BBB, 24 Syawal 1438H. = 18 Julai 2017M. (Selasa):
Telah kita sebut berulang kali bahawa
tasawuf mempunyai hubungan yang rapat dengan seni. Pegalaman tasawuf antaranya
melalui jalur seni. Seni juga digunakan
bagi menyampaikan mesej tasawuf. Ini ialah kerana pengalaman dan jiwa seni
sedikit sebanyak ada dalam jiwa seseorang.
Lantaran itu penggunaan medium seni menjadi salah satu cara berkesan
bagi penyampaian aspek-aspek kesufian yang dapat diterima. Elimen seni ini sama ada menggunakan puisi dan kehalusan
bahasa yang lain.
Dalam menceritakan tentang tokoh-tokoh,
Al-Hujwiri tidak seperti Al-Qushairy
menampilkan tokoh dan persoalan dengan ayat Al-Qur`an, Al-Hadith dan
pendapat-pendapat tokoh-tokoh sufi mengenai sesuatu topik, tapi Al-Hujwiri
selain menggunakan info biasa, dia menggunakan kaedah cerita, iaitu cerita
ringkas yang dikenali dengan anekdot.
Bagi menggunakan kaedah anekdot ada
beberapa keperluan. Antaranya:
1) Ada cerita.
2) Ada tema
3) Ada watak
4) Ada
konflik
5) Ada peleraian
6) Ada perutusan
7) Ada pengajaran
Sebagai contoh tokoh pertama bagi `Imam
Selepas Generasi Tabi`in, iaitu:
Habib al-`Ajam.
Cerita Habib al-`Ajam (al-`ajam – orang bukan
`Arab) ialah seorang jahat yang
melakukan berbagai kejahatan dan juga seorang pemakan riba. Dengan kejahatannya
meyebabkannya dipenjara. Insaf di atas kesalahannya dia bertaubat dan melakukan
suruhan Allah termasuk bersolat. Taubatnya adalah merupakan taubat nasuha.
Pada satu hari Hasan Basri, tokoh `ulama`
dan sufi melintasi gerobok yang dihuni
oleh Habib al-`Ajam, ketika itu dia sedang solat. Habib sebagai seorang bekas banduan
menyebabkan Hasan tidak berminat untuk
bersolat dengannya. Ertinya ada pandangan
rendah terhadap banduan yang benar-benar insaf itu.
Pada malamnya Hasan Basri bermimpi yang dia
memohon keredhaan dari Allah di atas segala amalnya. Dalam mimpinya itu, dia diperingatkan, bahawa
dia memang mendapat keredhaan Allah, tapi sekiranya dia tidak bersikap dengan memandang rendah terhadap Habib
al-`Ajam, tingkat keredhaannya lebih tinggi.
Banduan yang telah insaf dan bertaubat
nasuha lebih murni dan bersih di sisi Allah, ironinya sebagai puncak dari
penceritaan, bahawa Hasan Basri suatu hari telah diburu oleh pegawai-pegawai
Hajjaj bin Yusof seorang governor yang terkenal kejam pada zaman Kerajaan
Umayyah, dikatakan untuk menyelamatkan diri dia menyelinap masuk ke dalam
gerobok yang dihuni oleh Habib, apabila pegawai-pegawai Hajjaj datang
mencarinya, mereka bertanya Habib tentang Hasan Basri, Habib memberitahu yang
dia di dalam biliknya, tetapi apabila pegawai-pegawai itu memeriksa di
dalamnya, tidak diketemui Hasan, akibatnya Habib dipukul oleh pegawai-pegawai
Hajjaj, kerana dianggap bercakap dusta. Tetapi selepas mereka berlalu, mereka
tidak berpuashati dan datang semula menggelidah bilik bagi mencari Hasan Basri,
tetapi mereka tidak menemui Hasan. Selepas mereka pergi, Hasan mengatakan
kepada Habib, bahawa pegawai-pegawai tidak nampak diri, kerana barakah Habib.
Tetapi Habib menjawab,
``Ianya bukan barakah dari dirinya, tetapi
mereka tidak melihat Guru, kerana Allah tidak memberi mereka melihat !``
Apabila ditanya, apa yang menyebabkan
dirinya terlindung ?, maka katanya, `Kerana mereka tidak bersifat munafik ! Dan
redha dengan ketentuan Allah.
Di dalam anekdot di atas ada terdapat
cerita yang berlegar tentang Habib al-`Ajam,
sebagai watak jahat yang telah insaf, patuh
kepada Allah dan penuh penyerahan kepadaNya.
Di alam cerita ada tema yang boleh disebut
sebagai `Taubat Nasuha, atau Allah Menolong Orang Yang Benar, Karamat Sufi dan
sebagainya selagi sesuai.
Di dalam cerita di atas watak utama ialah
Habib al-A`jam, ianya menjadi judul anekdot dan watak kedua ialah Hasan Basri.
Mereka adalah watak-watak baik. Terdapat watak jahat yang disebut secara
sepintas lalu ialah Hajjaj bin Yusof dan pegawai-pengawai.
Konflik yang menjadi permasalahan, bahawa
Hasan Basri yang mau ditangkap hilang dari penglihatan. Ianya mejadi tanda
tanya. Akibatnya Habib menjadi mangsa dipukul.
Peleraian cerita, mereka selamat kerana
benar dan tidak munafik dan Allah berpihak kepada pihak yang benar.
Perutusan dan pengajaran yang dapat diambil;
Jangan memandang rendah terhadap bekas
orang jahat yang telah benar-benar insaf. Jiwanya mungkin lebih murni dari
orang biasa.
Peyerahan sepenuhnya kepada Allah mendapat
pertolongan dari Allah.
Allah berpihak kepada orang yang baik dan
ikhlas.
Kejahatan yang dilakukan orang (Hajjaj)
kekal dalam sejarah dan ingatan sebagai pengajaran.
Jangan dusta dan munafik.
Ada barakah pada orang-orang `alim dan sufi.
Dan pengajaran-pengajaran lain yang dapat
diambil iktibar dan kesimpulan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment