubah di atas kubur haram
5) Menghisap rokok haram dan syirik
6) Kubah maulid Nabi diruntuh
7) Larang mempelajari sifat 20, galak mempelajari tauhid Uluhiyyah dan Rububiyyah
Oleh kerana penganut Islam di Alam Melayu bermazhab
Ahlu al-Sunnah wa al-Jama`ah, sedangkan pegangan Wahabi banyak bertentang dengan
akidah Ahlu al-Sunnah wa al-Jama`ah, maka penganut-penganut Islam di Alam
Melayu berwaspada terhadap pegangan Wahabi. Jika sebelum Wahabi dulu, pusat
pengajian Islam utama ulama` dari Alam Melayu belajar di Makkah (juga Madinah)
seperti Nuruddin Al-Raniri, Shaykh Abdul Rauf Singkel, Shaykah Abdul Malik bin
Abdullah, ulama-ulama Fatani, Kelantan dan lain-lain belajar di Makkah, tapi
kini pusat pengajian Islam luar negara lebih kepada Mesir, Jordan dan Syria.
Pengajian di universiti di Madinah misalnya bukan menjadi rebutan. Makkah dan
Madinah dilihat lebih kepada tempat menunaikan haji dan ibadat.
Ada semacam berlaku kepupusan dari kelahiran
ulama` dan intelektual dari Makkah-Madinah, tidak seperti silam ianya menjadi
pusat pengajian Islam. Buku-buku keilmuan Islam yang bermutu tiada dihasilkan
di Makkah-Madinah. Sepatutnya Makkah-Madinah sebagai tempat pusat ibadat
keislaman seharusnya juga menjadi pusat keilmuan Islam.
Pada masa dulu Makkah Madinah juga dilihat sebagai pusat
kepimpinan Islam, kini tidak jelas dari segi paksi kepimpinan bagi
negara-negara Islam.
Walaupun kini persoalan mazhab dan
pertentangan pegangan akidah ahlu al-sunnah wa al-Jamaah dan Wahabi tidak begitu ditonjolkan bila beribadat di
tanah suci, tetapi bagi pengikut-pengikut Ahlu al-Sunnah wa al-Jama`ah selalu
waspada dan hati-hati.
Sekian.
No comments:
Post a Comment