Bbb, 18 Syawal 1438H. = 1`2 Julai 2017M.
(Rabu):
Anekdot kedua ialah tentang watak Malik bin
Dinar, juga tokoh sufi. Sebagaimana Habib al-`Ajam mengaitkan cerita dengan
Hasan Basri, demikian juga dengan anekdot Malik bin Dinar. Sebenarnya kedua-dua
watak ini dicerita ialah memfokoskan kepada sufi Hasan Basri. Tokoh Hasan Basri
adalah sufi yang besar yang didukung oleh shaykh-shaykh sufi. Dia adalah
lambang kesufian. Jalan cerita mengenai dirinya adalah suci dan murni, dia
dikatakan berketurunan sesusuan dengan Rasulullah s.a.w. Ummu Aiman adalah
pengasuh kepada Nabi Muhammad semasa dari dilahirkan. Apabila `Abdullah bapa
Nabi Muhammad meninggal dia makin rapat mengasuh anak yatim ini. Apabila Aminah
bersama dengan Nabi Muhammad ke Madinah bagi menziarahi kubur bapa Nabi
Muhammad, Aminah meninggal di Abwa` di Madinah, dikebumikan tidak jauh dari kubur `Abdullah. Aimanlah yang
terus mengasuh Nabi Muhammad, sehinggalah dia remaja.
Ummu Aiman dimerdekakan dan dia berkahwin dengan seorang penduduk
Madinah yang bernama `Ubaid dan tinggal di Makkah. Daripada perkahwinan
Ummu Aiman dia mendapat seorang anak
bernama Aiman yang ibunya digelarkan Ummu Aiman. Hasan Basri adalah dari
turunan yang menjadi susuan kepada Rasulullah dan diakui Rasulullah sebagai
saudaranya turun kepada Hasan Basri.
Ada kesamaan antara Hasan Basri yang
berketurunan hamba pengasuh bagi
Rasulullah yang berkat dan menjadi orang alim dan sufi, manakala Malik bin
Dinar, bahawa dia juga adalah seorang
hamba. Malik dilahirkan sebelum ayahnya dimerdekakan. Sebagaimana Habib
al-`Ajam pada mulanya hidup berpoya-poya
pada zaman muda, demikianlah dengan Malik. Dikatakan pada malam dia
berpoya-poya dengan alat bunyian gambus kecapi, pada malamnya dia bermimpi yang dia ditanya tentang berpoya
dan tenggelam dalam perbuatan maksiat.
Mimpi itu membawa keinsafan kepadanya yang membawa beliau menemui Hasan Basri
dan berjanji untuk benar-benar taubat. Beliau diingatkan pengakuan taubatnya
hendaklah dengan ikhlas, kerana tidak ada makna amalan yang banyak tanpa
ikhlas. Menurut Malik bin Dinar, amalan adalah perlakuan lahir yang perlu
bersekali dengan amalan batin, iaitu ikhlas. Ini menjadi prinsip dan falsafah
pegangannya.
Adalah dikatakan pada satu hari Malik bin
Dinar belayar menaiki kapal. Dalam pelayaran itu seorang perempuan kehilangan mutiara yang disayangi. Malik bin Dinar
penumpang yang agak asing itu dituduh mencuri permata perempuan berkenaan.
Beliau menafikan tuduhan yang beliau mencuri, tetapi tuduhan tidak ditarik
balik dan hukuman mau dijalankan ke atasnya.. Dalam masa penerusan tuduhan
beliau bermunajat dan mengangkat muka ke langit.
Dengan tiba-tiba di permukaan air keliling kapal timbul
ikan-ikan yang pada mulut setiap ikan adalah mutiara. Malik memangambil satu
mutiara dari satu ikan dan memberi kepada yang kehilangan mutiara itu. Melihat
keadaan sedemikian penumpang-penumpang menyerbu kepada Malik untuk mendapatkan
mutiara darinya yang diharap dia mengambil dari ikan-ikan yang lain, tetapi
Malik turun dari kapal dan berjalan di atas air hingga ke pantai.
Malik bin Dinar mempunyai falsafah yang dipeganginya,
bahawa hendaklah ikhlas di dalam amal. Baginya dan hakikatnya amal adalah
bersifat luaran, rohnya ialah ikhlas, amal tidak bermakna tanpa keikhlasan.
Di dalam anekdot di atas Al-Hujwiri menggunakan
elemen estetik dan kreatif di dalam menyampaikan pengajaran melalui anekdot
yang berhubung dengan Malik bin Dinar yang dihubungkan dengan sufi tertinggi,
iaitu Hasan Basri.
Cerita Malik bin Dinar menarik tentang
ketokohan Malik yang bersifat jujur dan ikhlas di dalam amalan. Tema anekdot tersebut ialah ikhlas dan
dengan ikhlas berkenaan dia diberi keanihan-keanihan yang
telah diceritakan dan aspek-aspek keanihan adalah merupakan kreativiti yang
ditampilkan oleh Al-Hujwiri hingga ianya merupakan anekdot yang menarik.
Watak utama yang menjadi cerita ialah Malik
bin Dinar itu sendiri yang anekdot adalah mengambil judul sempena dengan
namanya. Namun sebagaimana disebut Hasan Basri juga menjadi fokus penceritaan
sebagai lambang ketinggian rohani sufi.
Konflik dalam cerita ini, adalah `tuduhan
terhadap Malik bin Dinar` bahawa dia dituduh mencuri mutiara yang dimiliki oleh salah seorang
penumpang kapal. Sebagai seorang yang ikhlas dan jujur itu. Mistri kehilangan
mutiara ini menjadkan cerita lebih
mistri dan menarik, apabila digambarkan bahawa ikan-ikan timbul membawa mutiara
di mulut masing-masing untuk diserahkan kepada Malik bin Dinar. Episod
meningkatkan wibawa dan kedudukan Malik bin Dinar sebagi sufi. Dia secara
ikhlas dan jujur melalui episod-episod berkenaan tanpa bertujuan untuk menunjuk-nunjuk
sebarang lelebihan yang ada padanya. Sedang orang ramai dari kalangan penumpang
tamak haloba berebut-rebut untuk mendapat mutiara yang diharap Malik
mengambilnya dari mulut-mult ikan, keadaan sebaliknya, Malik tidak bersifat
sebagaimana jiwa manusia yang tamak haloba, tetapi baginya, tidak kisah dengan
harta dan tiada niat bagi dirinya yang ikhlas dan tidak berhajat baginya harta
berkenaan.
Dalam anekdot ini terdapat beberapa
penyelesaian, iaitu:
Tuduhan Malik mencuri tidak benar
Timbulnya ikan-ikan membawa mutiara dan
diambil satu untuk gantian, hilang tuduhan mencuri terhadap Malik.
Sifat jujur mendapat ganjaran dari Allah
yang menjelaskan kebenaran dan keikhlasan Malik.
Anatara pengajaran yang dapat diambil:
Jangan menuduh terhadap sesaeorang tanpa
bukti
Allah membalas dengan kelebihan terhadap
yang ikhlas dan jujur.
Sufi adalah orang yang kaya jiwa dan tidak
kaya harta
Kewalian adalah kurniaan Allah terhadap
yang dikehendakiNya.
Sempurna amal adalah dengan keikhlasan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment