BBB,
29 Syawal 14338H. = 23 Julai
2017M. (Ahad):
Abu Hanifah Nu`man (L. 81H./700M.) adalah
terkenal sebagai pengasas Madzhab Hanafi sebagaimana Imam Maliki, Shafie dan
Hanbali pengasas madzhab-madzhab. Dia terkenal di dalam bidang akidah dan fiqh
dan menghasilkan karangan bagi kedua-dua bidang itu, iaitu al-Fiqh al-Akbar
(`aqidah) dan al-Fiqh al-Asghar (fiqh).
Dia jarang dikaitkan dengan bidang tasawuf sebagaimana dikaitkan Ahmad
bin Hanbal dengan bidang tasawuf, lantaran beliau menghasilkan Kitab al-Zuhd
dan Kitab al-Wara`. Namun Al-Hujwiri nampaknya memasukkan beliau sebagai
salah seorang tokoh di dalam bidang tasawuf.
Ini dikaitkan beliau sebagai seorang yang
wara` dan tidak mau melakukan perkara-perkara yang melibatkan dosa. Al-Hujwiri
menyifatkannya sebagai `Imam bagi segala
imam.`` Bahkan dia disifatkan sebagai shaykh di dalam bidang tasawuf.
Abu Hanifah bertekad untuk mengasingkan
diri dari pegawai, penguasa dan kebesaran manusia. Dia mau mencontohi seperti
Ibrahim bin Adham, Fudhail bin `Iyadh, Da`wud al-Ta`i dan Bishr al-Hafi.
Secara kebetulan sedang Abu Hanifah
bersedia untuk pengasingan, dia dianggap orang yang berkelayakan menjadi kadhi.
Beliau telah dipanggil oleh Khalifah Mansur zaman kerajaan Umawiyyah untuk
memenuhi jawatan kadhi pada zaman
khalifah tersebut. Bagi mengisi
kekosongan jawatan lagi beberapa orang berkelayakan turut dipanggil oleh
khalifah bagi perbincangan. Mereka yang dipanggil ialah Abu Hanifah Nu`man,
Sufyan Thauri, Mis`ar bin Kidam dan Shurayh.
Berhubung dengan jawatan kadhi atau hakim
ini adalah diketahui umum tentang peringatan Rasulullah, bahawa tiap tiga
kadhi, maka dua daipadanya masuk neraka. Hanya seorang sahaja masuk syurga.
Ingatan ini menjadikan para `ulama` mau menjauhi daripada menjabat jabatan
berkenaan.
Keadaan ini berlaku kepada Abu Hanifah,
Sufyan al-Thauri, Mis`ar dan Shurayh, namun oleh kerana panggilan Sultan Mansur
mereka terpaksa pergi. Namun dikatakan Sufyan al-Thauri bertindak melarikan
diri dengan bersembunyi dan menaiki kapal yang membawanya keluar dan terlepas
dari arahan menjadi kadhi. Adapun Mi`sar bertindak bercakap meracau semasa di
hadapan Sultan dan dia dianggap gila dan kerana dianggap gila, maka dia
didapati tidak layak menyandang jawatan berkenaan. Abu Hanifah yang sama hadir
mengadap Sultan Mansur, beliau diminta
oleh Sultan menjadi Kadhi. Abu Hanifah menolak dari menerimanya dengan alasan
beliau bukan dari turunan `Arab (Kerajaan Umawiyyah ta`assub `Arab). Sultan
menjawab bahawa,
``Tidak ada perbezaan antara `Arab dan
bukan `Arab, dan engkau seorang `alim dan terkenal pada zaman ini.``
Kata Abu Hanifah, ``Saya bercakap benar,
bahawa saya tidak layak dengan jawatan tinggi seperti itu dan jika saya terima
saya membohongi diri saya sendiri. Orang bohong adalah tidak layak memegang
jawatan kadhi itu.``
Dengan hujah itu dia terlepas dari menjawat
jawatan kadhi. Maka yang tinggal ialah Shurayh, dia diminta menjawat jawatan
kadhi dan dia terpaksa menerima jawatan tersebut.
Menurut Al-Hujwiri, selepas Shurayh
menerima jawatan berkenaan, maka Abu Hanifah tidak pernah bercakap lagi dengan
Shurayh sebagai protes terhadapnya kerana menerima jawatan tersebut.
Moral dari perwatakan Abu Hanifah, bahawa
dia amat prehatin terhadap perkara yang
menjerumuskannya kepada perkara-perkara yang melibatkan hukuman, khususnya
kiranya berlaku ketidakadilan atau tersalah dari segi hukum, sebab itu dia bertindak menjauhi dari menerima
jawatan kadhi, bahkan menolak dari menerimanya, lidak mau terlibat dengan dosa.
Kita telah membicarakan pada peringkat
awal, bahawa Abu Hanifah lebih terkenal dari segi keilmuan, ialah di dalam
bidang fiqh dan akidah. Sebagai seorang yang mendalam di dalam bidang fiqh, dia
tahu berhubung dengan hukum-hukum seperti halal dan haram, perkara yang memberi
pahala dan perkara yang dosa, sudah
tentulah watak sedemikian adalah berwatak baik, apa lagi dia alim di dalam
bidang akidah. Kekukuhan akidah dan amalan yang betul dari segi syara`
meletakkan Abu Hanifah sebagai seorang yang benar-benar mengamalkan suruhan
Islam. Sebenarnya jiwa dan peribadi yang ada padanya lebih dari jiwa kesufian,
lantaran itu beliau adalah juga berjiwa sufi, bahkan seorang sufi, walaupun
tidak tidak dipanggil sufi.
Dengan hujah di atas kita menyetujui dengan
tindakan Al-Hujwiri mengkategorikan beliau sebagai seorang sufi.
Berhubung dengan ketakutan `ulama` dari menjawat kadhi atau
jawatan hakim, mencerminkan bahawa menjadi kadhi atau hakim adalah tanggungjawab
yang besar bagi mempastikan bahawa keadilan perlu dijaga dan mereka yang
bertanggungjawab di dalam mengeluarkan hukum perlu alim, prehatin dan penuh
bertanggungjawab di dalam mengadili pembicaraan dan di dalam mengeluarkan
hukum. Peringatan ini adalah menjadi panduan bagi bidang kehakiman dan mereka
yang bertanggungjawab di dalam bidang kehakiman agar mempastikan berjalan
dengan teratur, baik dan adil.
Dengan keperihatin yang diberi, maka adalah
diharap jawatan kadhi atau hakim adalah jawatan yang dipandang tinggi,
dihormati dan diyakini.
Sesungguh Allah menyuruh melaksanakan
keadilan dan keihsanan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment