BBB, 13 1438H. = 07 Julai 2017M. (Juma`at):
Pada kebiasaan, bila membicarakan tentang
sesuatu bidang ilmu, maka sebagai permulaan dibicarakan tentang apa itu – Ilmu tasawuf, seterusnya
asal usul, ta`rif, ciri, pertumbuhan dan perkembangan ilmu tasawuf itu. Apa
yang dianggap baik sebagai permulaan bagi kitab Kashfu al-Mahjub oleh
Al-Hujwiri bahawa beliau memulakan pembicaraan, memahami apa itu ilmu dan
pentingnya ilmu. Pendekatan sedemikian dilakukan kelak oleh Al-Ghazali dengan
kitab Ihya` `Ulum al-Din yang membicarakan
sebagai Kitab al-Ilmi dengan tujuh bab, lebih detail.
Al-Hujwiri memulakan pembicaraan tentang pentingnya ilmu ialah dengan bertolak dari
ayat Al-Qur`an, antaranya bermaksud;
``Sesungguhnya yang takutkan Allah dari
hamba-hambaNya ialah `ulama`.`` (Fatir: 28):
Dia juga mengambil bukti daripada Hadith
Rasulullah s.a.w. bermaksaud:
``Menuntut ilmu wajib ke atas setiap orang muslim – dan
juga muslimah.`` Dan Hadith yang
bermaksud:
`Tuntutlah ilmu walau ke negeri Cina.``.
Mengenal pasti apa yang dipelajari itu ilmu
atau bukan ilmu adalah penting, agar, apa yang dipelajari adalah benar-benar
ilmu, bukan sesuatu yang khurafat atau karut dan sebagainya.
Ilmu adalah kebenaran. Dan setiap ilmu itu
adalah benar. Dia dapat memandu kepada jalan yang betul. Di dalam hidup kita
perlu kepada ilmu – yang betul agar apa yang kita lakukan betul dan tidak
salah. Jika kita gunakan ilmu berkenaan berfaedah.
Al-Hujwiri membicarakan ilmu kepada
pegangan dan amalan. Dia
membahagikan ilmu kepada dua. Iaitu tentang Ketuhanan dan
Kealaman. Mengetahui kedua-kedua keilmuan ini adalah mustahak. Kedua-duanya
adalah berkait. Misalnya untuk mengetahui ketuhanan ialah dengan ada alam ini,
kerana ia tidak boleh terjadi dengan sendiri dan memerlukan kepada yang
menjadikannya, iaitu Tuhan.
Tetapi untuk mengetahui alam dan mengetahui
Tuhan adalah dengan ilmu.
Untuk mendapat ilmu perlu kepada berfikir
dan menggunakan akal. Misalnya memahami alam dan muka bumi dari satu segi,
ianya teratur dan indah, dan dari muka buminya kita mendapat rezeki yang
menunjukkan ada yang bersifat rahmat dan kasih sayang. Dia adalah dikenali dengan Tuhan. Dari satu
segi lagi, pada langit dan bumi ada kerosakan-korosakan dan bala bencana yang
menyebabkan kebinasaan dan kematian, memperlihatkan bahawa ada yang berkuasa
menyebabkan kerosakaan, kebinasaan dan kematian. Dia adalah Tuhan. Kedua-dua
analogi di atas adalah menggunakan akal, sebab
itu akal penting bagi mempelajari ilmu. Tanpa akal tidak ditaklifkan
seseorang. Melalui akal difahami secara logik, dengan dalil dan burhan tentang
kewujudan Tuhan, melalui akal dapat dipertimbangkan bahawa alam ini dicipta dan menerima kemungkinan rosak dan
binasa.
Memahami Tuhan dan alam perlukan ilmu.
Memahami tentang Tuhan adalah melalui ilmu
akidah seperti mengetahui tentang Dzat, sifat dan af`al dan memahami tentang
alam yang berdepan mata kepala kita. Ianya dapat disaksi dengan inderawi kita
dan akli kita, bahkan melalui kefahaman terhadap yang alamiah dapat membawa dan
mengukuhkan kefahaman tentang ketuhanan.
Al-Hujwiri juga menyentuh tentang keilmuan
yang diterima melalui naqal (Al-Qur`an dan al-Hadith) dan akal. Daripada naqal
dapat diketahui pengetahuan tentang
shari`at yang menurutnya berdasarkan tiga sumber, iaitu:
1) Al-Qur`an
2) Sunnah
3) Ijma`
Al-Hujwiri mengambil pendapat Muhammad bin
Fadhl al-Balakhi, bahawa sumber pegetahuan adalah dua;
1) Tuhan (secara ma`rifat)
2) Shari`at (Dari Tuhan).
Al-Hujwiri memberi pendapat yang hampir
sama dengan pendapat Al-Imam Malik tentang perlunya ilmu tasawuf dan tidak
terpisah antara syariat dan kerohanian
(tasawuf) sebagaimana katanya:
``Siapa yang bertasawuf dan tidak berfiqah
boleh membawa kepada zindiq dan
Siapa yang berfiqah dan tida bertasawuf
boleh membawa kepada fasiq dan,
Siapa yang menghimpun antara keduanya
mendapat tahqiq.``.
Di dalam hal ini Al-Hujwiri melihat bagi
memahami keilmuan kalam yang banyak bergantung pada rasional akal perlu kepada
zuhud, katanya,
``Siapa yang berbahas secara ilmu kalam
tanpa zuhud boleh membawa kepada zindiq, sebaliknya
Siapa yang puas dengan fiqh tanpa kerohanian
hilang mesra dan boleh berdosa.``
Di dalam hal ini ma`rifat dalam maksud
rasional seperti ilmu kalam perlu kepada kerohanian. Lantaran menuju kepada
kebenaran perlu kepada kebersihan rohani. Diri yang bersih dan mesra ilahi
lebih intim dari hanya memahami secara `kering`. Sebab itu keilmuan yang
bersifat kalam, dan shara` yang semata menekankan kepatuhan perlu disertai
kebersihan, kemurnian, keakhlakan dan
kelembutan yang mesra diri dengan Ilahi. Mesra diri dengan ilahi memberi kesan
kepada diri mesra juga dengan manusia dan alam. Konsep bahagia lebih bermakna
secara hati rohani dari hanya secara kefahaman yang `kering` dari unsur hati
rohani.
Al-Hujwiri berprinsip bhawa ilmu ialah ilmu yang benar. Beliau
mengingatkan di dalam menegakkan kebenaran berdasarkan keilmuan hendaklah
menjauhi tiga jenis mereka yang disebut:
1) `Ulama` yang lalai
2) Pembaca Al-Qur`an yang munafik
3) Mereka yang mengutuk apa saja yang tidak disukai.
Al-Junayd menyebut, bahawa keilmuan dan
pengetahuan adalah jalan kepada kesempurnaan dan jangan jadi bebal dan bodoh sombong !
Sekian.
No comments:
Post a Comment