BBB, 12 Syawal 1438H. = 06 Julai
2017M. (Khamis):
Sebuah lagi `Turath Tasawuf` yang penting
ialah Kashfu al-Mahjub, bermaksud `Menyingkap Persoalan Tertutup` dihasilkan
oleh Abul Hasan `Ali bin `Uthman bin `Ali al-Ghaznawi al-Jullabi al-Hujwiri
yang berkelahiran Ghaznawi (m. 456H.). Panggilan ringkasnya ialah
Al-Hujwiri. Beliau adalah sezaman
dengan Abu al-Qasim `Abdul Karim bin
Hawazin al-Qushairy( (m. 465H.), iaitu zaman berkembang pesatnya keilmuanm tasawuf.
Satu perbezaan dari karya-karya yang telah
kita bicarakan adalah semuanya dihasilkan di dalam bahasa `Arab, tetapi karya
Kashfu al-Mahjud adalah satu-satunya karya tasawuf tertua tertulis di dalam
bahasa Parsi. Bahasa Parsi adalah bahasa kedua pentingnya di negara Islam dan tersebar luas bukan saja
di Parsi, tetapi di kawasan-kawasan wilayah budaya Parsi seperti di India
(Ghaznawi) hinggalah ke Afghanistan dan
negara-negara Islam yamg berdekatan. Al-Hujwiri, walaupun menulis dalam bahasa
Parsi adalah pendukung aliran Sunni dan berpegang pada Madzhab Hanafi.
Naskhah yang asalnya ditulis di dalam
bahasa Parsi telah diterjemahkan ke dalam bahasa `Arab. Kajian terhadap naskhah
Kashfal-Mahjub telah pernah dilakukan
oleh Raynold A.Nicholson pengkaji orientalis terkenal dan pernah menerbitkannya
di dalam versi bahasa Inggeris, terbitan
oleh Islamic Book Foundation, Lahore, Pakistan (1982). Berdasarkan terjemahan
ini ianya juga diterjemahkan di dalam, versi Indonesia oleh Suwandjo Muthary
dan Abdul Hadi W.M. dan diterbitkan oleh Penerbit Mizan, Indonesia
(1416H./1995M.).
Tidak banyak latarbelakang mengenai
al-Hujwiri ditulis, kecuali apa yang dicatat oleh Al-Hujwiri di dalam
karangan-karangannya, khususnya Kashfu al-Mahjub. Maklumat melalui karangannya.
Al-Hujwiri mengembara diberbagai negara Islam bagi mendapat ilmu pengetahuan,
bergerak dari tanah kelahirannya di
Ghaznawi hingga ke Syria ke Turkistan, dari India ke kawasan Laut Kaspian. Dia pernah ke Iraq dan
ke Azerbaijan dan akhirnya meninggal di Lahore, India.
Dia meminati tasawuf dan mendapat bimbingan
bidang kerohanian tersebut dari beberapa guru yang disebutnya iaitu Abu
al-Fadhli Muhammad bin al-Hasan al-Khattali, Abu al-`Abbas Ahmad bin Muhammad
al-`Ashquni, Abu al-Qasim al-Jurjani dan Khawaja Muzaffar .
Kashfu al-Mahjub sebagaimana dibayangkan
dari maksud tajuk buku ini – ` Menyingkap Persoalan Tertutup` ialah cerminan
dari pengalaman Al-Hujwiri di dalam penghidupan keilmuannya, khususnya dari
segi kerohanian, bahawa dia bertembung dengan berbagai-bagai persoalan
kerohanian, antaranya yang ditimbulkan oleh kawan-kawannya. Jadi Kashfu al-Mahjub,
bertujuan bagi memjelas berbagai persoalan kerohanian yang ditimbulkan. Penerangan seumpamanya juga dilakukan oleh
Al-Qushairy di dalam Al-Risalat Al-Qushairiyyah tokoh sufi sezaman dengan
Hujwiri.
