BBB,
13 Rajab 1437 = 21 April 2016
(Khamis):
Menampilkan konsep Uluhiyyah dan Rububiyyah
sebagai fasal-fasal bagi kandungan sebuah buku atau kitab akidah adalah
kelainan dan pembahruan. Pembicaraan tentang Uluhiyyah dan Rububiyyah adalah
memperkatakan tentang ketuhanan yang dilihat dari aspek Uluhiyyah dan
Rububiyyah. Namun membicarakan kedua-duanya sebelum pembaca dan pengaji
memahami tentang Allah dan sifat-sifat
kesempurnaanNya, bahkan sebelum mengenali
tentang nafsiyyah, salbiyah dan ma`ani (termasuk ma`nawiyyah), tidakkah
mengejut lantaran mendepani sesuatu yang berat bagi pembaca dan pengaji ? Dua
konsep di atas adalah memang elok menjadi topik pembicaraan, supaya pembicaraan
tidak menurut pola yang sama dan terus diulang-ulang. Mungkinkah sesuai dua
konsep tersebut diletak pada bahagian akhir setelah konsep ketuhanan sudah
difahami terlebih dahulu ?
Uluhiyyah dan Rububiyyah menjadi topik yang
besar dan penting. Pendekatan Uluhiyyah dan Rububiyyah ini adalah menjadi
pendekatan dan kandungan akidah bagi mazhab Wahabi yang anti sifat 20 itu.
Kefahaman akidah melalui pendekatan Uluhiyyah dan Rububiyyah amat wajar diolah
secara teratur dan mendalam sebagai pendekatan memahami ketuhanan. Pendekatan
ini dapat mengelak dari terjebak secara berlebih-lebihan mengenai konsep takdir
manusia berdaya atau tiada berdaya, konsep kalam dan sebagainya. Tetapi kita seharusnya tidak
terikat dengan pendekatan Wahabi dan sebagainya, tetapi membinanya sebagai antara pendekatan Sunni.
Uluhiyyah dan Rububiyyah adalah kedua-duanya
merujuk kepada Ketuhanan, tetap mempunyai perbezaan dari segi angle pendekatan.
Pendekatan adalah berasaskan sumber di dalam Islam itu sendiri khususnya dari
ayat-ayat Al-Qur`an:
Tentang Uluhiyyah Al-Qur`an menyebut,
bermaksud:
1) Dan Tuhan kamu adalah Tuhan yang
satu (Al-Baqarah: 163).
2) Allah yang tiada Tuhan melainkan
Dia yang mempunyai nama-nama yang indah (Taha: 8)
3) Allah yang tiada Tuhan Dialah Yang Mengetahui yang ghaib dan nyata
(Al-Hashr: 22)
4) Dialah Allah yang tiada ada Tuhan melainkan Dia yang menguasai sekalian
Alam, Yang Maha Suci. Yang Maha Selamat sejahtera, Yang melimpahkan keamanan,
Yang Maha Pengawal lagi Pengawas, Yang Maha Kuasa, Yang Maha Kuat Yang
melengkapi segala kebesaranNya, Maha Suci Allah dari segala yang mereka
sekutukan dengaNya (al-Hashr: 23).
5) Katakanlah Dia Allah Yang Maha Esa, Allah menjadi tumpuan, tidak
beranak dan tidak diperanakkan dan tidak ada siapa yang setara denganNya
(Al-Ikhlas: 1 – 4)..
Ketuhanan adalah Yang Maha Agung, Maha Berkuasa, Yang Maha Mengetahui yang segala
kesempurnaan adalah padaNya dan Dia berhak kepada segala-galanya.
Dari segi ini Uluhiyyah adalah melihat `ke
atas` kepada Tuhan yang segalanya sempurna dengan ketuhanannya. Antara salah satu
yang dirumuskan oleh Tuan Haji Said;
``Uluhiyyah ialah Ketuhanan, iaitu
mengi`tiqadkan dengan i`tiqad yang jazam, bahawa Allah adalah Tuhan yang berhak
disembah, tiada Tuhan yang lain selain darinya.``
Manakala konsep Rububiyyah – konsepnya dapat difahami dari istilah Rububiyyah yang berasal
dari Rabb yang bermaksud, menjaga, memelihara, mentarbiah, mendidik dan
menyelamatkan. Dari segi pendekatan ialah Memandang yang Tinggi ke bawah dalam hubunganNya
dengan makhluk. Kepadanya makhluk menghantar pelbagai harapan. Allah dengan
sifat Rububiyyah mentadbir dan menguruskan perjalanan alam.
