BBB,
27 Syawal 1438H. = 21`Julai
2017M. (Juma`at):
Anekdot mengenai Abu Hazim Al-Madani adalah
antara yang teringkas dari 54 anekdot mengenai sufi-sufi selepas tabi`in.
Persoalan berhubung dengannya.
1) Dia disifatkan seorang yang benar-benar faqir
dan mampu menyekat kemahuan nafsunya.
2) Amir bin `Uthman al-Makki meriwayatkan bahawa satu hari watak ditanya apa yang
dimilikinya, dia menjawab `Keredhaan dari Tuhan dan kemerdekaan dari manusia.``
3) Seorang shaykh pergi menemuinya, dia sedang
tidur, apabila ia terjaga dari tidurnya dia menyatakan bahawa dia bermimpi
menemui Rasulullah yang menurutnya
Baginda berpesan, ``Lebih baik memenuhi tugas terhadap ibu daripada melakukan
ziarah haji !``
Apa yang dikaitkan dengan watak ini, Abu Hazim
al-Madani, iaitu tokoh yang kurang dikenali dan tidak kedapatan di dalam
Al-Qushairy dan beberapa kitab tasawuf
yang lain.
Persoalan faqr adalah merupakan maqam yang
terkenal di dalam skema tasawuf. Faqr selalu dikelirukan, bahawa faqr diberi etri
faqir, iaitu lebih rendah dari miskin. Ukuran dinilai dari segi material, pada
hal faqr ialah situasi jiwa dalam hubungan dengan Allah. Faqir dalam erti
biasa, ialah seorang yang amat berhajat pertolongan., khususnya material dari
orang atau dari sebarang pihak. Sedangkan maksud faqir ialah orang yang teguh
jiwa dalam hubungan dengan Allah dan tidak berharap kepada manusia, bahkan dia
menyembunyikan diri dari menampakkan dia memerlukan sebarang pertolongan dari
manusia.
Firman Allah bermaksud:
``Bagi fuqara` yang menumpukan diri pada
jalan Allah yang tidak berupaya mengembara di muka bumi, dijangka oleh orang
yang jahil, mereka itu kaya kerana sifat iffah mereka, kerana mereka menahan
diri dari meminta-minta, engkau kenal mereka dengan sifat-sifat dan keadaan
masing-masing. Mereka tidak meminta dari orang ramai dengan mendesak-desak.
Ketahuilah apa jua yang kamu belanjakan dari harta yang halal, maka
sesungguhnya Allah sentiasa mengetahuinya.`` (Al-Baqarah: 273).
Dalam erti bahawa ciri kefaqiran dari segi
material diterima sebagai ciri kesufian, tetapi tidak bererti yang berada tidak
berhak dari segi pencapaian jiwa kefaqiran – maksud mendekati diri kepada Allah. Bahkan
dari satu segi yang berada dari segi material mempunyai peluang lebih bagi melakukan kebajikan kepada diri dan
masyarakat dalam hubungannya dengan Allah.
Persoalan yang kedua yang diberi pendapat
oleh Abu Hazim, iaitu usaha mendapat keredhaan daripada Allah. Ini adalah
menjadi prinsip yang bukan saja dipegang oleh Abu Hazim, tetapi adalah menjadi
pegangan dan harapan bagi setiap orang Islam, bahawa segala amalan yang
dilakukan oleh setiap orang Islam ialah untuk mendapat keredhaan daripada
Allah, kerana tidak ada gunanya amalan yang banyak, jika tidak mendapat
keredhaan dari Allah dan bagi mendapat keredhaan dari Allah ada keperluan dan
syarat-syaratnya. Antaranya konsep bersih yang ditekankan dalam tasawuf itu
sendiri. Bersih melibatkan aspek dalaman
dan luaran.
Adapun yang bersifat dalaman adalah yang
melibatkan hati dan rohani, bahawa hendaklah bersih dari segi niat. Untuk bersih dari segi
niat semestinya segala yang berkait dengan persediaan dan pembinaan hati-rohani
juga perlu bersih. Misalnya berkait dengan pembersihan dari segi akidah. Niat
amat penting dan perlu ikhlas, ianya menjadi asas bagi sesuatu yag hendak
dilakukan, maka kiranya niat tidak betul dan tidak ikhlas, maka tujuan dan
hasilnya juga tidak betul.
Adapun keperluan dari segi lahir bagi
mendapat keredhaan daripada Allah, antaranya rezeki yang dicari untuk kehidupan
dan makan minum hendaklah secara halal. Jika perkara yang tidak halal bagi
menjadi sumber makan minum dan apa yang dibelanjakan kepada keluarga dan kehidupan adalah menjadi halangan untuk
diterima Tuhan. Bagaimana untuk diterima Allah, sedangkan do`a yang memakan
perkara yang haram tidak diterima Allah, bahkan amal ibadatnya mungkin tidak
diterima Allah. Sesungguhnya untuk mendapat keredhaan Allah perlu melalui cara
yang bersih, tanpa kebersihan menyukarkan diri dari mendapat keredhaan Ilahi.
Sesungguhnya pergantungan kepada Allah memerdekakan seseorang dari mengharap
dan menggantungkan keperluan kepada manusia. Ini sendiri membawa maksud kepada
kefaqiran, iaitu menggantungkan harap hanya kepada Allah dan membebaskan diri
dari manusia.
Berhubung dengan perkara ketiga sebagai
pendapat Abu Hazim adalah kotroversi dan dapat dipersoalkan. Persoalan Abu
Hazim menemui Rasulullah s.a.w. di dalam mimpi, mungkin benar berlaku, kerana
syaitan tidak dapat menipu berwatak Rasulullah, tetapi apakah konsep mimpinya
bertepatan ? Pernyataan Abu Hazim yang
menisbahkan kepada Rasulullah yang bermaksud lebih baik menjaga ibu yang tua
daripada melakukan kewajipan haji boleh dipersoalkan. Ini mungkin dikaitakn
dengan cerita `Uwais al-Qarni yang tidak bersama jamaah kerana menjaga ibunya
dan dia dikatakan dapat memberi syafaat padahari kiamat. Persoalan `Uwais,
hanya tidak dapat berjamaah dari segi solat. Adapun persoalan haji adalah
merupakan kewajipan dan menjadi salah satu rukun Islam. Kekecualian mungkin
boleh berlaku, jika dalam keadaan terdesak, tetapi untuk menjaga ibu, jika
berpeluang menunaikan haji ada berbagai cara. Misalnya mendapat pertolongan
dari adik beradik dan keluarga yang lain semasa menunaikan haji. Kenyataan Abu
Hazim mengenai lebih baik menjaga ibu daripada menunaikan haji dapat
diperdebatkan, kerana ia (kenyataan Abu Hazim) bercanggah dari kewajipan
menuaikan haji.Lantaran itu kenyataan Abu Hazim yang seolah-olah sebagai fatwa dapat
dipersoalkan.
Sekian
No comments:
Post a Comment