Walau bagaimana Al-Hujwiri sebagai tokoh
sufi yang datang lebih kemudian tidak terpisah dari apa yang trelah dibina
pendekatan-pendekatan sufi terdahulu, beliau menambah sempurna kepada yang
telah terbina selama ini.
Ada dua bahagian utama dari pendekatan yang
dibuat Al-Hujwiri.
(Sebelumnya sebagai pembukaan yang baik
sebagai tempat bertolak membicarakan tasawuf Al-Hujwiri memulakan pembicaraan
ialah dengan membicarakan tentang pentingnya ilmu. Ianya sebagai pengenalan
bagi mengenali ilmu dan mengenali bagi ilmu tasawuf itu).
Bahagia utama ialah bertolak dari asas dan
tradisi tasawuf yang telah terbina ia merupakan lebih separuh dari pembicaraan(
14 bahagian), manakala selebihnya bahagian kedua (11 bahagian) ialah menyingkap
persoalan-persoalan yang mencerminkan judul bagi Kashfu al-Mahjub.
Bahagian pertama sebagai latar bagi
pendekatan tradisi ketasawufan yang terbina, Al-Hujwiri membicarakan tentang
apa itu tasawuf. Kefakiran yang merupakan imej utama bagi tasawuf diberi
penekanan dari segi huraian oleh Al-Hujwiri (tiga dari 25 bahagian).
Perkara yang diberi keutamaan oleh
al-Hujwiri di dalam bahagian awal, ialah membicarakan tentang tokoh-tokoh
sebagai model-model atau tokoh-tokoh bagi sufi. Tokoh-tokoh ialah para sahabat-Nabi
dan ahlu al-suffah. Selain dari sahabat Al-Hujwiri menekan konsep imam dari
ahlu al-bayt, Imam-imam kalangan tabi`in, sesudah tabi`in dan sufi-sufi
mutakhir. Menyebut tentang imam-imam ini
mengingatkan kita konsep berkenaan yang menjadi keutamaan di dalam pendekatan
ahlu al-bayt dan juga shi`ah.
Selepas membicarakan persoalan-persoalan di
atas (14 pecahan), maka pada bahagian kedua(11 pecahan) adalah memfokuskan
kepada persoalan-persoalan yang menjadi tandatanya di dalam bidang tasawuf. Ini merupakan
kelainan pendekatan yang dibawa oleh al-Hujwiri di dalam Kashfu al-Mahjub.
Menurut Raymond A. Nicholson, keistimewaan
yang dibawa oleh al-Hujwiri, bahawa dia dianggap orang yang awal membicarakan
soal madzhab dan aliran yang terdapat di dalam tasawuf. Senelum ini persoalam
ini belum dibicarakan oleh pengarang-pengarang tasawuf sebelumnya. Di dalam
membicarakan aliran-aliran atau madzhab ini dbicarakan doktrin-doktrin yang
mengistimewa dan membezakan antara aliran-aliran yang terdapat di dalam
tasawuf.
Satu yang ketara jika sebelum ini persoalan
maqamat dan ahwal adalah menjadi fokus utama di dalam tasawuf seperti oleh
al-Sarraj di dalam Al-Luma` dan Muhammad al-Kalabadzi di dalam Al-Ta`arruf,
maka pendekatan sedemikian tidak diberi penekanan oleh Al-Hujwiri di dalam
Kashfu al-Mahjub.
Kehadiran Kashfu al-Mahjud mevariasikan
lagi pendekatan-pendekatan di dalam tasawuf dengan membawa persoalan-persoalan
yang baru seperti aliran, madzhab dan doktrin di dalam tasawuf, disamping
memperkukuhkan tentang pendekatan sebelumnya seperti membicarakan konsep tasawuf,
istilah-istilah, dan pembicaraan tentang tokoh-tokoh sufi
sebagai model kesufian.
Sekian.
No comments:
Post a Comment