BBB, 07 Syawal 1438H. = 01 Julai 201`7M.
(Sabtu):
Tajuk lengkap yang diberi oleh Al-Qushairy
ialah ``Adab Memelihara Hati
Guru-Guru Dan Meninggalkan Perselisihan
Pendapat Dengan Mereka`
Guru berkedudukan penting di dalam
kehidupan dan masyarakat. Dia dikira orang kedua penting selepas ibu-bapa.
Bahkan dari segi pendidikan dia berkedudukan sebagai orang pertama. Sebab itu guru sebagai orang
yang memberi pengajaran dan mendidik akhlak dan adab seharusnya dihormati dan
jangan ada tanda penentangan terhadap mereka.
Berhubung dengan guru atau shaykh ini Al-Qushairy mengambil
contoh antara Nabi Musa dengan Nabi Khaidhir. Allah merakamkan ke dalam
Al-Qur`an berhubung dengan perguruan antara mereka berdua – ayat bermaksud:
``Berkata Musa, Adakah boleh aku mengikut engkau di atas apa
yang telah diajarkan daku daripada ajaran-ajaran yang benar.`` (Al-Kahfi: 66).
Tetapi selepas bersahabatan, Nabi Musa yang
dikenakan syarat, tidak dapat mematuhi syarat, maka Al-Qur`an
menggambarkan tentang perpisahan mereka.
Ayat Al-Qur`an bermaksud:
``Ini adalah perpisahan di antara aku
dengan engkau.`` (Al-Kahfi: 78).
Dari ayat-ayat dapat ditarik kesimpulan
bahawa murid hendaklah patuh pada ajaran dan syarat-syarat di dalam berguru.
Seharusnya tidak ada perselisihan antara murid dan guru.
Mengkhabarkan kami oleh Abu al-Husain
al-Ahwazi berkata, bercakap kepada kami Ahmad bin `Ubaid al-Bas*ri berkata,
bercakap kepada kami Abu Salim al-Qazzaz berkata, aku mendengar Yazid bin
Bannan berkata, bercakap kepada kami Abu al-Rijal daripada Anas bin Malik
berkata, bersabda Rasulullah s.a.w.
``Tidak ada yang lebih mulia daripada
seorang pemuda dengan duduk bersama mengingati Allah Subhanahu wa Ta`ala.``
Aku mendengar Al-Ustadz Aba `Ali al-Daqqaq r.h.a berkata, bermula bagi firqah berbalah, ya`ni
ada yang bercanggah dengan gurunya, maka dia tidak kekal tariqatnya dan
terputus. Kalau ada yang berbalah, maka sayugia ianya bertaubat.
Tersebut bahawa Al-Junayd pernah masuk
menemui Sari pada suatu hari, maka kata Al-Junayd dimaklumkan kepadaku bahawa
Sari meminta aku tunaikan satu hajatnya secara segera, maka
apabila aku kembali dari menunaikan hajatnya, maka dia memberi kepadaku satu
cebisan warkah dan dikatakan sebagai
penghargaam kepadaku kerana dapat menunaikan hajatnya dengan segera. Apabila
aku membuka cebisan berkenaan aku dapati tertulis ungkapan berikut:
Aku menangis, tahukah engkau mengapa aku
menangis?
Aku menangis mengingatkan
perpisahan amat tragis
Kau sewenang tika mesra putuskan
tali perhubungan
Bahkan drastik bertindak buat keputusan
penghijrahan.
Aku mendengar Al-Ustadz Aba `Ali berkata, telah mensifatkan
Sahl bin `Abdullah, seorang lelaki yang membawa kepada seorang keluar untuk
menemuinya di Basrah, tetapi didapati dia tidak seperti yang digambarkan dan
menganggapnya tidak berkelayakan, pada hakikatnya tidak seperti ditanggapi.
Pengajaran yang dapat diambil, jangan membuat keputusan dalam masa yang pendek,
dan jangan merendah seorang. Dengan
persepsi sedemikian, kita meletakkan seorang tidak kena tempatnya. Kita juga memandang
rendah terhadapnya. Pengajaran juga kita perlu hati-hai di dalam meletak dan
menilai seseorang agar kita tidak berlaku tidak adil di dalam meletakkan
kedudukan seseorang.
Shaykh atau guru mempunyai kedudukan yang
penting yang seharusnya dihormati, biarpun pada taraf mana kedudukan. Bermaksud dia guru bagi
peringkat permulaan pengajian, peringkat yang lebih tinggi dan peringkat
tinggi. Mereka adalah mnerupakan pemegang amanah dari segi keilmuan dan
pendidikan keakhlakan. Kejayaan seseorang adalah melalui rangkaian pendidikan
ini. Bagi seorang diri pula ada kepakaran masing-masing yang menanam asas
keilmuan berkenaan bagi murid-murid
masing-masing. Guru pula bersama-sama guru-guru yang lain bekerjasama di dalam
melengkapkan keilmuan seorang murid.
Andainya seorang murid yang dididik berjaya
dan maju di dalam bidang-bidang keilmuan tertentu, maka dia tidak harus memandang
rendah terhadap guru-guru yang kini lebih rendah ilmunya dibandingkan dengan
keilmuan yang dicapai kini. Guru yang
telah ditimba keilmuan darinya hendaklah dihormati dan tidak dipandang rendah
terhadapnya.
Sebab itu pengajian ilmu, juga adalah
pengajaran adab terhadap murid, tidak bererti seorang berilmu yang tidak
menjaga adab, bahkan adab adalah mendahului ilmu. Di dalam penerimaan ilmu guru
dapat dibandingkan sebagai perawi-perawi di dalam sanad-sanad seperti Hadith.
Tiap-tiap perawi ini beradab, amanah dan bertanggungjawab di dalam menurunkan
Hadith-Hadith kepada penerima-penerima
melalui sanad-sanad yang Hadith dterima dan diamalkan
Keilmuan juga adalah satu maklumat atau dapatan yang telah diteriama
dan bagi menyampaikan ilmu-ilmu
berkenaan diterima oleh guru dan diperturunkan kepada murid-murid dengan jujur.
Dengan penurunan ilmu berkenaan juga berkembang dan diamalkan. Sebab itu guru dapat dikatakan sebagai pemegang amanah
keilmuan yang diterima dan diperturunkan
kepada generasi berikut. Amanah dan dedikasi guru adalah dihormati. Jika
tradisi ilmu tidak dihormati, maka dia berlaku kerosakan, oleh hilang
kepercayaan, tetapi guru tidak sedemikian. Dia adalah pemegang amanah ilmu dan
bertanggung jawab di alam mendidik masyarakat baik pada mana peringkat.
Shaykh dan guru hendaklah dihormati, dia
pemegang amanah keilmuan dan mentransformkan kepada generasi-generasi
seterusnya dengan penuh amanah dan
tanggungjawab. Guru hendaklah dihormati.
Sekian.
No comments:
Post a Comment