Konsep Rabb yang menjadi harapan bagi hamba
dapat difahami dari maksud ayat-ayat-Al-Qur`an:
1) Seluruh ayat di dalam
al-Faftihah yang mengarah kepada Allah yang bersifat rububiyyah yang Dia
bersifat Rahman dan Rahim, Tuhan sekalian Alam, Pemilik Hari Kiamat, Dia
disembah dan Dia diminta pertolongan. Dia dipohon menunjuk jalan yang lurus dan
dipohon tidak kepada jalan yang sesat.
2) ``Katakanlah (wahai Muhammad) Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan.
Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki
dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau
kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki dan
Engkaulah yang menghinakan sesiapa yang Engkau kehendaki. Di dalam kekuasaan
Engkaulah sahaja adanya kebaikan. Sesungguhnya Engkau Amat Berkuasa atas tiap-tiap
suatu.``(Ali Imran: 26)
3) ``Lihatlah manusia bagaimana kami menyediakan makanannya`` (Abas: 24).
4) ``Dan Dialah yanjg menurunkan air hujan dari langit lalu kami
tumbuhkan dengan air itu segala jenis
tumbuh-tumbuhan.`` (Al-An`am: 99).
5) ``Wahai anak-anak Adam, pakailah pakaian kamu yang indah-indah berhias
pada setiap kali pergi ke tempat ibadat (masjid bagi bersolat) dan makanlah
serta minumlah, dan jangan pula kamu melampau-lampau. Sesungguhnya Allah tidajk
suka kepada orang yang melampaui batas.`` (Al-A`raf: 31).
Dengan rububiyyah bahawa kehambaan melihat
kepada Tuhan yang memberi rahmat, rezeki, makanan, pakaian, kehidupan yang
selesa. Allah menyediakan tempat tinggal yang baik. Allah menyediakan tumbuhan
dan binatang sebagai rezeki untuk dimakan. Hidup dalam sihat dan aman di dalam
negara yang diperintah dengan baik. Dalam pada itu manusia juga berdoa kepada
yang berkuasa supaya menjauhi diri dari kesusahan, kepapaan, kekurangan
makanan, kemiskinan, penyakit, huru hara, tiada ketenteraman dan sebagainya.
Pendek kata dengan konsep Uluhiyyah memupuk di
dalam diri hamba mengenali Yang Maha Berkuasa, Yang Mencipta, Menjadikan alam dan manusia bagi menjalani kehidupan, menurut
fitrah kejadian. Apa yang dijadikan Allah tidak sia-sia serta mempunyai hikmat
keagungan. Allah Maha Agung dengan Ciptaan
yang melahirkan kemahuan dan kekuasaan.
Dari segi Rububiyyah manusia sebagai salah
satu ciptaan Allah yang istimewa yang diberi dan dibekalkan dengan segala kemudahan
dan kenikmatan, maka manusia seharusnya patuh kepada Allah dengan melakukan
segala suruhan dan menjauhi segala larangan. Hidup menurut garisan yang
ditentukan dan hidup dalam keadaan harmoni, tidak merosakkan alam yang
disediakan sebagai tempat tinggal sementara dan yakin dalam diri akan balasan
baik dan buruk yang dijanjikan Tuhan. Kelak setiap manusia akan menerima
balasan di atas amalan yang dilakukan pada masa hidupnya sama ada baik maupun
buruk.
Dengan berpegang kepada akidah Uluhiyyah menyedar
manusia dan mengakui tentang Keagungan, Kekuasaan dan Kemuliaan Allah dan
dengan Rububiyyah menyedarkan manusia tahap kehambaan yang menerima rahmat dan
nikmat dari Allah dan menjadikan manusia hamba yang baik dan patuh kepada
Allah, hidup dengan aturan mengharmonikan kehidupan sesama manusia dan
juga alam sekitaran.
Sekian.
No comments:
Post a Comment