BBB,
11 Syawal 1438H. = 05 Julai 2017M. (Rabu):
Mengakhiri kitab al-Risalah al-Qushairiyyah
oleh Abu al-Qasim `Abdul Karim bin Hawazin al-Qushairy setebal 218 hlm. (tidak
termasuk senarai kandungan) yang membicarakan tentang tokoh-tokoh sufi (83
orang), istilah-istilah dan konsep-konsep tasawuf, maka dibicarakan sebagai penutup
ialah wasiat atau pesanan kepada murid-murid. Ia adalah sebagai kewajaran,
bahawa ilmu yang dipelajari adalah melalui guru atau guru-guru. Sebagai pengakhiran
wajar ada pesanan dari guru kepada murid-murid atau sesiapa yang mengikuti
pengajian melalui kitab yang dibicarakan
Kata Ustadz, selepas kita bersama di dalam
kelompok atau kaum sufi, antaranya membicarakan bab-bab seperti tentang
maqamat, maka kita hendak mengkhatamkan risalah ini dengan wasiat kepada para
murid dengan harapan mendapat kebaikan taufiq daripada Allah Subhanahu wa
Ta`ala dengan mengamalkannya dan tidak menghalang dari mendirikan apa yang
dipelajari.
Paling utama hendaklah bersifat sidq dengan
apa yang diterima. Demikian pesan Al-Ustadz Abu `Ali. ``Jangan ada buruk
sangka, jangan terbawa kepada kesesatan dan bid`ah. Hendaklah menurut jalan
(tariqah) yang dibicarakan dan tidak ada campur aduk dan penisbahan kepada yang
lain yang boleh mengelirukan. Guru-guru adalah ahli yang menyampaikan dan
murid-murid adalah mengambil dalil ikutan sebagaimana ungkapan puisi:
Meskipun di malam wajahnya benderang
Kegelapan bagi ramai orang bersamaan
Maka manusia dalam kolum kegelapan
Maka dia pembawa obor siang terang.
Di samping mengikuti tariqat tasawuf (apa
yang dianjur di dalam Al-Risalah), Al-Qushairy prihatin bahawa murid hendaklah
teguh dengan pegangan akidah yang menjadi asas utama dan juga dari amalan
shari`ah yang menunjukkan yang diikuti adalah
madzhab Shafie. Semuanya seharusnya
selaras dan tidak bercampur aduk dan berkecelaruan.
Sesungguhnya aku mendengar Al-Shaykh Aba
`Abdal-Rahman al-Sulami berkata, ``Sangkaanmu terhadap ilmu para `ulama` tanpa kefahaman boleh bertukar kepada
tuduhan.``
Menurut Al-Qushairy para mashayikh sufi
berusaha bersungguh-sungguh membuat pendekatan dari segi tasawuf dan
membicarakan segala aspek secara mendalam, maka katanya,
Aku
mendengar Muhammad bin Abi `Ali bin Muhammad al-Maghribi berkata, aku
mendengar Muhammad bin `Abdullah al-Farghani berkata, aku mendengar Al-Junayd
berkata, ``Kalaulah aku mengetahui ada ilmu yang lebih mulia dan ilmu yang lebih tinggi dari ilmu tasawuf di bawah kolum
langit di muka bumi ini yang kita, saudara-saudara dan sahabat-sahabat bercakap tentangnya, nescaya aku akan berusaha
bagi mendapat keilmuan tersebut.
Al-Ustadz Abu `Ali al-Daqqaq membandingkan,
bahawa pokok yang tumbuh dengan sendiri dan tidak dijaga, maka tidak subur
tumbuhnya, demikianlah juga dengan murid yang tidak berguru maka tidak berkembang
ilmunya, bahkan dipersoalkan kesahihannya.
Daripada kewajipan guru ialah melihat
kemampuan dan kelayakan murid dan memberi bimbingan dengan keilmuan yang disampaikan dan bagi
pihak murid mematuhi apa yang diajar dan diminta oleh guru melakukan
tugasan-tugasan yang dikenakan.
Pihak murid hendaklah menjaga adab dirinya
dengan guru, misalnya bila menziarah dan berada di dalam majlis keilmuan , maka
hendaklah menghormati guru dan
berkhidmat bagi kemudahan guru. Murid pula hendaklah berusaha menepati kehendak
guru dan menerima ilmu dan mempraktikkannya. Murid hendaklah
mengelak diri dari mempertikai guru dan elak dari berlaku percanggahan pendapat
dengan guru. Maruah diri guru hendaklah
dipertahan sama ada dalaman lebih-lebih terhadap pihak luar.
Guru pula hendaklah membimbing murid, menyedar
dan membaiki kekejian yang ada pada murid seperti tabiat dan akhlak yang tidak
baik kepada pembaikan yang lebih baik.
Murid juga perlu mengawal diri dan
batas-batas pergaulan. Misalnya perlu memilih sahabat yang sama haluan dalam
pengajian dan jangan dibiar diri dipengaruhi luar sehingga mengganggu
pengajian yang mungkin menyebabkan
meninggalkan pengajian.
Murid juga digalakkan menyantuni kalangan
orang susah dari kalangan fuqara` dengan menyelami hati budi dan jiwa mereka.
Dengan mendekati, memahami dan membantu
mereka banyak pembelajaran, rasa kasih
sayang dan rasa kemanusiaan dapat terpupuk dalam jiwa.
Al-Qushairy juga membicarakan, bahawa murid
hendaklah menjaga makan minum mereka dan mengelak diri dari memakan minum dan
terlibat di dalam perkara syubhah, kerana ini akan menggelapkan jiwa. Dengan
melibatkan perkara yang syubhah mudah terbawa kepada perkara-perkara haram yang
boleh merosakkan jiwa dan peribadi murid. Kata Al-Qushairy, bagi murid hendaklah berterusan mujahadah melawan hawa
nafsu yang dapat mengganggu konsentrasi pada pengajian. Murid juga hendaklah
berusaha menahan dari kemahuan-kemahuan yang tidak bersesuaian dan memendekkan
angan-angan. Murid pendeknya perlu memahami kesabaran dan mempraktikkannya di
dalam pengajian, bahkan di dalam penghidupan. Demikian antara intisari wasiat
yang ditujukan kepada murid-murid yang
menekuni diri di dalam bidfang kerohanian. Insya Allah mereka diberkati.
Mereka insya Allah menjadi obor rohani
dan elok pekerti.
Al-Hamdulillah Al-Risalah al-Qushairiyyah
yang dihasilkan oleh Abu al-Qasim `Abdul
Karim bin Hawazin yang disifatkan sebagai
al-Imam yang meghimpunkan antara Shari`at dan Haqiqat, memperluaskan lagi
runglingkup dan pembicaraan yang telah dibicarakan sebelumnya seperti oleh Al-Muhasibi dengan Al-Ri`ayah, Abu Nas*r
al-Sarraj al-T*usi dengan Al-Luma` dan al-Kalabadzi dengan al-Ta`arruf.
Al-Risalah al-Qushairiyyah bolehlah diibaratkan sebagai Ensiklopedia ringkas
dan permulaan bagi keilmuan tasawuf yang mana diberi tumpuan oleh Al-Qushairy
dengan membicarakan istilah-istilah, konsep-konsep dan senarai tokoh-tokoh sufi
. Al-Risalah memberi panduan bagi mereka
yang mengikuti keilmuan tasawuf berikutnya.
Sekian.
No comments:
Post a Comment