BBB, 17 Syawal 1438H. = 11 Jualai 2017M.
(Selasa):
Dari segi pendekatan Al-Hujwiri tidak lari
dari menurut format tradisi bila membicarakan tentang tasawuf, iaitu bertolak dari
bermula dengan apa itu tasawuf. Dari mana datangnya istilah berkenaan dan
pendapat-pendapat berhubung dengan istilah berkenaan.
Selepas dari itu Al-Hujwiri membicarakan
tentang apa itu tasawuf dan kefaqiran, Al-Hujwiri membicarakan salah satu
pendapat yang kukuh dari segi asal kata istilah tasawuf adalah dari istilah
s*afa, yas*fi dan safa` yang bermaksud, bersih, sedang bersih dan kebersihan.
Pendapat tentang tasawuf berasal dati istilah s*afa yang bererti bersih amat
popular.
Misalnya Abu al-Hasan al-Qanad r.h.a.
ditanya tentang ma`na sufi, maka katanya, ``Dia adalah diambil dari asal
perkataan `s*afa` bererti bersih, iaitu
dengan mendirikan haq Allah Ta`ala pada setiap waktu dengan sempurna
syarat-syarat .`` (Al-Luma`: 1380H./1960M: 46).
Menurut
Al-Kalabadzi, berkata satu golongan sufi, dinamakan `sufiyah` kerana
bersih rahsianya dan jernih kesannya.
Dan berkata Bishr ibn al-Harith, sufi ialah
orang yang bersih muamalahnya kerana Allah Ta`ala, maka bersihlah baginya dari
Allah Ta`ala kemuliaannya.`` (Al-Kalabadzi, 1388H./1969M.: 28).
Sebagaimana telah dibicarakan selepas
membicarakan tentang istilah tasawuf, dibicarakan tentang kefaqiran sebagaimana
telah dibicarakan sebelum ini. Dari gaya dan pendekatan Al-Hujwiri, walaupun
format yang dibicarakan tidak berbedza dari pendekatan-pendekatan yang lain
tentang tasawuf, sesuai dengan judul bukunya `Kashf al-Mahjub`, bermaksud `Menyingkap Yang Tertutup`, maka sebagaimana dia membicarakan tentang
kefaqiran secara halus dan agak berbeza dari fokus pembicaraan, maka pada kali
ini tentang `Kafaqiran dan Kesucian` beliau tidak sekadar membicarakan maksud
faqir dan sifatnya, dan begitu juga dengan kesucian, tidak sekadar mengambil
pendapat yang lain tentang maksud tasawuf berhubung dengan makna `safa` bersih,
sebaliknya dia membicarakan tentang perbezaan antara kefaqiran dan kesucian,
yang pendekatan sedemikian tidak dibicarakan oleh tokoh-tokoh sufi sebelumnya.
Pembicaraan ini terlampau spesifik dan
agak kecil.
Di dalam pendekatan Al-Kalabadzi menimbulkan
persoalan, ``Manakah lebih sempurna antara kefaqiran dan kesucian ?``.
Al-Hujwiri antaranya mengambil
pendapat Abu Hasan Samnun yang
mengatakan bahawa kefaqiran adalah lebih utama dari kesucian, secara rhetoric,
dia mengatakan konsep kefaqian meningkat kepada peringkat kefanaan yang menenggelamkan
yang lain termasuklah kesucian itu sendiri, dalam maksud kesucian berada di bawah
kefaqiran. Apa yang diutarakan oleh Al-Hujwiri ini adalah aspek yang agak halus
yang tidak dibicarakan oleh kalangan sufi yang lain.
Namun pendapat ini disanggah dengan
melihat, bahkan menghujah dari beberapa segi, bermaksud konsep bersih yang
menjadi salah satu makna terpenting di dalam tasawuf, bahawa dapat dilihat dari
segi konsep, gagasan, bahkan doktrin sebagaimana dikatakan bahawa Al-Hujwiri
membawa elemen-elemen doktrin di dalam pendekatan ketasawufannya, biarpan
tasawuf dikatakan tidak mudah didoktrinkan, kecuali yang mempunyai rangka
falsafah yang mengikatnya dengan falsafah tertentu seperti `wahdatil wujud`
oleh Ibn `Arabi.
Adapun dari segi konsep, bahawa pendekatan
keilmuan tasawuf yang bersifat rohani, memang bertujuan bagi membersihkan diri
dan jiwa manusia. Sebagai contoh pembicaraan tentang nafsu dan mengenalinya dari
segi sifat dan ciri serta martabat-martabatnya. Semuanya tidak lain agar
melalui pengenalan diri dapat menjauhi dari sifat keji dan menghiasi diri
dengan sifat terpuji. Demikian misalnya pendekatan mengenali maqam-maqam
seperti taubah, zuhud, sabar, faqr . tawakkal dan redha, dan demikian dengan hal seperti takut, taqwa,
ikhlas, shukur dan al-qurb adalah merupakan kaedah dan gagasan bagi meningkatkan
kualiti diri kepada Allah. Dari segi keseluruhan semuanya tidak lain dalam erti
kata yang luas ia adalah bertujuan bagi `Membersih` diri bagi menuju kepada
Allah, sedangkan kalau kita lihat di dalam skema di atas, faqr adalah satu tangga
yang dikategori di bawah maqamat.
Jika mau dilihat dari segi doktrin, maka
tidak lain daripada melihatnya dalam rangka `doktrin tauhid, kerana walaupun
tasawuf merupakan keilmuan khusus, maka ianya tidak terkeluar dari rangka
falsafah tauhid, sebagaimana kata Al-Kalabadzi, bahawa tauhid dari segi tasawuf sebagaimana juga di
dalam pendekatan akidah, ialah
``Mengesakan Allah yang bisifat qidam dan membersihkanNya dari sebarang yang
bersifat baharu.
Demikian juga bila membicarakan tentang
hakikat ma`rifat dari segi tasawuf. Berkata Al-Kalabadzi,kata setengah
shaykh-shaykh (sufi):
Ma`rifat itu ada dua bahagian. Ma`rifat
haqq dan ma`rifat haqiqat.
Ma`rifat haqq, ialah mengithbatkan keesaan
Allah Ta`ala dan ma`rifat haqiqat ialah, tiada jalan untuk sampai kepadanya,
kerana tidak mampu untuk meliputiNya oleh sesuatu.
Jelas dari segi doktrin sama dari segi
konsep dan gagasan ialah bagi mendekatkan diri kepada Allah demikian juga
akidah adalah membersih dan membetulkan diri dari segi akidah.
Sebagai kesimpulan, bahawa pengambilan
istilah tasawuf dari asal kata `safa` yang bererti bersih, berbanding dari
maksud-maksud yang lain, jelas menunjukkan bahawa tasawuf yang memaksudkan bagi
pembersihan diri lahiri dan maknawi bagi mendekati Ilahi dan juga bagi kebaikan
diri dalam kehidupan memberi erti bahawa istilah ini adalah paling dominan dari segi penggunann berbanding
dengan istialah-istilah yang lain, lantaran itu ianya dikenali sebagai ilmu
tasawuf, iaitu ilmu bagi membersihkan diri, berbanding dengan istilah
kefaqiran, ianya menjadi satu aspek dari segi maqamat ketasawufan.
Tasawuf adalah tas*fiyah yang termasuk
dibawahnya elemen kefaqiran.
Sekian.
No comments:
Post a Comment